دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 138057

مدیر گروه پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه صلاحیت و اهلیت قانونی شخص رضایت دهنده، عاملی اساسی در قانونی بودن رضایت‌نامه قبل جراحی است، گفت: بلوغ، عقل، اختیار و آگاهی از شرایط پایه در صدور رضایت‌نامه آگاهانه قبل از جراحی ضروری و رعایت آن الزامی است.

سلامت نیوزمدیر گروه پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه صلاحیت و اهلیت قانونی شخص رضایت دهنده، عاملی اساسی در قانونی بودن رضایت‌نامه قبل جراحی است، گفت: بلوغ، عقل، اختیار و آگاهی از شرایط پایه در صدور رضایت‌نامه آگاهانه قبل از جراحی ضروری و رعایت آن الزامی است.

دکتر اردشیر شیخ آزادی در گفت‌وگو با  ایسنا ، با بیان اینکه آشنایی با عوارض و فواید درمانی از حقوق بدیهی و مسلم بیمار است، افزود: اطلاعات کامل بیماری، عوارض عدم درمان، انواع راه‌های درمانی میسر، اطلاعات کافی از روش درمانی منتخب برای فرد بیمار و فواید این روش و عوارض احتمالی از جمله اطلاعاتی است که فرد در رضایت‌نامه کتبی از آن‌ها آگاهی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که در سال‌های گذشته افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی بدون دریافت اطلاعات کافی از رضایت‌نامه کتبی تنها به امضای آن در قسمت پذیرش بیمارستان می‌پرداختند، گفت: امروزه با توجه به حضور موثر و مفید متخصصان پزشکی قانونی در بیمارستان‌های کشور به عنوان یکی از اعضای تیم معالج، این متخصصین مشاوره، کنترل و اطلاع رسانی لازم را انجام داده و با بررسی صلاحیت و اهلیت قانونی فرد رضایت دهنده و بررسی آگاهی و اطلاعات داده شده به بیمار همکاری لازم با پزشک معالج برای اخذ رضایت‌نامه قانونی انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: بر اساس قوانین جاری کشور (بند ج ماده 158 قانون مجازات اسلامی) پیش از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی اخذ رضایت‌نامه آگاهانه از بیمار یا ولی او الزامی است و پزشک ملزم به رعایت این حقوق است. البته لازم به ذکر است که در موارد اورژانس این امر الزام قانونی ندارد.

شیخ آزادی در پایان یادآور شد: با توجه به فواید فراوانی که اخذ رضایت‌نامه آگاهانه و معتبر برای بیمار و جامعه پزشکی دارد، توصیه می‌شود بیمارستان‌ها و پزشکان متخصص رشته‌های مختلف برای اخذ رضایت‌نامه‌های معتبر و آگاهانه به خصوص در مواردی که اقدامات تشخیصی و درمانی از ریسک بالاتری برخوردار است، از مشاوره متخصصان پزشکی قانونی بهره‌مند شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha