تعداد شهرهایی که توانسته‌اند تا حدودی راه‌حلی برای معضل پسماندهای شهری بیابند، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. از آن طرف، به وفور شهرهایی را می‌توان یافت که پسماندهای خود را از سر ناچاری و به صورت غیراصولی در حاشیه‌ شهرها دفن می‌کنند. هم مسئولان شهری، هم مسئولان کشوری و محیط زیست و هم مردم نسبت به عواقب این امر آگاهند اما نه اراده‌ای برای مهار این بحران روبه افزایش است، نه بودجه‌ای برای اینکه کسی پا پیش بگذارد.

سلامت نیوز: تعداد شهرهایی که توانسته‌اند تا حدودی راه‌حلی برای معضل پسماندهای شهری بیابند، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. از آن طرف، به وفور شهرهایی را می‌توان یافت که پسماندهای خود را از سر ناچاری و به صورت غیراصولی در حاشیه‌ شهرها دفن می‌کنند. هم مسئولان شهری، هم مسئولان کشوری و محیط زیست و هم مردم نسبت به عواقب این امر آگاهند اما نه اراده‌ای برای مهار این بحران روبه افزایش است، نه بودجه‌ای برای اینکه کسی پا پیش بگذارد.


  زباله‌های ملارد ، شهریار و قدس راهی اخترآباد می‌شود
روزانه بیش از 1400 تن زباله و پسماند شهرستان‌های شهریار، ملارد و قدس به مرکز دفن زباله اخترآباد منتقل می‌شود. شیوه‌های دفن و بازیافت زباله سه شهرستان شهریار، ملارد و قدس در اخترآباد غیر اصولی و غیر بهداشتی است. این امر باعث شده ‌است که نشانه‌های بروز یک بحران محیط زیستی و بهداشتی در منطقه از هم‌اکنون به چشم بیاید.


  تغییر مدیریت دردی از اخترآباد دوا نكرد
بازیافت زباله در اخترآباد سال‌ها زیرنظر شركت بازیافتی بود كه توسط شهرداران اسبق شهرستان شهریار اداره می‌شد. پس از سال‌ها كشمكش فراوان، مدیریت این مركز دفن زباله به سازمان پسماند شهرستان ملارد واگذار شد اما این تغییر مدیریت دردی از مشكلات این منطقه دوا  نكرده و همچنان دشت اخترآباد به بحران زیست محیطی نزدیك‌تر می‌شود. 


   یک مشکل تاریخی
مدیریت پسماند که شامل جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها به بیرون شهر است، از پرهزینه‌ترین کارهای شهرداری‌هاست. طی چند سال اخیر از زباله به‌عنوان طلای کثیف نام‌ برده می‌شود. زیرا در بسیاری از کشورهای جهان، با پیشرفت فناوری، دیگر تنها راه  مدیریت زباله‌ها دفن آنها نیست. بلکه می‌توان با بازیافت آنها و با تبدیل زباله‌های تر به ورنی کمپوست، یا تولید انرژی، بخش قابل توجهی از هزینه‌های جمع‌آوری زباله را تامین کرد اما در کشور ما، نه تنها اراده و بودجه‌ای برای تحقق این امر نبوده است بلکه بسیاری از موارد ورود بخش خصوصی مانع از آن شده‌است که سود این کار به جیب مردم و شهرداری‌ها برود. در بسیاری از مراکز دفن زباله شاهد استقرار پیمانکاران بخش خصوصی و تفکیک زباله، آن هم به صورت غیر اصولی هستیم. بیشتر مراکز دفن زباله در استان تهران به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی و محیط زیستی با مشکلات فراوانی مواجه هستند.


   انتقال روزانه 1400 تن زباله به اخترآباد
مرکز دفن زباله اخترآباد شهرستان ملارد نیز از این قضیه مستثنا نیست. روزانه بیش از 1400 تن زباله در شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد تولید می‌شود که برای دفن و بازیافت به دشت اخترآباد منتقل می‌شوند. به گفته کارشناسان بهداشتی و محیط زیستی این کار با حداقل‌ها انجام می‌شود. از مشکلات آلودگی و انتشار میلیون‌ها میکروب و بیماری که بگذریم، مشکلات محیط زیستی نیز جای خود را دارد.


   خطر آلودگی سفره‌های آب زیر زمینی

آن گونه كه فعالان زیست محیطی در شهرستان ملارد  به «قانون» می‌گویند با توجه به فراوانی سفره‌های زیرزمینی در این دشت و تامین بیش از نصف آب شرب و کشاورزی مردم این شهرستان‌ها از طریق این آب‌‌ها، در برخی موارد شیرابه ناشی از انباشت زباله‌ها، آب سفره‌های زیرزمینی را آلوده کرده است. همچنین به دلیل وجود حجم بالای زباله و انباشته‌شدن گاز متان، تاکنون آتش‌سوزی‌های فراوانی در این منطقه رخ داده است.
 این فعالان تاکید دارند که در مرکز دفن زباله اخترآباد باید ابتدا زیر‌سازی‌های لازم انجام شود و بعد دفن را انجام دهند. اما متاسفانه چنین چیزی نیست، حتی لایه‌گذاری‌های روزانه را نیز انجام نمی‌دهند و این کار منجر به بروز مشکلات فراوانی مانند انباشت زباله، جاری‌شدن شیرابه، آتش‌سوزی و انتشار بیماری می‌شود. تفكیك زباله در مقصد در این مركز دفن زباله نیز به شیوه كاملا سنتی و دستی انجام می‌شود. این تفكیك غیر اصولی باعث پراكندگی زباله‌ها در دشت اخترآباد و بروز مشكلات بهداشتی برای ساكنان روستاهای اخترآباد می‌شود.


  منكر مشكلات زیست‌محیطی اخترآباد نیستیم
فرماندار شهرستان ملارد درباره مشكلات زیست محیطی مركز دفن زباله اخترآباد می‌گوید: بخش آبخیز دشت اخترآباد از مركز دفن زباله جداست  و مسئله آلودگی سفره‌های زیرزمینی صحت ندارد اما ما نشت شیرابه زباله به داخل زمین به دلیل انباشت زباله را داریم.
داوود كرمی می‌افزاید: ما به هیچ‌وجه منكر وجود مشكلات زیست محیطی و عدم رعایت اصول بهداشتی در مركز دفن زباله نیستیم و به شدت پیگیر حل مشكلات این منطقه هستیم. تاكنون چندین جلسه با معاون عمرانی استانداری تهران درباره حل معضل مركز دفن اخترآباد داشته‌ایم كه قول پیگیری حل این مشكل را داده‌اند.


او می‌گوید: درحال حاضر یكی از مهم‌ترین دلایل مشكلات در مركز دفن زباله اخترآباد مدیریت ضعیف سازمان پسماند شهرستان ملارد است. به اعضای هیات مدیره این سازمان اعلام شده كه باید مدیریت این سازمان اصلاح و تصمیم جدی درباره این موضوع گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha