رییس هیات مدیره انجمن ایدز ایران با انتقاد از پرهزینه بودن درمان‌های غیرمستقیم ایدز و با اشاره به هشدار اخیر وزیر بهداشت مبنی بر خطر بروز موج سوم این بیماری، گفت: اقدام در جهت هشدارهای وزارت بهداشت ابتدا باید از خود این وزارتخانه آغاز و به دیگر سازمان‌ها تعمیم یابد.

دكتر حمیدرضا شاعری همزمان با روز جهانی ایدز به ایسنا گفت: تاكنون در سراسر دنیا 70 میلیون نفر به ویروس HIV مبتلا شده‌اند كه 30 میلیون نفر از این تعداد جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. در مجموع اكنون حدود 40 میلیون نفر در سراسر دنیا با ویروس ایدز زندگی می‌كنند.

وی در رابطه با آمار مبتلایان به HIV در ایران تصریح كرد: در ایران و از سال 1364 كه اولین مورد ابتلا به این بیماری تشخیص داده شد، تاكنون بیش از 18 هزار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند كه حدود دو هزار و 800 نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

دكتر شاعری با استناد به آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت، افزود: حدود 69 درصد موارد ابتلا به ایدز از طریق سرنگ مشترك در تزریق مواد مخدر، حدود هشت درصد از طریق روابط جنسی محافظت نشده، 3/1 درصد با استفاده از خون و فرآورده‌های خونی آلوده و 6/0 درصد هم از طریق انتقال مادر به كودك، به ویروس HIV مبتلا شده‌اند. همچنین در حدود 21 درصد از موارد، راه انتقال این بیماری تشخیص داده نشده است.

به گفته دكتر شاعری، تغییر محسوسی در الگوی سرایت ویروس HIV صورت نگرفته است. در مجموع زنان 3/6 درصد مبتلایان به ایدز و مابقی مبتلایان را مردان تشكیل می‌دهند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت كنترل و پیشگیری از ابتلا به ویروس ایدز، تصریح كرد: اقدامات مطلوبی جهت كنترل بروز ایدز در جمعیت معتادان تزریقی صورت گرفته است؛ به طوری كه طی چند سال اخیر كاهش شیوع این بیماری میان معتادان تزریقی را شاهد بوده‌ایم. در مجموع با اقدامات انجام شده، شیوع ایدز در بین معتادان تزریقی طی دو تا سه سال اخیر از 25 درصد به 18 درصد كاهش یافته است. این در حالیست كه هنوز در سایر گروه‌هایی كه رفتار پرخطرجنسی دارند؛ آماری در دست نیست كه در این زمینه اقدام به هشدارهای لازم، ضروری است. بنابراین این گروه‌های پرخطر باید جدی گرفته شده و برنامه‌های پیشگیری را برای آنها نیز اعمال كنیم.

وی با اشاره به هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر خطر بروز موج سوم ایدز گفت: این قبیل هشدارها ابتدا توجه مسوولان و مدیران بهداشتی كشور و سپس حساسیت عامه مردم را به دنبال داشته باشد.

وی ابراز امیدواری كرد: در سیاست‌گذاری‌های كشور این قبیل هشدارها مورد توجه قرار گرفته و به آنها عمل شود.

رییس انجمن ایدز ایران با بیان اینكه تاكنون كشور دو موج اپیدمی از ایدز را تجربه كرده است؛ گفت: موج اول بروز ایدز از سال 65 تا اواسط سال 75 اتفاق افتاده كه اغلب موارد مبتلایان را استفاده كنندگان از فرآورده‌های خونی آلوده تشكیل می‌دهند. همچنین از اواسط دهه هفتاد، موج دوم این بیماری با شیوع لجام گسیخته آن میان معتادان تزریقی همراه بود كه همچنان نیز ادامه دارد.

تدوین برنامه‌های ویژه برای پیشگیری از شیوع ایدز در گروه‌های دارای رفتار پرخطر جنسی ضروریست

دكتر شاعری با بیان اینكه در صورت كنترل معتادان تزریقی پرخطر از ابتلا به ایدز، طبیعی است كه از این به بعد شاهد سرایت جنسی این بیماری در جامعه باشیم؛ افزود: به این ترتیب رفتارهای جنسی پرخطر، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. بر این اساس تدوین برنامه‌های ویژه برای پیشگیری از شیوع ایدز در رفتارهای پرخطر جنسی ضروریست.

دكتر شاعری ادامه داد: به این ترتیب هشدار وزارت بهداشت در رابطه با خطر بروز موج سوم ایدز باید از خود این وزارتخانه آغاز و به دیگر سازمانها، از جمله آموزش و پرورش، NGOها، سازمانهای مردم نهاد و رسانه‌ها تعمیم یابد. بنابراین از آنجا كه واكسن موثری علیه این بیماری شناخته نشده باید با اطلاع رسانی و ارتقا دانش عمومی، با این بیماری مقابله شود.

رییس انجمن ایدز ایران در پایان با بیان اینكه هزینه زندگی با ایدز برای مبتلایان بسیار گران است، گفت: در حال حاضر درمان‌های مستقیم ایدز از جمله مشاوره و آزمایش رایگان است. این در حالی است كه ایدز مشكلات و گرفتاری‌های غیرمستقیم دیگری را نیز به دنبال دارد. ایدز بیماری‌های همراهی خواهد داشت كه هر كدام از آنها نیازمند درمان، ‌مراقبت و صرف هزینه است كه متاسفانه درمان هیچ كدام از آنها رایگان نیست. هر چند كه دولت با پرداخت سوبسید بخشی از این هزینه‌ها را می‌پردازد اما در مجموع زندگی با ایدز، برای مبتلایان بسیار گران تمام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha