یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: در برخی موارد از جمله سرماخوردگی‌های معمولی حس بویایی بصورت موقت از بین رفته اما قابل بازگشت است، اما برخی موارد از جمله ضربه به پشت سر یا قطع عصب بویایی بر اثر برخی ضربات می‌تواند حس بویایی را برای همیشه از ما بگیرد.

سلامت نیوز:  یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: در برخی موارد از جمله سرماخوردگی‌های معمولی حس بویایی بصورت موقت از بین رفته اما قابل بازگشت است، اما برخی موارد از جمله ضربه به پشت سر یا قطع عصب بویایی بر اثر برخی ضربات می‌تواند حس بویایی را برای همیشه از ما بگیرد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مریم اعتمادی با بیان اینکه حس بویایی از طریق عصب اول جمجمه‌ای منتقل می‌شود، اظهار کرد: گیرنده‌های عصبی در انتهای بینی نزدیک کف مغز قرار دارند.

وی افزود: زمانی که هوای بوداری وارد بینی می‌شود به گیرنده‌های انتهایی بینی برخورد کرده و موجب تحریک آنها می‌شود که این تحریک به قسمت‌های مختلف مغز رفته، تفسیر می‌شود و بو تشخیص داده می‌شود.

اعتمادی اظهار کرد: هر عاملی مانند سرماخوردگی یا وجود تومور در بینی که موجب شود بو به گیرنده عصبی نرسد، از بین رفتن حس بویایی را سبب می‌شود و به همین علت است که هنگام سرماخوردگی بو و طعم غذا را احساس نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی سرماخوردگی‌ها ویروس، گیرنده بو را از بین می‌برد که در این مورد حس بویایی دیگر قابل بازگشت نیست و این حالت بیشتر در زنان شایع است.

این متخصص گوش، حلق و بینی اظهار کرد: در برخی موارد نیز بر اثر ضربه یا تصادفات احتمال قطع عصب بویایی وجود دارد که در این حالت هم بازگشت حس بویایی امکان‌پذیر نیست.

اعتمادی با بیان اینکه اطلاعات بویایی در قسمت پشت سر درک می‌شود، اظهار کرد: در مواردی که ضربه‌ای به پشت سر وارد می‌شود با از بین رفتن مرکز درک حس بویایی امکان دارد فرد دیگر قادر به تشخیص بو نباشد و در این حالت در حالی که کل مسیر بویایی سالم است، اما به دلیل از بین رفتن مرکز پردازش اطلاعات بو در مغز فرد بوها را تشخیص نمی‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه، اظهار کرد: در مواردی که عصب دچار مشکل شده باشد، امکان بازگشت حس بویایی وجود ندارد، اما در سایر موارد از جمله سرماخوردگی‌های معمولی با استفاده از درمان دارویی و با گذشت دو تا سه روز حس بویایی مجددا بازمی‌گردد، زیرا در این موارد عصب سالم است و تنها مسیر بویایی دچار مشکل شده بود.

اعتمادی افزود: در موارد پلیپ و گرفتگی بینی نیز با استفاده از درمان دارویی یا جراحی می‌توان حس بویایی را به افراد بازگرداند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha