یک فوق تخصص روماتولوژی با هشدار در مورد مصرف خودسرانه کورتون‌ها گفت: برخی افراد قرص‌های 50 میلی را به جای قرص‌های 5 میلی مصرف می‌کنند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص روماتولوژی با هشدار در مورد مصرف خودسرانه کورتون‌ها گفت: برخی افراد قرص‌های 50 میلی را به جای قرص‌های 5 میلی مصرف می‌کنند.

عبدالرحمان رستمیان فوق‌تخصص رماتولوژی، اظهار کرد: قرص‌های کورتون 50 میلی گرمی و 5 میلی گرمی در بازار وجود دارد و برخی به اشتباه به جای مصرف قرص‌های 5 میلی کورتون از قرص‌های 50 میلی استفاده می‌کنند که عوارض زیادی برای بیمار در پی دارد.

وی تصریح کرد: از جمله عوارض مصرف کورتون پوکی استخوان،‌ فشار خون، آب مروارید، چاقی و دیابت است بنابراین افراد باید در رابطه با مصرف کورتون دقیقا دستور پزشک را رعایت کنند.

رستمیان خاطر نشان کرد: در بیشتر موارد قرص‌های 5 میلی کورتون برای بیماران تجویز می‌شود و در موارد بسیار کمی دوزهای 50 میلی برای بیماران تجویز می‌شود ولی این شباهت دوز دارو را 10 برابر افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص روماتولوژی افزود: داروخانه‌ها به هیچ وجه مجاز به ارایه کورتون ها بدون نسخه پزشک نیستند و در تمام دنیا این قاعده وجود دارد.

وی گفت: گاهی در هنگام استفاده از کورتون مجبوریم از داروهای مکمل استفاده کنیم تا عوارض آن کنترل شود برای مثال همزمان با مصرف کورتون به علت بروز پوکی استخوان از کلسیم و ویتامین D نیز باید استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha