سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 138178

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: توانبخشی نه تنها در بخش خصوصی بلکه از سوی وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه نیز مغفول مانده است.

سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: توانبخشی نه تنها در بخش خصوصی بلکه از سوی وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه نیز مغفول مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حمیدرضا خرم‌خورشید، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در آیین افتتاح بخش بستری بیماری‌های نورولوژیک و MS، اظهار کرد: توانبخشی در کشور و نگاه ویژه به این حوزه ضرورت دارد چرا که در کشور مغفول مانده است و حتی وزارت بهداشت به آن اهمیت چندانی نمی‌دهد در حالی که مهمترین سطح ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است.

وی تصریح کرد: اگر پیشگیری، درمان و توانبخشی را سه سطح بهداشت و سلامت در نظر بگیریم سطح سوم بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است بنابراین در حال حاضر باید این بی‌توجهی جبران شود.

خرم‌ خورشید در رابطه با چرایی نیاز به خدمات توانبخشی گفت: الگوی بیماری‌ها تغییر پیدا کرده است چرا که زمانی بیماری‌های عفونی مهمترین عامل مرگ‌ومیر کودکان بود و مادران در هنگام زایمان جان می‌سپردند اما اکنون الگوی بیماری‌ها به سمت بیماری‌های مزمن مانند سکته و سرطان تغییر پیدا کرده است و بیماری‌های مزمن نیازمند توانبخشی است.

وی افزود: تغییر الگوی جمعیتی در کشور نیز یکی دیگر از علل اهمیت توانبخشی است چرا که در آینده جمعیت بزرگی از سالمندان را خواهیم داشت که نیازمند خدمات توانبخشی هستند چرا که در سال 69 متوسط رشد جمعیت 3.4 بود یعنی در طول 18 سال جمعیت دو برابر شد و این باعث شد که در آینده تعداد زیادی سالمند مبتلا به بیماری‌های خاص داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تغییر سبک زندگی را یکی دیگر از علل اهمیت توانبخشی و ضرورت توجه به این حوزه دانست و گفت: عوارض و صدمات ناشی از رانندگی و پیشرفت علم و صنعت در جامعه افزایش یافته است که بیشتر این عوارض نیز ناتوان‌کننده هستند بنابراین توانبخشی راه‌حل این مشکل است.

خرم خورشید خاطرنشان کرد: متأسفانه علیرغم موارد ذکر شده مبنی بر اهمیت توانبخشی قدر و ارزشی برای توانبخشی در کشور در نظر گرفته نشده است و در وزارت بهداشت حتی یک اداره نیز به عنوان توانبخشی نداریم.

وی افزود: در وزارتخانه بهداشت معاونت‌های زیادی وجود دارد و معاونت‌های زیادی شکل گرفته است ولی معاونت توانبخشی با وجود تمام اهمیت آن وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ورود کردن ارگان‌ها و سازمان‌های متعدد در حوزه توانبخشی را یکی دیگر از مشکلات این حوزه دانست و گفت: اگر یک مرکز یا مدیریت یکپارچه برای خدمات توانبخشی در کشور وجود داشته باشد از موازی‌کاری پیشگیری شده و خدمات به نحو مطلوب ارائه خواهد شد.

خرم خورشید گفت: یکی از اقدامات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تأسیس بیمارستانی در حوزه توانبخشی است و چنین مرکزی در کشور وجود ندارد اما با این وجود به تمام اهداف خود دست پیدا نکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره مشکلات انجام این کار و تأسیس یک بخش بستری گفت: در وزارتخانه موانع بسیاری برای انجام این کار وجود داشت چرا که همواره در مقابل کارهای جدید مقاومت وجود دارد.

خرم خورشید افزود: از طرف دیگر کارشناسان این حوزه در وزارت بهداشت نمی‌دانند چه اقداماتی باید صورت دهند چرا که هیچ پروتکلی در رابطه با بیمارستان توانبخشی وجود ندارد بنابراین باید گایدلاین‌ها توسط ما (دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) نوشته شود و در وزارت بهداشت به تأیید برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha