سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴

پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که اختلال در عملکرد نوعی ژن که منجر به تغییر عملکرد آن می شود ، دلیل اصلی اختلالات تغذیه ؛ پر خوری و بی اشتهائی در افراد بوده و در دراز مدت می تواند منجر به بروز مشکلات عصبی و روانی شود .

سلامت نیوز:پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که اختلال در عملکرد نوعی ژن که منجر به تغییر عملکرد آن می شود ، دلیل اصلی اختلالات تغذیه ؛ پر خوری و بی اشتهائی در افراد بوده و در دراز مدت می تواند منجر به بروز مشکلات عصبی و روانی شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس،یکی از مشکلات و معضلات جوامع مدرن امروزی ، موضوع اختلالات تغذیه ، بی اشتهائی یا افراط در غذا خوردن است که بسیاری از مردم با آن سر و کار دارند . مطالعات جدید پژوهشگران سبب کشف اطلاعات جدیدی درباره بی اشتهائی عصبی و نحوه درمان آن شده است . در این مطالعات مشخص شد که افراد دارای این مشکل ، عموما دارای اختلال خاصی در متیلاسیون methylation دی ان ای خود هستند که این موضوع سبب پرخوری یا بی اشتهائی و بی نظمی در غذا خوردن آن  ها می شود .

بر اساس گزارش های منتشر شده ، دکتر لیندا بویج Linda Booij که از پژوهشگران بیمارستان سنت جوستین Sainte-Justine Hospital و از اساتید دانشگاه کوئینز Queen’s University محسوب می شود ، نخستین پژوهشگری است که این موضوع و تاثیر این اختلال دی ان ای را کشف کرده است .

در این مطالعات همچنین  مشخص شد : زمانی که متیلاسون تغییر می کند ، ترکیب ژن ها نیز تغییر خواهد کرد و طبیعتا با تغییر در این ژن ها ، موارد و وظایفی که کنترل آن ها در اختیار ژن ها قرار دارد نیز دستخوش تغییر و تحول خواهد شد . 

به بیان دیگر تغییر متیلاسیون دی ان ای  در انسان منجر به تغییرات احساسات و اختلال در عملکرد روانی و عادات فرد می شود .

از سوی دیگر ؛ مطالعه دقیق و گسترده ژنوم در برخی از زنان دارای بیماری های مزمن AN  با تغییر بارز سطح متیلاسیون در ژن مرتبط با اضطراب ، نشان داد که این موضوع با تغییر رفتار اجتماعی ، اختلالات سیستم عصبی و مغز ، ضعف سیستم ایمنی و  نقص عملکرد اندام محیطی همراه است .

دکتر استیگر Steiger مدیر برنامه پژوهشی اختلالات اشتها در موسسه داگلاس و پرفسور روانپزشک و استاد دانشگاه مک گیل McGill University در این رابطه می گوید : " این مطالعات نشان می دهد که بی اشتهائی و اختلال در تغذیه ، یک موضوع سطحی و کم اهمیت نبوده و تنها تاثیر آن در شکل ظاهری و فرم بدن نمود نداشته ودر بسیاری از موارد نیز ارتباطی با عملکرد بد والدین در کودکان ندارد .

این مطالعات نشان دهنده تاثیرات زیستی و محیطی بر افرادی است که دچار مشکلات عدیده ای در رژیم غذائی خود هستند .

دکتر استیگر در ادامه افزود : ما در حال حاضر می دانیم که اختلالات در غذا خوردن پس از ظاهر شدن در بدن افراد ، میل به تثبیت داشته و در طول زمان حاد تر خواهد شد . این موضوع می تواند منجر به ایجاد اختلال در عملکرد کلی بدن فرد شده و سیستم عصبی را مختل کرده و در دراز مدت منجر به بروز اثرات مزمن در بیمار خواهد شد .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که نتایج کامل این تحقیقات در آخرین شماره مجله بین المللی Eating Disorders منتشر شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha