رییس مرکز تحقیقات سرطان ایران با بیان اینکه بروز سرطان علل مختلف دارد، گفت: آلاینده های محیطی و شیمیایی مانند آلودگی هوا، آب و خاک یکی از مهمترین عوامل بروز یک تا چهار درصد سرطان ها در افراد است.

سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات سرطان ایران با بیان اینکه بروز سرطان علل مختلف دارد، گفت: آلاینده های محیطی و شیمیایی مانند آلودگی هوا، آب و خاک یکی از مهمترین عوامل بروز یک تا چهار درصد سرطان ها در افراد است. 

دکتر اسماعیل اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود چهار درصد موارد سرطان ریه را می توان به آلودگی هوا، آلاینده های صنعتی و آلاینده های ناشی از سوخت خودروها مرتبط دانست.

***آلودگی آب
وی درمورد ارتباط آلودگی ناشی از آب و سرطان اظهار کرد:آلودگی آب به فلزات سنگین و استفاده از آب های آلوده در آبیاری سبزی و میوه موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا ارتباط میان آب های آلوده و بروز سرطان ثابت شده است.

اکبری اضافه کرد : مطالعه بر روی آلاینده های آب که عامل بروز سرطان هستند، نشان داده اند که مقادیر بالای نیترات در آب آشامیدنی خطر ایجاد سرطان معده را افزایش می دهد.

*** استعمال دخانیات

وی استعمال دخانیات را به عنوان یکی دیگر از ریز فاکتوهای ابتلا به انواع سرطان ها عنوان کرد و گفت: سیگار و همچنین دود سیگار می تواند در محیط خانه و محل کار نه تنها خود فرد بلکه غیر سیگاری های اطراف او را به سرطان مبتلا کند.

به گفته اکبری دود سیگار ، مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را 20 تا 30 درصد افزایش می دهد.

رییس مرکز تحقیقات سرطان ایران هشدار داد: استعمال دخانیات مهمترین علت مرگ ناشی از سرطان در سراسرجهان محسوب می شود، علاوه بر سرطان ریه ، استعمال دخانیات عامل بروز تومورهای حنجره ، پانکراس ، کلیه ، مثانه است.

اکبری یاد آور شد: دخانیات در کشورهای پیشرفته عامل 16 درصد ابتلا به سرطان در مردان و زنان و در کشورهای در حال توسعه عامل ابتلا به 10 درصد سرطان در مردان و زنان است.

وی با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت گفت: دخانیات به تنهایی عامل ابتلا به 30 درصد از تومورهای بدخیم در انسان و علت 20 درصد از مرگ های ناشی از سرطان است.

به گفته اکبری، دود سیگار حاوی حدود 4 هزار ماده شیمیایی است که بیشترین ماده آن نیکوتین است .

***اشعه ماورای بنفش

وی با بیان اینکه اشعه مارای بنفش (خورشید ) نیز در ابتلا به سرطان موثر است، افزود : «پرتو یونیزان» به عنوان یک عامل سرطان زا شناخته شده است که می تواند در قسمت های مختلفی از بدن موجب ابتلا به سرطان هایی مانند لوسمی (خون)، سینه، تیروئید، ریه و کبد ، پوست و استخوان شود.

وی اضافه کرد: خطر ابتلا به سرطان های ناشی از تابش اشعه ماورای بنفش به میزان دوز دریافتی، مدت زمان دریافت پرتو، جنس فرد و نیز سن متفاوت است .
رییس مرکز تحقیقات سرطان اضافه کرد: میزان ابتلا به سرطان های ناشی از قرار گرفتن در معرض پرتو اشعه ماورای بنفش در جوامع مختلف بر اساس میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نیز نوع لباس و میزان پوشش متفاوت است .

*** عوامل عفونی

اکبری عوامل عفونی را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان عنوان کرد و گفت: امروزه مطالعات نشان داده است که عوامل عفونی یکی از مهمترین عوامل ایجاد سرطان در سراسر دنیا است به طوریکه 18 درصد کل سرطان ها را در سراسر جهان به خود اختصاص داده اند.

به گفته اکبری حدود 25 درصد عوامل ایجاد سرطان در کشور به عوامل عفونی ارتباط دارد.

***عوامل شغلی

اکبری عوامل شغلی را از دیگر دلایل موثر در ایجاد سرطان ها عنوان کرد و افزود: حدود 4 تا 5 درصد کل سرطان ها در جوامع پیشرفته به علت عوامل شغلی ایجاد می شود که سرطان شغلی اغلب موارد در ریه افراد ایجاد می شود.

به گفته وی بعضی مشاغل مثل نقاشان، رنگرزها ، آرایشگران در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان قرار دارند.

اکبری افزود :نکته مهم این است که تماس شغلی با مواد سرطان زا در کشورهای در حال توسعه به علت پیشرفت صنعتی روبه افزایش است و در کار گاه ها کوچک ، ساختمان ها غیر ایمن ، کارگران آموزش ندیده و تجهیزات ایمنی نظیر لباس های محافظ ، تهویه ، دستکش و....به راحتی در دسترس آنان قرار ندارد .

رییس مرکز تحقیقات سرطان گفت: برخی از داروها نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد مانند داروهای هورمونی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که می تواند درابتلا به سرطان موثر باشند.

به گفته وی سالانه 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور شناسایی می شود که اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از عوامل ایجاد کننده سرطان در کشور ضروری است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha