معاون پرستاری وزارت بهداشت، قرار گرفتن 250 خدمت پرستاری در کتاب تعرفه های خدمات سلامت، یکی از چهار تحول اساسی در حوزه پرستاری کشور عنوان کرد.

تغییر وضعیت پرداخت های پرستاری/ افزایش کارانه پرستاران

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزارت بهداشت، قرار گرفتن 250 خدمت پرستاری در کتاب تعرفه های خدمات سلامت، یکی از چهار تحول اساسی در حوزه پرستاری کشور عنوان کرد.

محمد میرزابیگی در گفتگو با مهر، به وضعیت حوزه پرستاری کشور بعد از روی کار آمدت دولت یازدهم و حضور دکتر هاشمی در وزارت بهداشت، اشاره کرد و افزود: قرار گرفتن 250 خدمت پرستاری در کتاب تعرفه های سلامت، صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران، تحول در نظام پرداخت به پرستاران و نوسازی و تجهیز پاویون پرستاران، چهار تحول اساسی در حوزه پرستاری است که نمی توان نسبت به آن بی اعتنا بود.

وی با بیان این مطلب که کمبود نیرو و نظام پرداخت ناعادلانه، از جمله مشکلاتی هستند که جامعه پرستاری را آزار می دهد، تاکید کرد: در ارتباط با کمبود نیرو اقدامات اساسی کوتاه مدت و بلند مدت انجام شده است.

میرزابیگی ادامه داد: تصمیم گیری ها برای تامین نیروی پرستاری، به دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی - درمانی ابلاغ شده و به تدریج، نتایج آن علنی خواهد شد.

وی در ارتباط با نظام پرداخت پرستاران و اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، اظهارداشت: مبنای شکل گیری این طرح برگرفته از بند 4 قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت است.

میرزابیگی با اشاره به زمان قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت که 30 فروردین 88 به تصویب مجلس شورای اسلام رسید و 9 اردیبهشت 88 در شورای نگهبان تایید شد، گفت: سرانجام آیین نامه اجرایی این قانون در تاریخ 30 دی ماه 88 به تصویب دولت رسید و بعد از یک سال پیگیری مداوم در تاریخ 3 دی 89 دستورالعمل اجرایی یکی از بندهای قانون ارتقای بهره وری به تصویب وزارت بهداشت وقت رسید.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، تاکید کرد: اگر طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد آن هم بعد از قرار گرفتن 250 خدمت پرستاری در کتاب ارزش های نسبی، صحیح اجرا شود، تعرفه های پرستاری را در بالین، سامان می بخشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، ادامه داد: بر اساس کلیات این طرح قرار است حدود 30 درصد منابع که قبلا 20 درصد بود، به سمت غیرپزشکان بیاید و غیر پزشکان نیز به دو گروه کاملا مجزای درمانی و غیر درمانی تقسیم می شوند.

وی افزود: بر اساس این طرح، پرداخت کارانه به پرستاران به طور میانگین سه برابر خواهد شد. و قرار است مدیران پرستاری که هیچ گاه در شوراهای نظام نوین کارانه جایگاهی نداشته اند، در شورای اجرایی پرداخت مبتنی بر عملکرد حضور داشته باشند.

میرزابیگی با عنوان این مطلب که پرداخت اضافه کار پرستاران جاذبه دار می شود، گفت: قرار شده زمان پرداخت علمکردی برای غیر پزشکان حداکثر از سه ماه تجاوز نکند. همچنین، به منظور جلوگیری از اعمال سلیقه های فردی، نرم افزار ویژه این روش نوشته شود و در همه بخش ها نصب شود.

وی ادامه داد: پیش نویس این طرح برای نظر خواهی اولیه در اختیار برخی مدیران قرار گرفته و تا کنون چند مرتبه نیز اصلاح شده است. ولی، با تمام تفاسیر قرار است به صورت آزمایشی در بیمارستان ها اجرا شود و حداکثر تا خرداد 94، نقاط قوت و ضعف آن شناسایی و مجددا بازنگری اساسی اعمال گردد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: لازم است این نکته را گوشزد کنم که تا زمان استقرار طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، پرداخت علی الحساب 1.7 به پرستاران ادامه یابد و به محض انجام محاسبات جدید (تا پایان سال) ما به التفاوت آنها دوباره پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    4 1
    ما خواهان عدالت درپرداخت به تیم درمان هستیم اسمش هرچه باشد.چرا به من حقوق اداره کار پرداخت میکنند وخود(پزشکان )درامد نجومی میبرند.چرا سیستم اجازه چنین ظلمی میدهد؟
  • عطار ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    1 0
    میرزا جان مشکل ما پرستاران کارانه سه برابری نیست,مشکل ما شان پرستاریه که با اقدامات وزارت هرروز داره نزول میکنه,.ببینید چه بلایی سر ما آوردن که همکاران من از آوردن واژه پرستار بعنوان حرفه شون شرم دارن,.آقا از شما بعید بود که به پیروی از نخبه بزرگ, نظام سلامت رو به پزشک و غیر پزشک تقسیم کنید,.آخه کی میخواین بفهمید که ما یک تین کاملا وابسته به همیم و جدا کردن خدمات سلامت به پزشک و غیر پزشک یک نظریه مطلقا غیر کارشناسیه.