دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 138132

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان علت اصلی ریزگردها را خشکسالی و کمبود آب اعلام کرد.

سلامت نیوز: سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان علت اصلی ریزگردها را خشکسالی و کمبود آب اعلام کرد.

"عادل عربی" در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بخشی از وجود ریزگردها به کشور عراق بر می گردد که اهواز به علت نزدیکی به این منطقه بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: در سالهای گذشته کشور عراق اقداماتی را برای کاهش شدت ریزگردها انجام داد اما در حال حاضر آن منطقه در دست تروریست‌های داعش بوده بنابراین در حال حاضر راهکاری برای این موضوع وجود ندارد.

عربی ادامه داد: بخشی دیگر از وجود ریزگردها به علت خشکسالی و کم آبی منطقه است که امسال با کاهش چشمگیر بارش‌ها مواجه شدیم و وجود ریزگردها دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: کمبود آب تالاب‌ها و به این ترتیب خشکی برخی از آنها بر شدت وجود ریزگردها تاثیر می گذارد و خطر دیگری از جمله نشست دشت‌هاست که خشکسالی فعلی زنگ خطری برای دشت‌های استان همدان است.

سرپرست محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی احتمال وجود ریزگردها در فصل بهار سال آینده برای همدان دور از انتظار نیست.

وی گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارشها در حال حاضر شاهد روشن شدن موتورهای آب کشاورزی در برخی مناطق هستیم که این موضوع زنگ خطری بزرگ برای تمامی مسئولان و مردم است که باید با همکاری یکدیگر این مشکل را حل کنیم.

عربی تصریح کرد: مردم با صرفه جویی در مصرف آب، کشاورزان با عدم کشت‌های آب بر و سایر ارگان‌ها نیز باید در حد توان خود نهایت همکاری را داشته باشند تا مشکل خشکسالی به بحران جدی تبدیل نشود.

وی یادآور شد: نباید منافع کوتاه مدت را در نظر بگیریم بلکه باید به فکر نسل بعدی باشیم و آینده آنها را به خطر نیاندازیم.

سرپرست حفاظت محیط زیست همدان گفت: همدان جزو 24 استانی است که تحت تاثیر خشکسالی قرار داشته و در بازه زمانی اردیبهشت تا تیر ماه احتمال وجود ریزگردها در استان دور از انتظار نیست.

وی گفت: چرای بیش از حد دام نیز بر افزایش شدت ریزگردها تاثیر گذار است و مجموعه عشایر باید به این نکته توجه داشته باشند و از چرای بیش از حد دام خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha