سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم ادامه فعالیت کمپین مبارزه با دخانیات در مدارس، از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری مسابقه «ترک کن، برنده شو» برای جمعیت سیگاری و قلیانی کشور جهت تشویق به ترک دخانیات خبر داد.

سلامت نیوزسرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم ادامه فعالیت کمپین مبارزه با دخانیات در مدارس، از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری مسابقه «ترک کن، برنده شو» برای جمعیت سیگاری و قلیانی کشور جهت تشویق به ترک دخانیات خبر داد.

دکتر شهرام رفیعی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: ثابت شده است که 9 نفر از هر 10 سیگاری قبل از 18 سالگی سیگارکشیدن را شروع کرده‌اند. کودکان و نوجوانان با دیدن سیگار در دستان والدین، برادر و خواهر بزرگ‌تر، معلم، بازیگران و ورزشکاران که به نوعی الگوی او محسوب می‌شوند به سمت مواد دخانی کشیده می‌شوند.

رسوب 30 ثانیه‌ای نیکوتین سیگار در مغزوی ادامه داد: نیکوتین سیگار طی 30 ثانیه جذب مغز می‌شود و اعتیادآوری نیکوتین برای افراد زیر 18 سال افزایش می‌یابد. 50 درصد سیگاری‌ها به خاطر دخانیات می‌میرند و از هر 10 مورد سرطان ریه، 9 نفر سیگاری بوده‌اند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: علاوه بر دود دست اول و دود دست دوم، دود دست سوم سیگار با نشستن بر روی مو، لباس و بدن فرد سیگاری به نوزاد و کودکی که او در آغوش می‌گیرد، منتقل می‌شود.

رفیعی‌فر ابراز داشت: 50 تا 100 درصد دود ثانویه در ادرار این کودکان و همچنین 25 درصد دود ثانویه در ادرار بزرگسالانی که در معرض دود سیگار هستند، قابل مشاهده است.

وی کشیدن قلیان را دردسر جدید جامعه دانست و با اعلام هشدار نسبت به روند رو به رشد این معضل، گفت: در قلیان 400 نوع ماده سمی سرطان‌زا وجود دارد. دود تنباکو و همچنین دود ذغال قلیان سرطان‌زاست. اگر فردی یک ساعت در معرض دود قلیان قرار گیرد، مانند کسی است که 6 تا 8 نخ سیگار کشیده است.
وی به سندروم مرگ نوزاد بر اثر استعمال دخانیات والدین اشاره کرد و گفت: متاسفانه صنعت سینما و صنعت موسیقی در دنیا از دخانیات برای تبلیغ پول می‌گیرد و ما باید کاری کنیم که استعمال سیگار در سینمای ما به حداقل برسد و حتی بازیگر نقش منفی هم این کار را انجام ندهد.

کمپین مبارزه با دخانیات در مدارس و برگزاری مسابقه ترک سیگار در جامعه

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت همچنین با اشاره به تشکیل کمپین مبارزه با سیگار در مدارس، گفت: کمپین مبارزه با سیگار در مدارس ادامه می‌یابد.

وی افزود: در سایر نقاط جامعه نیز مسابقه «ترک کن و برنده شو» برای جمعیت سیگاری کشور برگزار و با ارایه انواع خدمات آموزشی و مشاوره با همکاری مراکز ترک دخانیات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مردم به تشویق به ترک دخانیات می‌شوند. به این ترتیب تشویق جمعیت سیگاری (11 میلیون نفر سیگاری و قلیانی) به ترک دخانیات در یک دوره شش ماهه را خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha