دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳

اکنون تسهیلاتی از 5 تا 10 میلیون تومان برای اشتغال معتادان بهبودیافته در نظر گرفته‌ایم که 70 درصد آن به کارآفرین و 30 درصد به بهبودیافته پرداخت می‌شود.

سلامت نیوز:   اکنون تسهیلاتی از 5 تا 10 میلیون تومان برای اشتغال معتادان بهبودیافته در نظر گرفته‌ایم که 70 درصد آن به کارآفرین و 30 درصد به بهبودیافته پرداخت می‌شود. 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از پاک ماندن فقط 20 درصد بهبودیافتگان اعتیاد خبر داد و گفت: معتادان متجاهر نیاز به آب و نان دارند و این وظیفه دولت است که با احداث خانه‌های بین راهی نیاز آنان را تأمین کنند.

علیرضا جزینی در گفت‌وگو با فارس، آخرین وضعیت اشتغالزایی برای معتادان بهبود یافته را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه 80 درصد معتادان پس از بهبود دوباره به سمت اعتیاد باز می‌گردند، گفت: وظیفه ما است تا درمان را پیگیری کنیم و به بهبودیافته حرفه‌ای آموزی کنیم، البته متولی اشتغال وزارت کار است، اما ما امر اشتغال معتادان بهبودیافته را تحت‌نظر خودمان (ستاد مبارزه با مواد مخدر) قرار دادیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اداره‌کل حمایت‌های اجتماعی ستاد باید بحث حرفه‌آموزی را به بهبودیافتگان پیگیری کند، اما ما خودمان رأساً با نهادها و سازمان‌های مختلف تفاهم‌نامه امضا کردیم، به طور مثال در تهران شهرداری منطقه 9 اعلام آمادگی کرده تا فضایی را جهت کار بهبود یافتگان اعتیاد مهیا کند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام شهرداری منطقه 9 برای اشتغال معتادان اولین بار در تهران اجرا می‌شود، گفت: امیدواریم که بتوانیم در صورت بازدهی مثبت، آن را به سراسر تهران گسترش دهیم.

جزینی در مورد یک‌هزار بهبودیافته‌ای که اوایل امسال برایشان جشن «پاکی» گرفته شد، گفت: از این تعداد 180 نفر مشغول به کار شدند و 560 نفر نیز به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند که متأسفانه تنها 20 درصد این یک‌هزار نفر پاک ماندند چون به طور کلی آمار ماندگاری معتادان بهبود یافته در ایران 20 درصد است و حدود 80 درصد درمان شدگان دوباره به اعتیاد بر می‌گردند.

وی با بیان اینکه باید برای ساماندهی بی‌خانمان‌ها فکری کرد، گفت: خانه‌های بین‌راهی برای افراد بی‌خانمان لازم است، به این معنی که جایی باشد که آنها غذایی به دست آورند و بتوانند شب را در آن سپری کنند، البته دولت باید این مسئله را تقبل کند، چون این افراد آب و نان می‌خواهند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد واکنش خانواده‌ها در برخورد با فرزندان معتاد خود گفت: زمانی که با خانواده‌ها تماس گرفته و به آنها خبری از فرزند معتادشان داده می‌شود، برخی‌ها می‌گویند بله، همچین فرزندی داریم اما از او بی‌خبریم اما عده‌ای هم می‌گویند؛ برای فرزندمان ختم گرفته‌ایم و دیگر نمی‌خواهیم خبری از او بشنویم.

وی ادامه داد: البته وقتی ما با تعدادی از آنها صحبت می‌کنیم و به آنها می‌گوییم فرزندتان ترک کرده و پاک شده است، به سراغ فرزند می‌آیند، با او حرف می‌زنند و او را در آغوش می‌گیرند، ولی در هر صورت 30 درصد خانواده‌ها فرزندان معتاد خود را نمی‌پذیرند.

جزینی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی خانواده‌ها معتاد را یک انگ برای خانواده خود می‌دانند، گفت: اکنون آمادگی داریم تا 700 نفر از بهبودیافتگان را برای اشتغال جذب کنیم.

وی تأکید کرد: همین هفته گذشته شرکتی به ما اعلام کرد که حاضر است تا سال آینده 10 هزار نفر از معتادان بهبودیافته را برای اشتغال جذب کرده و تحت پوشش قرار دهد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد اعطای تسهیلات به کارآفرینان گفت: در گذشته ما مبلغی را به خود بهبودیافته پرداخت می‌کردیم تا به دنبال اشتغال خود باشد، اما به این نتیجه رسیدیم که این امر درست نیست و بهتر است تسهیلات را به کارآفرین و همزمان بهبودیافته پرداخت کنیم، چرا که این امر بازدهی بیشتری دارد.

وی یادآور شد: اکنون تسهیلاتی از 5 تا 10 میلیون تومان برای اشتغال معتادان بهبودیافته در نظر گرفته‌ایم که 70 درصد آن به کارآفرین و 30 درصد به بهبودیافته پرداخت می‌شود.

جزینی در مورد نقش خیرین در اشتغال بهبودیافتگان گفت: خیرین در مشارکت‌ها نقش زیادی ایفا می‌کنند، در تهران تعدادی از آنها اعلام کردند که در رابطه با خانم‌های بهبودیافته آمادگی دارند تا ظرفیت‌هایی را ایجاد کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین تأکید کرد: اکنون 50 شرکت آماده هستند تا از معتادان بهبودیافته برای کار خود استفاده کنند.

وی در مورد استعداد معتادان در حرفه‌آموزی گفت: وقتی پس از مدتی به کارگاه‌هایی که بهبودیافتگان در آنها مشغول به کار هستند سر می‌زنم، می‌بینم که بهبودیافتگان جدیدی مشغول به کار هستند و وقتی در مورد قدیمی‌ها پرس‌وجو می‌کنم، پاسخ می‌شنوم که آنها کار را یاد گرفته و برای خود تولیدی احداث کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha