سرطان پستان، شایع ترین سرطان دربین زنان است که متأسفانه از هر 7 تا 8 خانم یک نفر در دنیا به سرطان پستان مبتلا می‌شود البته با توجه به برنامه غربالگری و بیماریابی، سرعت تشخیص و مقابله با این سرطان 40 درصد افزایش یافته و در نتیجه باعث شده میزان مرگ و میر در کشورهایی که برنامه غربالگری جامع در این زمینه دارند، تا 44 درصد کاهش یابد. کشف و تشخیص زود هنگام این بیماری نه تنها به افزایش سن مبتلایان می‌انجامد، بلکه کیفیت زندگی این افراد نیز بالا می‌رود.

سلامت نیوز: سرطان پستان، شایع ترین سرطان دربین زنان است که متأسفانه از هر 7 تا 8 خانم یک نفر در دنیا به سرطان پستان مبتلا می‌شود البته با توجه به برنامه غربالگری و بیماریابی، سرعت تشخیص و مقابله با این سرطان 40 درصد افزایش یافته و در نتیجه باعث شده میزان مرگ و میر در کشورهایی که برنامه غربالگری جامع در این زمینه دارند، تا 44 درصد کاهش یابد. کشف و تشخیص زود هنگام این بیماری نه تنها به افزایش سن مبتلایان می‌انجامد، بلکه کیفیت زندگی این افراد نیز بالا می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، از سویی با تشخیص بموقع این بیماری، علاوه بر اینکه جراحی برای برداشتن توده بسیار محدود‌تر خواهد بود، هزینه‌هایی که برای درمان این بیماری صرف می‌شود، نیز بسیار پایین خواهد آمد. در حالی که تشخیص دیر هنگام سرطان پستان باعث وسعت این بیماری و در نتیجه به گستردگی پروسه درمان و افزایش هزینه‌ها می‌انجامد.


دکتر لعبت گرانپایه عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و جراح سرطان پستان در ادامه با بیان اینکه شیوع این بیماری در ایران به نسبت جهانی 5 تا 10 سال کمتر است، می‌گوید: در کشورهای غربی این بیماری اغلب در دهه 5 و 6 سن افراد بروز می‌کند، اما در ایران سن بروز این نوع سرطان به دهه 4 و 5 سن افراد سرایت کرده است. 


او با اشاره به اینکه تومور سرطان بعد از ۵ سال یک سانتیمتر می‌شود، می‌گوید: یک تومور سرطانی برای طی مراحل چهارگانه تهاجم به بافت‌های دیگر بدن نیازمند زمان 5 ساله است اما متأسفانه دیده شده به دلیل نبود آگاهی درست و نداشتن تمایل برای انجام غربالگری برای تشخیص یا کنترل این بیماری، افراد زمانی برای تشخیص سرطان مراجعه می‌کنند که عفونت تمام سینه آنها را فراگرفته و توده به صورت گسترده در حال تهاجم به بافت‌های بدن است.
گرانپایه درباره زمان مناسب انجام ماموگرافی برای تشخیص و پیشگیری از سرطان پستان می‌گوید: پیشنهاد می‌شود نخستین ماموگرافی در 35 سالگی آغاز شود، اما در سن 35 تا 40 سالگی برای همه زنان که در شرایط سلامت هستند باید نخستین ماموگرافی انجام شود. در سن 40 تا 50 سالگی در افراد معمولی که فاکتور خطر ندارند هر 2 سال یکبار توصیه به ماموگرافی می‌شود و از 50 تا 60 سالگی به بعد باید سالانه این غربالگری انجام شود. به گفته او‌ متأسفانه این تفکر جا افتاده که افراد برای تشخیص و معاینه سرطان پستان به متخصص زنان یا ماما مراجعه می‌کنند، در حالی که تخصص این افراد در حیطه بیماری‌های تخمدان و رحم خلاصه شده است و در زمینه مسائل مربوط به پستان تخصصی ندارند. او با تأکید بر انجام غربالگری به صورت سالانه برای زنان پر خطر می‌گوید: اگر در خانواده‌ای فردی از نزدیکان قبل از 40 سالگی به این بیماری مبتلا شده باشند یا فرد مذکری از خانواده به سرطان سینه گرفتار باشد باید حتماً ماموگرافی را 10 سال زودتر انجام دهد.


ابتلای مردان ایرانی به سرطان پستان بیش از آمار جهانی
به گفته گرانپایه در کشورهای غربی سرطان سینه در مردان یک درصد و در زنان 99 درصد است اما در ایران سرطان سینه در مردان یک تا 4 درصد و در زنان 96 درصد است. به اعتقاد او مردان اغلب در سالن‌های بدنسازی از هورمون‌هایی استفاده می‌کنند که بافت پستان آنها افزایش می‌یابد. همچنین مصرف حشیش و کوکائین در افزایش حجم سینه آنها و ابتلا به سرطان مؤثر است. مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و فست‌فودها نیز ریسک ابتلا را بیشتر می‌کنند. او می‌گوید: «این نوع سرطان در مردان خطرناک‌تر از زنان است. توده در پستان آقایان به دلیل کم حجم بودن، با سرعت بیشتری تهاجم خواهد داشت و این موضوع باعث شده سرعت رشد بیماری در آقایان بیش از بانوان باشد.»


عوامل خطرساز سرطان پستان در زنان
 به گفته این متخصص عدم شیردهی، نازایی، زایمان بعد از 35 سال، شروع سیکل قاعدگی قبل از 12 سال، یائسگی قبل 55 سال، مصرف داروهای هورمونی (ضد بارداری و استروژن) بالا رفتن سن، سابقه فامیلی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و کوکائین، دخانیات و قرار گرفتن در معرض تشعشعات اتمی از عوامل مهم خطر بروز سرطان پستان به شمار می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha