روز جهانی ایدز، امسال در حالی در ایران سپری می‌شود كه مسوولان، از وزیر بهداشت گرفته تا كارشناسان حوزه سلامت، نگرانی خود را از شیوع این بیماری از طریق روابط جنسی اعلام كرده‌اند؛ موضوعی كه شاید پیش از این به بهانه فرهنگ، همانند بسیاری از معضلات اجتماعی، روی آن سرپوش گذاشته و به ندرت و حتی با تردید مطرح می‌شد.

كار تا جایی پیش رفت كه لنكرانی پس از همه‌گیری ایدز ناشی از ورود خون‌های آلوده و شیوع ایدز در میان معتادان تزریقی، از انتقال این بیماری از طریق ارتباط جنسی به عنوان اپیدمی سوم كشور یاد می‌كند.
بر اساس آمار ثبت‌شده در دانشگاه‌‌های علوم پزشكی كشور، ‌‌هم‌اكنون یك هزار و 368 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند و 2 هزار و 533 نفر نیز فوت كرده‌‌اند، همچنین 41 درصد از مبتلایان به ایدز كه در گروه سنی 25 تا 34 سال هستند، به ترتیب از تزریق مشترك مواد مخدر با 1/68 درصد، رابطه جنسی با 7/7 درصد، دریافت خون و فرآورده‌‌های خونی با 4/1 درصد، انتقال از مادر به كودك با 6/0 درصد و موارد نامشخص با 2/22 درصد به این ویروس آلوده شده‌‌اند. ‌ بر اساس اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، شمار مبتلایان شناسایی‌شده به ‌HIV تا ابتدای فروردین‌‌ماه 87، 17 هزار و 270 نفر در كشور بوده است. به گفته كارشناسان، بیشترین شیوع ایدز در ایران میان جوانان 25 تا 29 ساله است و این در حالی است كه 9/93 درصد از مبتلایان را مردان و 1/6 درصد را زنان تشكیل می‌‌دهند. در این رابطه رئیس انجمن تحقیقات ایدز نیز با اعلام وجود 1600 پرونده ثبت‌شده ابتلا به ایدز در این انجمن گفت كه تمام موارد ثبت‌شده، مربوط به تماس‌‌های جنسی و استفاده از سرنگ در معتادان تزریقی است. در این بیماری اگر از تمام مشكلات و عوارض جسمی كه برای مبتلایان همراه دارد بگذریم، نمی‌توان مساله فشارهای روحی و اجتماعی وارده را نادیده گرفت؛ فشارهایی كه شاید از عوارض بیماری نیز دردناك‌تر باشد. ترس از عنوان كردن بیماری به دلیل واكنش‌های متفاوت و گاه منفی سایر افراد باعث شده مبتلایان حتی هنگام مراجعه به پزشك هم از عنوان كردن بیماری خود خودداری كنند. <چطور می‌توان انتظار داشت وقتی یك پزشك از این بیماری اطلاع كافی ندارد، سایر افراد جامعه واكنش مثبتی نسبت به آن داشته باشند.> این موضوعی است كه رئیس انجمن ایدز ایران مطرح می‌كند. او معتقد است بزرگ‌ترین مشكل این افراد، انگ و تبعیضی است كه همراه این بیماری به وجود می‌آید.
هشدار سازمان ملل درباره نقش مردان در انتقال ایدز
بر اساس بیانیه‌ای كه در آستانه روز جهانی ایدز از سوی مقامات سازمان ملل منتشر شد، مقامات بهداشتی سازمان ملل هشدار دادند، مردانی كه به دنبال روابط نامشروع جنسی هستند به عنوان مهم‌ترین واسطه‌های انتشار و شیوع ایدز به ویژه در منطقه آسیا - اقیانوسیه فعالیت می‌كنند. ‌ به گزارش ایسنا، بر اساس تحقیقات انجام‌شده از سوی كمیسیون ایدز در آسیا، آنوپاما رائو سینگ، رئیس یونیسف در اداره منطقه‌ای آسیا-اقیانوسیه اعلام كرد كه به طور تقریبی 75 میلیون مرد آسیایی به طور منظم و دائمی مشتری روابط نامشروع با حدود 10 میلیون زن آسیایی هستند كه این آمار برای شیوع ایدز در منطقه هشداردهنده و خطرناك است. او تاكید كرد: در این منطقه بسیاری از زنان توسط شوهران‌شان كه در خارج از خانه روابط نامشروع و كنترل‌نشده دارند آلوده به ویروس ایدز می‌شوند در حالی كه بسیاری از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند و از همین طریق وقتی زنان از شوهران آلوده خود صاحب فرزند می‌شوند این بیماری به نسل آینده انتقال پیدا می‌كند.
همچنین طبق تازه‌ترین آمار دفتر برنامه ایدز سازمان ملل كه به مناسبت این روز منتشر شده هم‌اكنون 2/33 میلیون نفر در جهان آلوده به ویروس ایدز هستند كه 5/2 میلیون از آنها را كودكان تشكیل می‌دهند. همچنین در طول سال 2007 حدود 5/2 میلیون نفر به تازگی به این ویروس آلوده شدند. ‌
بر اساس این محاسبات از بین تمام افراد آلوده به ‌HIV در جهان نیمی از آنها را افراد زیر 25 سال تشكیل می‌دهند كه تمام آنها نیز قبل از رسیدن به 35 سالگی جان خود را از دست خواهند داد. ‌ دفتر برنامه ایدز سازمان ملل همچنین منتشر كرده است كه حدود 95 درصد از افراد ایدزی را ساكنان كشورهای در حال توسعه تشكیل می‌دهند. اما امروز ‌HIV تهدیدی برای مردان، زنان و كودكان در تمام قاره‌های كره زمین محسوب می‌شود.
افزایش شمار زنان باردار مبتلا به ایدز
از همه عوامل شیوع ایدز كه بگذریم، افزایش شمار زنان باردار مبتلا به ایدز در كشور موضوعی است كه رئیس انجمن تحقیقات ایدز مطرح كرد. مینو محرز به خبرنگار ایلنا گفت كه در حال حاضر كمتر از یك درصد كودكان از طریق مادر مبتلا به ایدز شده‌‌اند. ‌ تعداد كودكان مبتلا به ایدز به صورت كلی به دلیل كم بودن زنان مبتلا به ایذر نسبت به مردان در سطح كشور كم است اما با همین ارقام نیز باید نگران شد. ‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha