رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران سومین کشوری است که برای محاسبه عوارض ناتوانی ناشی از بارداری زنان صاحب برنامه می شود.

نسرین چنگیزی در حاشیه نشست یک روزه تدوین برنامه جامع عملیاتی ارتقای سلامت مادران در جمع خبرنگاران گفت: محاسبه عوارض ناتوانی ناشی از بارداری زنان یک موضوع جدید در دنیا است.
وی افزود:‌ انگلیس تنها کشوری است که این برنامه را به طور کامل دارد و‌ استرالیا نیز در سال 2008 میلادی این برنامه را شروع کرد.
رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ‌ قرار است به کمک سازمان جهانی بهداشت، یک مشاور تا آخر آذر ماه به ایران بیاید، تا برنامه نظام مراقبت مرگ مادر را بررسی کند.
وی اظهارامیدواری کرد که "جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال 2009 میلادی، برنامه محاسبه عوارض بارداری را اجرایی کند"، گفت: در صورت داشتن این برنامه، در ابتدا سه استان این برنامه را به صورت پایلوت شروع می کنند تا درصورت موفقیت به صورت ملی اجرا شود.
رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه "در زمان حاضر نظام مراقبتی مرگ مادر در کشور به صورت سالیانه گزارش می شود"، گفت: ‌میزان مرگ مادران باردار در استان‌های کشور ثبت می‌شود و همه جزییات آن در دست است، اما میزان ناتوانی ناشی از عوارض حاملگی در کشور محاسبه نشده است.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان مرگ مادران باردار در کشور 25 نفر در هر 100 هزار تولد زنده است، اما مهم این است که این میزان باید به حدود 18 تا 22 مرگ در هر 100 هزار تولد زنده برسد.
وی گفت: یکی از اقدامات مهم برای کاهش میزان مرگ مادران باردار این است که پیگیری کنیم زنان بارداری که در خطر مشابه بودند، ولی نمردند، چه اتفاقی برایشان افتاده است که نمرده اند، سپس از نتایج بدست آمده برای جلوگیری از مرگ مادران به ویژه آنها که دچار عوارض شدید شده اند، استفاده کنیم.
"چنگیزی" گفت: ‌ممکن است در برخی موارد شانس، باعث زنده ماندن مادر شود، اما دسترسی دیر هنگام به خدمات درمانی، عملکرد با تاخیر مادر یا تشخیص دیرهنگام ازجمله عوامل مرگ مادر نیز می تواند باشد.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه "علل مرگ مادر در مناطق مختلف کشور، تفاوت دارد"، اظهارداشت: برخی مناطق ممکن است یک مادر در اثر عدم دسترسی بمیرد و یا یک مادر دیگر در منطقه ای دیگر در اثر خطای انسانی بمیرد، یا حتی خودش خطا کند.
وی گفت: قرار است در این راستا ، کشور به چهار منطقه احتمالی از نظر سطح محرومیت، میزان دسترسی، خطاهای انسانی و کمبود منابع تقسیم شود تا برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha