دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 138119

مردم باید بدانند كه آلودگی هوا امری نیست كه یك‌شبه برطرف شود و كاری زمانبر است. برای رسیدن به هوایی پاك باید برنامه‌ریزی شهری داشته باشیم.

سلامت نیوز:مردم باید بدانند كه آلودگی هوا امری نیست كه یك‌شبه برطرف شود و كاری زمانبر است. برای رسیدن به هوایی پاك باید برنامه‌ریزی شهری داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز، یوسف رشیدی در روزنامه اعتماد نوشت: در كشور دو منشأ اصلی آلودگی برای هوای شهرهایی مانند تهران، اراك و اهواز وجود دارد. اول منابع طبیعی و بعد هم منابع انسانی. منابع طبیعی شامل خشكسالی، عدم بارش باران و... و منابع انسانی مانند تولید خودروهای بی كیفیت، ایجاد صنایع در شهرهای بزرگ، سیاست‌های غلط و... می‌شود. بحث اصلی مد نظر سیاستگذاران این بوده تا جایی كه امكان دارد منابع انسانی كنترل شود اما در این میان وجود مدیرانی كه اهمیت كمی برای زمین و آلودگی هوا قایل هستند باعث شده است كه روند كنترل منابع انسانی كند پیش رود.


یك سری از راهكارهایی كه به كاهش آلودگی هوا در شهرهایی مانند اراك، اهواز و به ویژه تهران كمك می‌كند سیستم حمل و نقل عمومی است. حتی می‌شود محدودیت‌های بیشتر و جدی‌تری برای خودروهای شخصی وضع كرد كه به راحتی در سطح شهر حضور پیدا نكنند. در شهرهای بزرگ شاه‌كلید اصلی برای كاهش ترافیك و آلودگی هوا، ایجاد حمل و نقل عمومی است.

اینكه همه دستگاه‌ها بدون هیچ اختلافی به توسعه حمل و نقل عمومی كمك كنند اما آنچه كه از شرایط فعلی كشور ما برآورد می‌شود این است كه دستگاه‌های مربوطه در این امر تمایل زیادی به بحث كردن بر سر اختلافات خود دارند تا توجه جدی و بدون حاشیه به مساله آلودگی هوا. به همین دلیل در شرایط فعلی ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی جامع در كشور سخت است. از طرفی در رابطه با صنایع و كارخانه‌ها می‌شود اقداماتی فنی انجام داد، اقداماتی كه دیگر كشورهای دنیا برای فرار از آلودگی هوا انجام می‌دهند. علاوه بر راهكارهای فنی باید به فكر راهكارهای انسانی نیز باشیم. مانند سیستم دوركاری كه در كاهش ترافیك و آلودگی هوا خیلی تاثیرگذار خواهد بود.


در كل مردم باید بدانند كه آلودگی هوا امری نیست كه یك‌شبه برطرف شود و كاری زمانبر است. برای رسیدن به هوایی پاك باید برنامه‌ریزی شهری داشته باشیم.
امسال كیفیت سوخت در كلانشهر‌ها استاندارد خوبی نسبت به گذشته پیدا كرده و این قطعا در كاهش ذرات معلق در هوا تاثیرگذار بوده است چرا كه تعداد روزهای سالم در شهر تهران امسال بیشتر از سال گذشته بوده است و این امر با گذر زمان اتفاق افتاده است. اما این حرف به معنای این نیست كه اقدامات جدی‌تری در رابطه با آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان انجام نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha