سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 138172

پژوهشگران دانشگاه سیدنی در مطالعات خود دریافتند که عارضه کمردرد تنها به دلیل انجام فعالیت های سنگین رخ نداده و مسایل روانی و عصبی در بروز این عارضه بسیار تاثیر گذار هستند . در حقیقت در بیشتر مواقع ترکیب هر دو عامل موجب بروز کمردرد می شود.

سلامت نیوز: پژوهشگران دانشگاه سیدنی در مطالعات خود دریافتند که عارضه کمردرد تنها به دلیل انجام فعالیت های سنگین رخ نداده و مسایل روانی و عصبی در بروز این عارضه بسیار تاثیر گذار هستند . در حقیقت در بیشتر مواقع ترکیب هر دو عامل موجب بروز کمردرد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا پرس، مطالعات جدید نشان می دهد علاوه بر انجام فعالیت های سنگین و فیزیکی ، در برخی موارد خستگی و شرایط نامناسب روحی نیز در ابتلا به کمرد درد به ویژه در دردهای بخش های تحتانی ستون فقرات ، دخالت دارد .  در این پژوهش ها همچنین محققان دریافتند که احتمال بروز درد کمر ،  در ساعات میانی بین هفت صبح تا دوازده ظهر بسیار بیشتر از سایر مواقع است .

در همین رابطه مانوئل فریرا Manuela Ferreira از پژوهشگران دانشگاه سیدنی اعلام کرد :  درک و شناخت فاکتور ها و مولفه های بالا برنده ریسک کمر درد و کنترل این مولفه ها ، نخستین و مهمترین قدم در پیشگیری از کمر درد و درد های ستون فقرات است .

وی همچنین تصریح کرد : مطالعات و پژوهش های ما نخستین تحقیقاتی است که طیف وسیعی از عوامل دخیل در کمردرد را مورد مطالعه قرار داده و روش های اصلاح و درمان این عارضه را نیز بررسی کرده است .

این مطالعات از این منظر دارای اهمیت است که بر اساس آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی ، در حدود ده درصد مردم دنیا تجربه کمر درد های شدید و یا مزمن را در زندگی خود داشته و در بسیاری از مواقع این موضوع منجر به از کار افتادگی و ناتوانی ان ها می شود .

در این مطالعات ، پژوهشگران به بررسی شرایط و وضعیت 999 بیمار مبتلا به کمر درد های وخیم که جهت درمان به مراکز پزشکی سیدنی مراجعه کرده بودند پرداختند . گفتنی است این مطالعات در فاصله زمانی مابین سال های 2011 و 2012 میلادی انجام شد .

پژوهشگران از تمامی افراد مورد مطالعه درخواست کردند که کلیه رفتارها و حرکات فیزیکی و حالات روانی خود را طی نود و شش ساعت گذشته و پیش از شروع کمر درد خود عنوان کنند .

نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که بروز کمردرد در بخش های تحتانی ستون فقرات طیف وسیعی از محرکه ها را شامل می شود .  در این مطالعات ، دو و هفت دهم درصد دردها تنها در پی انجام فعالیت های سنگین فیزیکی رخ داده و در بیست و پنج درصد مواقع ، این فعالیت فیزیکی همراه با مشکلات روحی و اختلالات عصبی بوده است . 

از سوی دیگر در این تحقیقات مشخص شد فاکتور سن نیز در ابتلا به کمردرد با توجه به  نوع و میزان انجام فعالیت های فیزیکی تاثیر فراوانی دارد .

در خاتمه دکتر مانوئل فریرا الکید کرد : درک و شناخت کافی از عوامل و مخاطرات قابل پیشگیری که منجر به بروز کمر درد می شوند ، گام مهمی برای کنترل و پیشگیری از دردهای ستون فقرات در سطح جهان محسوب می شود .

نتایج این تحقیقات و گزارش کامل اقدامات انجام شده توسط این تیم پژوهشی در اخرین شماره مجله Arthritis Care & Research.  منتشر شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha