رییس كل سازمان نظام پزشكی با انتقاد از اقدام وزارت بهداشت در واگذار كردن مراجع و مراكز استعلام صلاحیت كاندیداهای نظام پزشكی به دانشگاه‌های علوم پزشكی، آن را نقطه تهدیدی برای سازمان عنوان و با تاكید بر مشاركت گسترده آحاد جامعه پزشكی در انتخابات از پزشكان خواست كه افراد معتقد به اختیارات سازمان نظام پزشكی را برای هیات مدیره این سازمان انتخاب كنند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر شهاب الدین صدر كه در هشتمین همایش علمی كاربردی پزشكان عمومی كشور سخن می‌گفت با اشاره به انتخابات سازمان نظام پزشكی گفت: سازمان نظام پزشكی در كشور از سابقه‌ای 40 تا 45 ساله برخوردار است كه در این مدت با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است.

وی با بیان اینكه سازمان نظام پزشكی با دستگاه‌های دولتی متفاوت بوده و وابسته به حضور گسترده پزشكان در انتخابات است خواستار حضور گسترده آحاد جامعه پزشكی در انتخابات شد.

دكتر صدر با اشاره به چالش‌های چند سال اخیر سازمان متبوع خود گفت: با تصویب مجلس برخی از وظایف حاكمیتی به سازمان صنفی سازمان نظام پزشكی واگذار شده است. اما از آنجا كه برخی مسوولان این وظایف و اهداف سازمان را بر نمی‌تابند این سازمان با مشكلات جدی مواجه بوده است.

وی افزود: بر اساس قانون نظام جمهوری اسلامی هر كسی كه می‌خواهد وارد سازمان نظام پزشكی شود باید معتقد به قوانین و مقاوم در برابر چالشهای پیش رو باشد؛ چرا كه در اجرای هر قانونی حتما مقاومتهایی وجود خواهد داشت. بر این اساس آحاد جامعه پزشكی باید هوشیار باشند كه افراد معتقد به اختیارات سازمان نظام پزشكی به این سازمان وارد شوند. سه چهار سال اخیر دوره تثبیت نظام پزشكی بوده و تمام اعضای آن در سراسر كشور در جهت صیانت از قانون نظام پزشكی تلاش كرده‌اند.

دكتر صدر در ادامه گفت: دستگاه‌هایی كه طی سه چهار سال اخیر با فعالیت‌های سازمان مخالفت كرده‌اند باید از دخالت در انتخابات پرهیز كنند. اخیرا وزیر بهداشت در آیین نامه انتخابات سازمان نظام پزشكی تغییراتی وارد كرده و مراكز و مراجع استعلام صلاحیت كاندیداها را به دانشگاه‌های علوم پزشكی واگذار كرده است. در این زمینه این امر نقطه تهدیدی برای سازمان بوده و بر این اساس، مخالفت خود را با آن اعلام كرده‌ایم.

وی با تاكید بر برگزاری انتخاباتی آزاد گفت: هر دستگاهی بخواهد در فرایند انتخابات نظام پزشكی دخالت كند حتما با آن برخورد خواهد شد.

رییس كل سازمان نظام پزشكی با بیان اینكه در انتخابات نظام پزشكی سال 83 حدود60 درصد اعضای نظام پزشكی حضور فعال داشته‌اند، گفت: این دوره از انتخابات نظام پزشكی نیازمند مشاركت گسترده‌تر جامعه پزشكی است؛ چرا كه سازمان نظام پزشكی برای اجرای وظایف خود نیازمند پشتوانه قوی و حضور گسترده پزشكان است. بر این اساس به منظور آن كه سازمان نظام پزشكی در دوره آینده بتواند به درستی به وظایف خود عمل كند باید انتخاباتی سالم و بدون مداخله دستگاه‌های اجرایی مختلف برگزارشود. همچنین این امر در راستای اهداف عالیه نظام است.

وی در ادامه گفت: امروز سازمان نظام پزشكی با گذشته بسیار متفاوت است. در گذشته سازمان نظام پزشكی در ساختمانی استیجاری تشكیل شده و حالتی مشورتی داشت این در حالی است كه امروزه با مصوبه مجلس به سازمانی صنفی و تاثیرگذار در فرایندهای مختلف كشور در زمینه پزشكی تبدیل شده است.

دكتر صدر با اشاره به وظایف سازمان نظام پزشكی درحوزه صدور پروانه و نظارت بر تبلیغات گفت: وظایف سازمان در این حوزه‌ها بسیار جدی است . در این زمینه برای بررسی ادعاهای تشخیصی درمانی با كمك انجمن‌های علمی تخصصی كمیته‌ای تشكیل شده است. همچنین در حوزه انتظامی نیز اعتماد دستگاه‌های دولتی به سازمان بسیار مطلوب است. در این زمینه با تصویب آیین نامه مربوطه می‌توان گفت تشكیل شورای حل اختلافات پزشكی نقطه‌عطفی برای سازمان محسوب می‌شود و تخلفات پزشكی ابتدا در این شوراها رسیدگی شده و سپس به دستگاه‌های مختلف ارجاع داده می‌شود.

وی افزود: در فعالیت‌های رفاهی، كارهای بیمه‌ای و امنیت شغلی پزشكان اقدامات گسترده‌ای انجام شده است. در این زمینه با پیگیری‌های سازمان، پرداخت خسارات بیمه‌ها از سه سال به چهار سال تغییر یافت كه این اقدامات نیز ادامه دارد.

وی با استناد به ماده 45 قانون نظام پزشكی گفت: براساس این قانون، وزارت بهداشت می‌تواند تمام یا بخشی از اختیارات خود را به سازمان نظام پزشكی واگذار كند. بر این اساس ما برای برعهده گرفتن برخی از وظایف وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف اعلام آمادگی كرده‌ایم.

وی با اشاره به نگرانی برخی از پزشكان در رابطه با محدودیت سهمیه آزاد رزیدنتی گفت: از آنجا كه 25 درصد سهمیه رزیدنتی به مناطق محروم، 20 درصد به رزمندگان و 25 تا 50 درصد به زنان تعلق دارد، برخی پزشكان در زمینه محدودیت سهمیه آزاد رزیدنتی اعلام نگرانی كرده‌اند. این امر حتما پیگیری شده كه سهمیه آزاد دستیاری محدود نشود.

صدر در ادامه گفت: علی رغم تاثیر حضور گسترده پزشكان عمومی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها، متاسفانه این گروه از پزشكان مشاركت كمی در تصمیم گیری‌ها دارند بر این اساس لازم است كه انجمنهای تخصصی و انجمن پزشكان عمومی برنامه ریزی‌های مناسبی را در این جهت انجام دهند.

وی با اشاره به مشكلات مختلف جامعه پزشكان عمومی گفت:‌ طی یكی دو سال گذشته شاهد بودیم كه بسیاری از دستگاه‌ها در جهت حل مشكلات پزشكان عمومی طرح‌ها و برنامه‌هایی را اجرا كرده‌اند كه برخی از این طرح‌ها بیشترین آسیب را به پزشكان عمومی وارد كرده است؛ بنابراین لازم است كه برنامه‌های این چنینی به صورت دقیق كارشناسی شده و سپس اجرا شود.

وی با اشاره به اقدام سازمان تامین اجتماعی مبنی بر راه اندازی مراكز معین بیمه‌ای تحت عنوان حمایت از پزشكان گفت: در این زمینه نامه‌ای جدی به وزارت رفاه نوشته و خواستار متوقف شدن فعالیت این مراكز شده‌ایم؛ چرا كه برنامه‌های این چنینی سبب افزایش جمعیت بیكاران پزشكان شده و همچنین در فعالیت پزشكان دیگر نیز اختلال وارد می‌كند.

دكتر صدر با بیان اینكه دیدگاه برنامه‌ریزی‌های كشور در حوزه سلامت باید اصلاح شود، افزود: لازم است كه دستگاه‌های مختلف تعریف و چارچوب سلامت را اصلاح كنند درغیراین صورت قطعا مشكلاتی كه امروزه جود دارد در سالهای بعد نیز بروز می‌كند؛ بنابراین لازم است سرانه سلامت واقعی شده و مشكلات در تعرفه‌های غیر واقعی نیز برطرف شود.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به كمبود اعتبار هزار و 900 میلیارد تومانی بیمارستان‌های دولتی و 3 هزار و 400 میلیارد تومانی تقویت بیمه‌ها گفت: در صورتی كه این اعتبارات تصویب شود همه مشكلات بیمارستان‌ها و بیمه‌های ناتوان برطرف شده و بار هزینه‌های سلامت از دوش مردم برداشته می‌شود.

وی با بیان اینكه نظام ارجاع و سطح بندی خدمات و استقرار پزشك خانواده مورد توافق همه كارشناسان و مسئولان است، گفت: طرح پزشك خانواده كه می‌توانست در جهت سلامت ملی و همچنین اشتغال حداقل شش هزار پزشك عمومی گام بردارد با مشكلات جدی روبرو شده و باعث شده كه این طرح به پرده‌ای در ابهام فرو رفته تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha