سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 138193

سفرهای هوایی به مناطق مورد علاقه و تفریحی خاطره انگیز است اما سفرهای طولانی با هواپیما و در ارتفاع بالا تأثیراتی روی بدن می گذارد.

سلامت نیوز: سفرهای هوایی به مناطق مورد علاقه و تفریحی خاطره انگیز است اما سفرهای طولانی با هواپیما و در ارتفاع بالا تأثیراتی روی بدن می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، سفر هوایی می تواند روی ذهن، بدن و چرخه شبانه روزی بدن تأثیر بگذارد. فشار، رطوبت، تنگی نفس و کمبود اکسیژن باعث ایجاد سرگیجه، ورم مفاصل، خشکی پوست، از بین رفتن حس چشایی و ایجاد بوی نامطبوع در دهان می شود. اما با انجام کارهایی می توانید تأثیر منفی پرواز را کاهش دهید و بهتر با سفر هوایی کنار بیایید.

در ادامه به بیان مشکلات جسمی حین پرواز و راهکارهای رفع آن پرداخته می شود.

بوی نامطبوع دهان:

بسیاری از عملکردهای بدن با افت فشار هوا کند و باعث اختلال در متابولیسم بدن می شود.در این شرایط بدن تصمیم می گیرد فعالیت های فیزیولوژیکی خود را اولویت بندی کند.

خوردن هله هوله، نوشیدنی های شیرین و شکلات باعث تشدید مشکل و ایجاد سولفور می شود.این امر روی غدد بزاقی تأثیر می گذارد و با تولید کمتر آب دهان، فعالیت باکتری ها در دهان بیشتر و بوی نامطبوعی در آن ایجاد می شود. باکتری ها با تجزیه مواد قندی و باقی مانده غذا در دهان، ترکیب سولفوری ایجاد می کنند که در ایجاد بوی نامطبوع دهان نقش دارد.

راه حل:

آب کافی مصرف کنید، سالم بخورید و بین هر وعده غذایی مسواک بزنید.

ورم پا:

ترمبوسیس رگ های عمقی (DVT) به علت گردش خون ضعیف و لخته شدن خون در رگ های عمقی بدن به وجود می آید. بروز این مشکل در سفرهای هوایی شایع است.

DVT، به علت نشستن طولانی مدت در جای تنگ، کمبود آب، گردش خون ضعیف و پایین بودن فشار هوا رخ می دهد. توجه به علایمی از جمله ورم پا، احساس سنگینی و درد قوزک پا که قبلا رخ نمی داد به ویژه در افراد مسن ضروری است.

راه حل:

اگر در جای تنگ نشسته اید که خارج شدن از صندلی سخت است، هر نیم ساعت پاها را بالا و پایین ببرید؛ در غیر این صورت، هر یک ساعت کمی راه بروید.

از دست دادن حس چشایی:

نتایج بررسی ها نشان می دهد، توانایی حس چشایی به ویژه در تشخیص طعم شوری و شیرینی هنگام پرواز ۳۰درصد کاهش پیدا می کند. در ارتفاع ۹ تا ۱۱هزار متری، رطوبت زیر ۱۵درصد است که برای مرطوب نگه داشتن بینی و دهان کافی نیست.

راه حل:

به طور منظم، هر یک ساعت یک یا ۲لیوان آب مصرف کنید.

سرگیجه:

فشار هوای کابین ها طوری تنظیم می شود که حس می کنید در ارتفاع حدود ۲هزار متری قرار دارید. این تأثیر روی بدن همانند نشستن روی قله است. در واقع اکسیژن در هوا رقیق می شود و میزان اکسیژن در خون هنگام پرواز کاهش پیدا می کند. کاهش گردش اکسیژن در بدن باعث خستگی مفرط، سردرد و سرگیجه می شود.

راه حل:

متأسفانه کار زیادی نمی توان انجام داد، اگر طی سال مجبورید بارها سفر هوایی داشته باشید بهتر است وزن خود را کم کنید و دخانیات استعمال نکنید تا تأثیر فشار پایین کمتر باشد.

پوست خشک:

کابین هواپیما دارای فشار هوای تنظیم شده است و میزان رطوبت پایین است. به طور کلی رطوبت بین ۳۰ تا ۶۴درصد برای افراد مناسب است. اما در داخل هواپیما میزان رطوبت کاهش پیدا می کند و این امر می تواند به مرور باعث خشکی صورت و دست ها شود. اگر در سفر دچار استرس هم شوید، پوست آسیب بیشتری می بیند. استرس، هورمونی به نام کورتیزول تولید می کند که روی عملکرد پوست تأثیر می گذارد و منجر به قرمزی، آکنه و کبودی می شود.

راه حل:

از کرم مرطوب کننده استفاده کنید و به طور مرتب آب بنوشید.

یبوست:

نشستن طولانی مدت و تغییر فشار روی بدن، باعث کند شدن روند سوخت و ساز بدن می شود. در نتیجه گاز معده، نفخ، یبوست و معده درد ایجاد می شود.

راه حل:

قبل و حین پرواز غذای سنگین مصرف نکنید. هر یک ساعت از جا بلند شوید و کمی خوراکی سالم سرشار از فیبر مانند مغز میوه یا تخمه مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha