«امیدواریم همانطور که نفت، گاز و صنعت خوزستان سرمایه ملی محسوب می‌شوند، مشکلات این استان هم ملی محسوب شوند.» این درخواست یک کاربر در یکی از شبکه‌های اجتماعی از خبرنگاران در رابطه با انتشار خبر و گزارش از گردوغبار خوزستان است.

سلامت نیوز: «امیدواریم همانطور که نفت، گاز و صنعت خوزستان سرمایه ملی محسوب می‌شوند، مشکلات این استان هم ملی محسوب شوند.» این درخواست یک کاربر در یکی از شبکه‌های اجتماعی از خبرنگاران در رابطه با انتشار خبر و گزارش از گردوغبار خوزستان است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه نوشت: گردوغباری که روز گذشته و برای سومین بار متوالی در دهه دوم بهمن ماه آسمان و زمین مناطق وسیعی از این استان را در تاریکی زردرنگی فرو برد. اگر چه موج اول این گردوغبار در نهم بهمن ماه به‌شدتی بود که از آن با عنوان بی‌سابقه در رسانه‌ها یاد شد اما آنچه که روز گذشته در اهواز و ١٠ شهرستان دیگر استان خوزستان به وقوع پیوست از این هم بی‌سابقه‌تر بود. عمق میدان دید در مرکز این استان به کمتر از صدمتر رسید و تردد با خودرو جز با چراغ‌های مه‌شکن- یا به تعبیر اهوازی‌ها چراغ خاک‌شکن- ممکن نبود. اگر چه تا ساعات میانی روز با وجود غلظت زیاد آلودگی، خبری از تعطیلی مدارس و ادارات در اهواز و دیگر شهرها نبود اما در ادامه شدت آلایندگی به میزانی رسید که حتی مسوولان سختگیر خوزستانی را هم وادار به اعلام تعطیلی در ١١ شهرستان این استان کرد.

پیش از تعطیلی ادارات در برخی مناطق تعدادی از ادارات اقدام به توزیع ماسک برای کارمندان و ارباب‌رجوع‌های خود کردند. با این همه باید دید متر و معیارها در این استان برای به تعطیلی کشیده‌شدن ادارات و مدارس چگونه است، در همین رابطه چندی پیش مدیرکل سابق محیط‌زیست استان خوزستان این‌گونه توضیح داد: «استاندارد جهانی برای رسیدن گردوغبار در هوا، ۱۵۰میکروگرم بر مترمکعب است ولی ما در کارگروه استان خوزستان استانداردهای جدیدی تعریف کردیم که بر اساس آن اگر غلظت گردوغبار به دوهزارمیکروگرم بر مترمکعب برسد مقطع ابتدایی، اگر به سه هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و اگر به بیش از سه‌هزارمیکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و دستگاه‌های دولتی تعطیل می‌شوند.»بر اساس عکس‌ها و اطلاعاتی که اهالی شهرهای مختلف استان خوزستان از اهواز تا ماهشهر و خرمشهر و آبادان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، حجم آلودگی موجود در هوای این شهرها به شکلی بی‌سابقه زیاد و خطرناک شده است. برخی کاربران حتی عکس‌هایی از درون خانه‌ها یا محیط کاری خود منتشر کرده و نوشته‌اند حتی با وجود بسته‌بودن همه در و پنجره‌ها حجم خاک نشسته روی وسایل چشمگیر است.

لاهیجان‌زاده رییس محیط‌زیست استان خوزستان در رابطه با علل ایجاد این مشکل به «نسیم» گفته است: «خشکی هورها و تالاب‌های استان یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد گرد‌و‌خاک خوزستان است. تالاب هورالعظیم حدفاصل آبی ایران و عراق، در دهه‌های گذشته دستخوش تغییراتی مانند احداث شرکت‌های نفتی در آن شده که منجر به خشک‌شدن مقدار قابل توجهی از این تالاب شده و اکنون به کانونی از شن‌های روان تبدیل شده است.»

بر اساس خبرهای روز گذشته میزان غلظت گردوغبار در شهرهای این استان به این شرح بود: میزان غلظت گردوغبار در هوای اهواز هشت‌هزارو ١٠٠میکروگرم در مترمربع، آبادان ۴۸۶میکروگرم در متر‌مربع، اندیمشک ۱۱۴، بهبهان ۲۸۶ و دزفول نیز ۱۳۷ است. میزان غلظت گردوغبار در هوای گتوند ۵۱، شوش و شوشتر ۲۶۰میکروگرم در متر‌مربع و سوسنگرد دوهزارو۳۸۱‌میکروگرم است. غلظت گردوغبار در هوای شهر امیدیه ۱۴۱ و در شادگان نیز ۲۷۶ میکروگرم است. بر اساس اعلام مسوولان اداره کل محیط‌زیست استان خوزستان در این روز میزان غلظت گردوغبار در هوای ماهشهر بیشتر از سایر شهرها بوده و به ۱۰هزارمیکروگرم رسیده است. بر این اساس و با درنظرگرفتن ۱۵۰میکروگروم بر مترمکعب به عنوان حد مجاز آلودگی هوا، روز گذشته هوای شهر اهواز ۵۴ برابر بیشتر از حد‌مجاز و ماهشهر ۶۷ برابر بیشتر از حد‌مجاز آلودگی داشت. اسماعیل ارزانی فرماندار اهواز با اشاره به گردوغبار شدید اهواز، از توزیع شیر و ماسک رایگان در میان مردم در اماکن پرجمعیت اهواز خبر داد. وی به ایسنا گفت: «٢٠٠هزار ماسک و ١٠٠هزار پاکت شیر از طریق آمبولانس​های هلال احمر، پست​های امدادی و اتوبوس ‌آمبولانس‌های مرکز اورژانس میان مردم توزیع شد. این آمبولانس​ها با استقرار در میادین پرتردد و شلوغ اهواز ضمن امدادرسانی، به توزیع شیر و ماسک پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha