کاهش چشمگیر بارش باران در کرمان در سال آبی جدید این استان را در آستانه بحران آبی جدیدی قرار داده و احتمال جیره بندی آب را به فصول زمستان و بهار کشانده است.

سلامت نیوز: کاهش چشمگیر بارش باران در کرمان در سال آبی جدید این استان را در آستانه بحران آبی جدیدی قرار داده و احتمال جیره بندی آب را به فصول زمستان و بهار کشانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، استان کرمان در ۱۸ سال گذشته با خشکسالی دست به گریبان بوده اما این بحران در سال گذشته روی تیره خود را عملا به مردم کرمان نشان داد. در تابستان سال گذشته هر چند رسما آب جیره بندی نشد اما  مردم با افت شدید فشار آب مواجه بودند در واقع آب به تدریج در بین مردم توزیع شد این مسئله در کیفیت نیز خود را نشان داد و استفاده از پمپها و دستگاههای تصفیه آب در شهر کرمان که حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد به شدت رونق گرفت این درحالی بود که میزان بارش باران طی سال گذشته در کرمان افزایش یافته بود.

لبهای کویر کرمان کاملا خشکیده است

اما حالا در سال ۹۳ و در شرایطی که برداشت ۱.۱ میلیارد مترمکعبی منفی در کرمان ادامه یافت، میزان بارندگی حدود ۶۰ درصد در مقایسه با سال قبل کاهش داشت.

این درشرایطی که است که هیچ کدام از طرحهای حوزه آب نیز در کرمان اجرا نشده است و راه چاره برای مقابله با بی آبی های سال جاری تنها و تنها صرفه جویی شدید است.

خشکسالی دریاچه پریشان

با این وجود همچنان در شرایط موجود ۹۰ درصد آبهای استحصالی در کرمان در بخش کشاورزی استفاده می شود اما ۷۵ درصد از این آبها هدر می رود.

بحران آب در کرمان بسیار جدی شده است

در شرایطی که کرمان با افت شدید منابع آبی مواجه است و سطح آبها در کرمان به شدت کاهش یافته طبق آخرین اعلام وزارت نیرو این استان همچنان در اوج زمستان در شرایط بحرانی قرار دارد.

به نظر می رسد چنین شرایطی در کنار تشدید مهاجرت به شهرهای بزرگ موجب شود آب در شهرهای بزرگ استان به سمت جیره بندی شدن نزدیک تر شود و برای جلوگیری از این وضعیت باید صرفه جویی در مصرف آب از هم اکنون در دستور کار مردم کرمان قرار گیرد.

در همین زمان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با تشدید وضعیت بی آبی در استان کرمان سعی دارد ارتباط خود را با رسانه ها برای سمت دهی مردم به صرفه جویی بیشتر کند و در این راستا هفته جاری با حضور در خانه مطبوعات استان کرمان با مدیر این تشکل صنفی دیدار و در خصوص بحران آب و نقش رسانه‌ها در این زمینه بحث و تبادل نظر کرد.

کرمان جزو دو استان بحرانی در زمینه تامین آب است

محمدرضا بختیاری گفت: موضوع آب در کشور حاد و در کرمان از همه جا حادتر و به مراتب وضعیت آب استان کرمان از سایر نقاط کشور بدتر است و ما در کرمان با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان افزود: ما با چالش‌های زیادی مواجه هستیم و در حال حاضر هم در کمیت و هم در کیفیت مشکل داریم.

وی با بیان این‌که مردم کرمان روحیه مطالبه گری ندارند و این باعث عقب افتادگی استان شده است گفت: مطبوعات باید روحیه‌ مطالبه‌گری مردم را بالا ببرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان با بیان این مطلب که بعضا آب برای مطبوعات محلی موضوع دست چندم است گفت: باید فرهنگ عمومی را تغییر دهیم تا بسیج عمومی در سطح استان راه بیفتد و تا زمانی که ورود مطبوعات به مقوله‌ آب علمی نشود به جایی نمی‌رسیم.

خشکسالی دریاچه پریشان

گردو غبار شرق کرمان منشا محلی دارد و ناشی از خشکسالی است

 در همین حال حمیده حبیبی مسئول مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: میزان بارندگی در استان کرمان در سال جاری به صورت چشمگیر کاهش یافته و به میزان متوسط بارندگی نیز نزدیک نشده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری در مقایسه با سالهای اخیر یکی از کمترین بارشها را شاهد هستیم و وضعیت مطلوب نیست.

حبیبی افزود: با این وجود در روزهای اخیر در معدود موارد بارندگی در کرمان پیش بینی می کنیم طی دو روز شاهد بارندگیهای پراکنده در کرمان به خصوص در شمال و غرب استان باشیم.

وی افزود: با این وجود وزش باد شدید و گرد و غبار و طوفان شن در شرق کرمان در همین روزها ادامه خواهد یافت.

وی عامل این طوفانها و گرد و غبار را محلی دانست و گفت: با وزش هر گونه باد بستر رودخانه ها و منابع آبی به کانون گرد و غبار تبدیل می شود و در واقع این پدیده ناشی از خشکسالی است.

۲۰ شهر و ۹۴۱ روستای کرمان در بحران آب

محمد جواد کامیاب، معاون استاندار کرمان نیز در گفتگویی با مهر اظهارداشت: خشکسالی یکی از مهمترین چالشهای استان کرمان در سالهای اخیر است و در سال جاری نیز با کمبود بارش مواجه هستیم و از مردم انتظار داریم در این وضعیت به صرفه جویی بپردازند.

برای مقابله با خشکسالی اقدام به صرفه جویی و مدیریت مصرف کرده ایم و با همین راهکارها طی ماههای اخیر میلیونها مترمکعب آب صرفه جویی شده است و این امر ادامه داردمعاون عمرانی استاندار کرمان گفت: ما برای مقابله با خشکسالی اقدام به صرفه جویی و مدیریت مصرف کرده ایم و با همین راهکارها طی ماههای اخیر میلیونها مترمکعب آب صرفه جویی شده و این امر ادامه دارد.

کامیاب افزود: بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی روی می دهد به همین دلیل باید به سمت مکانیزه کردن کشاورزی پیش برویم و این امر را هم در نظر بگیریم که بدون ضربه زدن به کشاورزی باید توسعه اقتصادی کرمان را در بخش صنعت پیش ببریم.

وی به تشکیل شورای عالی آب در کرمان و مدیریت دقیق استاندار بر این شورا اشاره کرد و افزود: این شورا مصوبات خوبی در بحث مدیریت مصرف آب داشته است که با جدیدت دنبال می شوند.

وی گفت: ما در بحران آبی قرار گرفته ایم و سال گذشته نیز این مشکلات وجود داشت و در سال جاری تشدید شده است ما در استان ۲۰ شهر داریم که بحران آب دارند و ۹۴۱ روستا را با تانکر آبرسانی می کنیم و در این شرایط صرفه جویی از هم اکنون بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha