دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

تا پیش از ورود فناوری‌ها درحوزه ارتباطات و ابزارها و وسایل ارتباطی جدید کلاهبرداری‌ها به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شد و دسترسی به کلاهبرداران کمابیش آسان بود اما، با گسترده‌شدن این فناوری و تکنولوژی‌های نوین، متخلفان راه‌های زیادی برای سوءاستفاده از افراد ساده پیدا کرده‌اند.

سلامت نیوز: تا پیش از ورود فناوری‌ها درحوزه ارتباطات و ابزارها و وسایل ارتباطی جدید کلاهبرداری‌ها به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شد و دسترسی به کلاهبرداران کمابیش آسان بود اما، با گسترده‌شدن این فناوری و تکنولوژی‌های نوین، متخلفان راه‌های زیادی برای سوءاستفاده از افراد ساده پیدا کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: رسیدن پیامک‌هایی از سامانه‌های مختلف شاید برای عده زیادی از افراد جامعه مهم نباشد اما، کسانی هم هستند که به‌دلیل مشکلات اقتصادی موجود در جامعه فریب می‌خورند و به این سامانه‌ها اعتماد می‌کنند بدون اینکه بدانند پشت این سرویس‌ها فرد یا افرادی کمین کرده‌اند تا اندک سرمایه و پس‌انداز آنها را بدون هیچ زحمتی غارت کنند. این درحالی است که مسئولان مربوطه بارها به مردم هشدار داده‌اند اما از آن طرف هر روز شیوه‌های کلاهبرداران نیز به‌روز می‌شود تا داستان کلاهبرداری‌ها همچنان ادامه داشته باشد.
 
تا دو دهه پیش مزاحمت‌های تلفنی خلاصه می‌شد در فوت کردن و تغییر صدا و از آنجا که  تلفن‌ها مجهز به شماره‌انداز نبودند، مشخص نمی‌شد که افراد مزاحم چه کسانی هستند و به تبع آن پیگیری و پیداکردن هم بی‌معنا بود اما، در این دوره مزاحمت‌ها فقط برای مزاح و خندیدن نیست بلکه تعداد زیادی از افراد با استفاده ازابزارهایی مانند تلفن همراه  پول‌های کلان به جیب می‌زنند و این مردم ساده‌دل هستند که فریب می‌خورند و دارایی خود را از دست می‌دهند. با مراجعه به کلانتری‌ها و دادسراها می توان افراد زیادی را دید که نگران و مستاصل از کلاهی که بر سرشان رفته می‌گویند و از ماموران  استمداد می‌طلبند. نمونه‌اش نعمت یوسفیان، مردی سالخورده که بازنشسته شهرداری است و می‌گوید: پیامکی به گوشی من ارسال شد که می‌گفت شما در قرعه‌کشی همراه اول برنده20 میلیون ریال پول نقد شده‌اید اول جدی نگرفتم اما، دیدم نوشته برای دریافت اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید بعد از شماره‌گیری با اپراتورهمه اطلاعات شخصی مانند نام و آدرس دقیق منزل، کدملی و شماره شناسنامه برای من خوانده شد و به همین دلیل اطمینان کردم و به سوال‌های او جواب دادم. یوسفیان می‌گوید: 15میلیون همه وامی بود که با هزار زحمت برای تهیه جهیزیه دخترم گرفته بودم و گرفتن دو میلیون تومان جایزه برای من پول مناسبی بود اما نه‌تنها آن را به دست نیاوردم بلکه همه دارایی‌ام را از دست دادم حالا هم نمی‌توانم جهیزیه‌ای برای دخترم بگیرم و هم باید اقساط پولی که رنگش را ندیدم، بپردازم. این تازه اول ماجراست و در ادامه همه آنهایی که با راهنمایی فرد پشت خط خود را به باجه‌های عابربانک رسانده‌اند سرنوشت یکسانی داشته‌اند و حساب آنها خالی شده است و تنها تفاوت درمورد میزان پولی است که هر کدام از دست داده‌اند. هرچند درمورد کلاهبرداری پیامکی به شهروندان هشدار داده شده که شرکت‌ها و موسسات دولتی و معتبر، هیچ‌گاه رمز و دیگر اطلاعات حساب شما را آن هم به صورت تلفنی دریافت نمی‌کنند و نباید به آنها اعتماد کرد اما این قصه ادامه دارد و گویا قصد ندارد تمام شود.

 شما برنده کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات شده‌اید
سفر به کربلا و نجف از آرزوهای مشترک بیشتر ایرانی‌هاست به‌ویژه اگر پیامکی با  مضمون برنده کمک هزینه سفربه عتبات عالیات به زن میانسال و مسنی برسد که در آرزوی این سفرلحظه‌شماری می‌کند. زینب غلامزاده یکی از شاکیان با اشاره به اینکه شخصی ناشناس با من تماس گرفت و گفت کارمند صداوسیماست و من در قرعه‌کشی برنده کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات شده‌ام، می‌گوید: از خوشحالی و از اینکه امام حسین(ع) مرا طلبیده گریه می‌کردم  و بنا برگفته او به سرعت خودم را به عابربانک رساندم تا جایزه را که قرار بود به حسابم واریز شود دریافت کنم اما با دادن شماره حساب و رمز دوم همه پولی که سال‌ها پس‌انداز کرده بودم ازدست دادم.

 کلاهبرداری با سوءاستفاده از تالمات روحی
این روزها شاهد نوع جدیدی از اخاذی در شهر تهران هستیم  و این بار انگشت اشاره کلاهبرداران به سمت افراد خاصی  نشانه رفته است و کلاهبرداران با سوءاستفاده از شرایط روحی خانواده‌های عزادار از آنها اخاذی می‌کنند. یکی از اعضای خانواده‌ای که به این روش مورد اخاذی و سوءاستفاده قرار گرفته‌اند به «آرمان» می‌گوید: «اصلا  تصورنمی‌کردیم که کسی بخواهد از کسانی که عزیزی را از دست داده‌اند و در شرایط  بد روحی قرار دارند سوءاستفاده کند و فکرمی‌کنم که این کمال بی‌انصافی و نامردی است.

 داستان کلاهبرداری کلید می‌خورد
داستان کلاهبرداری از جایی شروع می‌شود که فردی با موتورسیکلت کنار خانه‌ای  می‌ایستد و با دقت به پلاکاردها نگاه می‌کند. نام متوفی مهدی است و ازعکس‌هایی که کنار برخی ازپلاکاردها نقش بسته 70 ساله است. موتورسوار پاکتی حاوی چند برگه را از کیف بزرگ مشکی‌اش درمی‌آورد و با ماژیکی سبز نام و نام خانوادگی متوفی را روی پاکت و برگه‌ها می‌نویسد. مرد موتورسوار با سلام و تسلیت ادعا می‌کند که ازبیمه عمرآمده و برگه‌ها را تک‌تک به دختر خانواده نشان می‌دهد و روی برگه  کنار چند گزینه تایپ‌شده را تیک می‌زند. دختر که از غم از دست دادن پدر افسرده و پریشان است به برگه‌ها نگاه می‌کند و سوالی نمی‌پرسد. از بیمه عمر برای پرداخت هزینه کفن و دفن  متوفی آمده‌ام و باید فرم‌های مربوطه را پر کنم و کارهای اداری پرداخت 980 هزار تومانی هزینه کفن و دفن را انجام دهم، مرد موتورسوار می‌گوید. مرد موتورسوار یکی ازبرگه‌ها را برای امضای رسید به دخترمی‌دهد و ادامه می‌دهد: «من مامور بیمه هستم و مبلغ 20 هزار تومان هزینه رفت‌وآمدم به اینجا می‌شود اما می‌توانم ازمسئول بیمه بخواهم که چک شما را زودتر صادر کند مثلا همین بعد از ظهر می‌توانم چک را بیاورم و تحویل شما بدهم و هزینه آوردن چک هم 20 هزار تومان می‌شود که هر دو را باید الان بپردازید». دختر با تحسین پدر برای آینده‌نگری و مهربانی‌اش 40 هزار تومان به مرد موتورسوار پرداخت می‌کند. با پیگیری‌های «آرمان» مشخص شد مشابه این اتفاق  برای دو خانواده دیگر در محلات جنوب شهر هم افتاده است. کلاهبرداران از خانواده مرحوم مصیبی در یافت‌آباد و خانواده مرحوم محمودزاده در شهرک ولیعصر با پیشنهاد هزینه کفن و دفن یک میلیون و 200 هزار تومانی از هر کدام مبلغ 50 هزار تومان اخاذی کرده‌اند. خبرنگار «آرمان» برای کنکاش درمورد این نوع از کلاهبرداری به  نشانی که زیر برگه  سازمان متوفیات استان تهران درج شده بود مراجعه کرد و مشخص شد که نشانی اشتباه است. نتیجه تماس با سازمان بهشت زهرا هم این بود که مرکزی به نام سازمان متوفیات استان تهران وجود ندارد. با نشانی پیک موتوری هم تماس گرفتیم و مشخص شد که شماره داده شده صحیح  نیست و در خیابان ظفر پلاک مورد نظر وجود ندارد. نتیجه نهایی داده‌ها و پیگیری‌های ما نشان از نوع جدیدی از کلاهبرداری دارد که آرمان برای اولین‌بار پرده از رازش برمی‌دارد. با احتساب اینکه در یک منطقه از کلانشهر تهران در فاصله یک هفته  20 نفر هم فوت کند و کلاهبرداران از هرکدام 50 هزار تومان اخاذی کنند، خودتان حساب کنید که در یک ماه و یک سال چه رقمی در چند دقیقه به دست خواهند آورد!

خودتان مراقب باشید
 برای پیگیری پیامک‌هایی که کلاهبرداران می فرستند به مخابرات مراجعه کردیم اما کسی حاضر به پاسخگویی نشد و پس از پرس‌وجوی زیاد یکی از مسئولان گفت که به مخابرات مربوط نمی‌شود و از دادن توضیح بیشتر خودداری کرد. مسئول روابط عمومی مخابرات استان تهران نیز با بیان اینکه این موضوع به مخابرات ربطی ندارد گفت: سازمان تنظیم مقررات مسئول این بخش است این سازمان هم مصاحبه را منوط به نامه‌نگاری و مصاحبه حضوری کرد. فعلا که کسی پاسخگو نیست و انگار خود مردم باید مراقب باشند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha