گردوغبار تا ظهر فردا در اهواز می‌ماند امسال شرایط خشکی زمین در ایران نسبت به ‌سال گذشته شدت بیشتری داشته و پیش‌بینی می‌شود شدت خشکی زمین در ‌سال آینده بیشتر شود

سلامت نیوز: گردوغبار تا ظهر فردا در اهواز می‌ماند امسال شرایط خشکی زمین در ایران نسبت به ‌سال گذشته شدت بیشتری داشته و پیش‌بینی می‌شود شدت خشکی زمین در ‌سال آینده بیشتر شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، گردوغباری که از صبح یکشنبه به آسمان خوزستان آمد، تا ظهر چهارشنبه ماندگار است. آسمان اهواز دست کم تا ساعات میانی فردا، آبی نخواهد بود و پس از آن هم باید چشم انتظار همراهی باران بماند.  بارانی که در هفته‌های اخیر همراهی نکرده و خشکسالی عامل اصلی غلظت بالای گرد وغبار در کشور نام گرفته است.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گردوغبار با تأکید بر این‌که گردوغبار با غلظت بالا ناشی از استمرار وضع خشکسالی در کشور است، می‌گوید: «متاسفانه هر ‌سال وضع این حوزه با تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی و رطوبت خاک شدت می‌یابد. »


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست (پام)، ضیاءالدین شعاعی، ادامه می‌دهد: «مطابق معمول جریان‌های بادی کشور از شمال غرب به سمت جنوب شرق است و این همان جریان‌هایی است که غبار را از بین‌النهرین و عراق و بخشی از جنوب استان ایلام و قسمت غرب اهواز با خود وارد می‌کند و کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.»  به گفته او، در فصول زمستان و سرد به صورت استثنایی با جریان‌هایی مواجه می‌شویم که از سمت عربستان وارد کشور می‌شود و جریان کاملا برعکس می‌شود. شعاعی با اشاره به این‌که هفته گذشته این جریان در اهواز اتفاق افتاد، می‌گوید: «باد از بیابان‌های جنوب و جنوب شرق اهواز و اطراف حمیدیه، بار سنگین غبار را با خود همراه کرد و غلظت باورنکردنی ١٠‌هزار میکروگرم بر مترمکعب را رقم زد. همان اتفاقی که برای روز یکشنبه هم پیش‌بینی شده بود و به وقوع پیوست ولی خوشبختانه طی امروز و چند روز آتی، تراکم ابر بر آسمان اهواز خواهیم داشت که از شدت وقوع حادثه می‌کاهد.»

  او درباره منشأ گردوغباری که در دو هفته گذشته سه بار آسمان خوزستان را تیره و تار کرد، هم می‌گوید: «بر طبق آخرین اخبار، بار سنگین غبار می‌تواند از تپه‌های ماسه‌ای اطراف فکه در اهواز ناشی شود ولی متاسفانه به دلیل ابری بودن هوا امکان پیش‌بینی دقیق منبع وجود ندارد. آنچه مشخص است جنوب اهواز دارای بار گردوغبار شده است که خوشبختانه طبق آخرین آمار با افزایش رطوبت هوا می‌توان به کاهش شدت گردوغبار امیدوار بود.» 

به گفته مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گردوغبار، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این پدیده تا ظهر روز چهارشنبه که همچنان جهت باد شمالی- جنوبی است، ادامه خواهد داشت ولی امیدواریم با افزایش رطوبت خاک، میزان تأثیر شرایط زمینی برای شدت پدیده کاهش یابد.  شعاعی با تأکید بر اینکه، این مشکلات ناشی از استمرار وضع خشکسالی در کشور است، یادآور می‌شود: «متاسفانه هر‌ سال وضع این حوزه با شدت یافتن خشکسالی و کاهش بارندگی و رطوبت خاک شدت می‌یابد. اگر پیش از این بادی با سرعت ١٠ متر بر ثانیه باعث وقوع گردوغبار می‌شد، درحال حاضر بادی که با سرعت ٥ متر بر ثانیه از آبادان شروع شده و در اهواز به ٨ متر بر ثانیه هم نرسیده است منجر به چنین گردوغباری با این حجم غلظت شده است. بی‌شک تا دوره خشکسالی به پایان نرسد، پدیده گردوغبار در کشور ادامه خواهد داشت و چه بسا شاهد افزایش این پدیده یا افزایش غلظت پدیده گردوغبار باشیم.»  او ادامه می‌دهد: «متاسفانه امسال شرایط خشکی زمین در ایران نسبت به ‌سال گذشته شدت بیشتری داشته است و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از افزایش این شدت خشکی زمین در ‌سال آینده است.»


مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گردوغبار با یادآوری دستور رئیس‌جمهوری برای تشکیل جلسه اضطراری با حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌های مربوطه به منظور ارایه برنامه واکنش سریع درخصوص پدیده گردوغبار خوزستان، می‌گوید: «تلفیق برنامه‌های ارایه شده از سوی دستگاه‌ها برای ارایه در هیأت دولت آماده است.  همچنین مقرر شده، سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و استانداری خوزستان در هفته آینده، جلسه‌ای جهت برنامه‌ریزی و آغاز عملیات اجرایی طرح واکنش سریع مبنی بر کنترل کانون‌های منشأ با تأثیر بالا و همچنین تهیه و آغاز عملیات اجرایی برنامه بلندمدت برای کاهش اثرات پدیده گردوغبار برگزار کند. البته باید بپذیریم که ایران به دلیل شرایط خشکسالی با این پدیده درگیر است و اقدامات برنامه‌ریزی شده نمی‌تواند منجر به بهبود کامل شرایط در کوتاه مدت شود.»


مراجعه ۲۳۴ نفر  به بیمارستان های اهواز
سخنگوی اورژانس کشور هم از مراجعه ٢٣٤ نفر به اورژانس بیمارستان‌های اهواز در روز یکشنبه خبر داد و گفت:« از این تعداد ٦ نفر از مراجعه کنندگان در بخش‌ ICU و ٩ نفر در بخش‌های عمومی بستری شده‌اند. در این مدت ٢٠٦ نفر نیز تحت درمان قرار گرفتند.» مجتبی خالقی درباره آخرین وضعیت آلودگی هوای استان خوزستان و اقدامات انجام شده از سوی اورژانس، به فارس گفت:« مرکز هدایت عملیات و بحران این دانشگاه در حالت آماده‌باش ٢٤ ساعته است. این مرکز آمادگی خود را دارد تا در صورت افزایش تعداد مراجعه ها فعال شده و مسئولان بیمارستانی و دانشگاهی در این مرکز حضور پیدا کنند.»


آماده‌باش مراکز درمانی در اهواز
ادامه پدیده گردوغبار اهواز تا ظهر فردا و کوتاه بودن زمان سالم بودن هوا، مراکز درمانی این شهر را به حالت آماده باش در آورده است. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ارایه آگاهی‌های ضروری و آموزش مداوم به ساکنان مناطق آلوده به ریزگردها و توزیع ماسک‌های باکیفیت و مناسب در مواجهه با ریزگردهای اهواز می‌گوید: «کلیه مراکز درمانی استان نیز برای ارایه خدمات به مراجعان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. همچنین امکان تهیه این ماسک‌ها از داروخانه‌های هلال‌احمر در سطح منطقه هم وجود دارد، افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها نیز با حداقل قیمت ماسک‌های استاندارد و مناسب مقابله با وضع آلودگی فعلی هوای منطقه را تهیه کنند، اگرچه ماسک‌ها به صورت رایگان و به میزان کافی نیز در مواقع مورد نیاز در سطح شهر توزیع می‌شود.»  خسرو صادق‌نیت درخصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوای اهواز ادامه می‌دهد: «تاکنون تمامی افراد مراجعه‌کننده و بیماران قلبی و تنفسی مورد مداوا قرار گرفته‌اند و با اقدامات فوریتی صورت گرفته تاکنون آماری مبنی بر افزایش مرگ‌ومیر به دلیل مواجهه با ریزگردها و آلودگی نداشته‌ایم اما مراجعه به مراکز درمانی به‌دلیل آلودگی هوا افزایش داشته است.»


تجمع اعتراضی مردم  مقابل استانداری خوزستان
از صبح روز گذشته تجمع مردم اهواز در اعتراض به آلودگی هوا و انتقال آب کارون مقابل ساختمان استانداری آغاز شده و به گفته معترضان در روزهای آینده نیز ادامه دارد. به گزارش آنا، مردم خوزستان و طرفداران محیط زیست در اهواز به خاطر استمرار آلودگی گرد و غبار در خوزستان جلوی ساختمان استانداری دست به تجمع زده‌اند.


گردوغبار مدارس آذربایجان غربی را هم تعطیل کرد
گردوغبار به کشور هجوم آورده. تنها خوزستانی‌ها نیستند که این روزها زیرسایه گردوغبار به سختی نفس می‌کشند، دیروز مدارس ٥ شهر آذربایجان غربی تعطیل شد و آلودگی هوای زنجان هم به مرز خطرناک رسید.  پدیده ریزگردها و گردوغبار ناشی از آن که از عصر روز یکشنبه در آذربایجان غربی آغاز شده، دیروز موجب تعطیلی مدارس پنج شهر استان و بروز مشکلاتی برای شهروندان سایر شهرها شده است. به گزارش مهر، وقوع این پدیده و بالا بودن میزان آلودگی هوا در شهرهای ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب، بوکان و مهاباد موجب شده ضمن صدور اطلاعیه از سوی آموزش‌وپرورش مبنی بر تعطیلی مدارس این شهرستان‌ها مسئولان بهداشت و سلامت استان نیز ضمن هشدار نسبت به رعایت نکات ایمنی با صدور اطلاعیه‌ای از افراد دارای سن بالای ۵۵سال، کودکان و بیماران قلبی- عروقی  بخواهند تا از ترددهای غیرضروری در سطح شهرهای یاد شده بپرهیزند.


پدیده گردوغبار آذربایجان غربی منشأ خارجی دارد
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی با اعلام اینکه ریزگردهای آذربایجان غربی در سطح استان منشأ خارجی دارند، ادامه داد: این ریزگردها از کشورهای عراق و ترکیه وارد استان شده‌اند. سعید موسوی با بیان اینکه متاسفانه میزان تاثیرگذاری ریزگردها در شهرهای جنوبی آذربایجان غربی بیشتر است، ادامه داد: با این حال شاهد آلودگی هوای شهر ارومیه نیز هستیم که هم‌اکنون وضعیت هوای شهر ارومیه در حد سالم بوده ولی گروه‌های حساس باید مراقب سلامتی خود باشند.


هوای زنجان هم خطرناک شد
گردوغبار دیروز، هوای زنجان را هم خطرناک کرد و فهرست شهرهایی که زیرسایه گردوغبار رفته‌اند را طولانی. در این‌باره علی اسدی رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه گردوغبار حاکم بر زنجان، کیفیت هوای این استان را به مرز خطرناک رسانده است، به ایرنا گفت: «افراد مسن، کودکان و بیماران قلبی، ریوی فعالیت‌های روزمره خود را کم کرده و از منزل خارج نشوند و سایر افراد نیز فعالیت خود در خارج از منزل را کم کنند تا مشکل تنفسی و ریوی پیدا نکنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha