هر گونه عملی از جمله تکان دادن کودک جهت به خواب بردن اوعملی اشتباه بوده و والدین باید به کودک این اجازه را بدهند که خودش به خواب رود.

والدین نباید در به خواب رفتن کودکان خود دخالت کنند

به گزارش سلامت نیوز دکتر سهیلا شهشهانی متخصص کودکان در گفت و گو با  ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، با بیان این مطلب در خصوص اختلالات خواب کودکان گفت: جهت جلوگیری از بروز اختلالات خواب کودکان، والدین باید به اصول خواباندن کودکان خود واقف باشند و با برقراری ارتباط بین خواب و رختخواب کودک به خصوص از شش ماهه اول زندگی او، به کودک اجازه دهند تا در هنگامی که دچار علایم خواب شد مفهوم رختخواب را درک کرده و به خودی خود و بدون دخالت والدین به خواب رود.

دکترشهشهانی در ادامه تأکید کرد: از سوی دیگر والدین نباید به کودکان بالای شش ماه عادت بدهند که در هنگام خواب شبانه به دنبال بیدار شدن از وعده غذایی یا شیر و مایعات استفاده کنند؛ چرا که تغذیه در شب ضمن شرطی کردن کودک برای خواب باعث خواهد شد تا به دلیل جذب مایعات زیاد، دفع ادرار بیشتری داشته باشد.

وی علائم اختلالات خواب کودکان را که جزء مشکلات شایع به خصوص در نوزادان به شمار می آید، شامل بیدار شدن های شبانه، خوردن و آشامیدن شبانه، مقاومت در مقابل خواب و بیدارشدن های مکرر عنوان کرد.


وی همچنین کولیک یا قلنج را به خصوص در نوزادان كمتراز سه ماه از مشکلات عمده ای دانست که منجر به اختلال خواب در کودک می شود.

متخصص كودكان با تأکید بر این مطلب که اختلال خواب کودک منجر به اختلال خواب والدین او خواهد شد و این مسئله نیز به نوبه خود در عملکرد کاری و رفتاری والدین به شکل پایین آمدن آستانه تحمل آنها ، پرخاشگری و عصبانیت بروز خواهد کرد، ادامه داد: از این رو با آموزش به کودک می توان ارتباط سالمی را جهت درک علائم خواب با جای خواب در کودک ایجاد کرد تا بدون نیاز به دخالت والدین به خواب رود و از سوی دیگر، رعایت اصول و مقررات تغذیه ای در هنگام خواب، کودک و والدین او را از ابتلا به مشکلات و اختلالات خواب مصون می دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha