محققان دانشگاه تربیت مدرس در پژوهشی تاثیر پیوند همزمان سلول‌های بنیادی مزانشیمال انسانی با سلول‌های بنیادی خونساز مشتق از خون بند ناف را در لانه گزینی سلولهای 34CD در حیوان تابش دیده از اشعه گاما با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر علی اكبر موثق‌پور، دانش‌آموخته رشته هماتولوژی و بانك خون دانشگاه تربیت مدرس كه این پژوهش را در قالب رساله دكتری تخصصی خود انجام و ارائه داد در خصوص اهداف این طرح گفت: مطالعات متعددی در سالیان اخیر صورت پذیرفته كه از انواع مختلفی از نانوذرات اكسیدآهن برای نشان‌دار كردن سلولهای پستانداران استفاده كرده‌اند تا مهاجرت آنها را در شرایط IN VIVO با تكنیك تصویربرداری مغناطیسی مورد ارزیابی قرار دهند.

هدف از این مطالعه در مرحله اول این بود كه بتوان سلول‌های بنیادی را به صورت كارآمدی با مواد حاجب و عوامل انتقال‌دهنده كه دارای مجوز استفاده بالینی از FDA هستند، نشان‌دار كرد.

وی افزود: از فروموكساید كه حاوی نانو ذرات اكسید آهن با پوشش دكسترانی هستند به عنوان ماده حاجب و از پروتامین سولفات به عنوان انتقال دهنده كاتیونی برای تسهیل انتقال نانوذرات به داخل سیتوپلاسم سلولهای بنیادی استفاده شد تا در نهایت بتوان سلول‌های مذكور را بعد از پیوند در داخل بدن موجود زنده با استفاده از دستگاه تصویربرداری مغناطیسی كلینیكی با قدرت 5/1 تسلا مورد ردیابی قرار داد.

موثق‌پور در ادامه تشریح اهداف مطالعات خود گفت: هدف بعدی در این تحقیق نشان دادن تاثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی در جایگزینی سلولهای بنیادی خونساز با استفاده از روش غیر تهاجمی MRI بود. بعد از نشان‌دار كردن سلولهای بنیادی خونساز، تونایی عملكردی و میزان كمی آهن جذب شده تعیین شد. نشان‌دار كردن سلول‌ها، هیچ اختلال عملكردی و مرفولوژیكی ایجاد نكرد.

به گفته وی، با این روش سلولهای بنیادی خونساز 100 درصد با مواد حاجب نشان دار شده و میزان جذب سلولی نیز حدود 9/1 پیكوگرم به ازای هر سلول به دست آمد.

وی با اشاره به پرتودهی موشها با دوز كشنده،‌ ادامه داد: موشها قبل و بعد از پیوند مورد تصویربرداری مغناطیسی قرار گرفتند. كاهش بارز در سیگنال T2 مغز استخوان پس از تزریق سلولهای نشاندار مشاهده شد.

به منظور ارزیابی تاثیر سلولهای بنیادی مزانشیمی در جایگزینی سلولهای 34CD، سلولهای نشاندار فوق سلولهای بنیادی مزانشیمی به موش پرتو تابیده شده تزریق شدند.

موثق پور تصریح كرد: سلولهای بنیادی مزانشیمی نقش برجسته‌ای در جایگزینی سلولهای بنیادی تزریق شده ایفاء می‌كنند.

كاهش شدت سیگنال مغز استخوان به صورت چشمگیری در تزریق همزمان با سلولهای بنیادی مزانشیمی افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان كرد: پیوند همزمان سلولهای بنیادی خونساز با سازمان تامین اجتماعی مزانشیمی در مقایسه با تزریق تنهای سلولهای بنیادی خونساز، زمان جایگزینی این سلولها و ماگزیمم كاهش سیگنال را به 24 ساعت كاهش می‌دهد. برای تایید بیشتر تاثیر سلولهای بنیادی مزانشیمی، كلونی‌های طحال پس از پیوند مورد ارزیابی گرفت كه نتایج به دست آمده از این مطالعه نیز شبیه یافته‌های به دست آمده از MRI می‌باشد.

به گفته این محقق، مشاهدات به دست آمده در این مطالعه موید این مطلب است كه با نشاندار كردن سلول با عوامل كنتراست مناسب می‌توان موجب تسهیل در ارائه روشی غیر تهاجمی برای آزمایشات كلینیكی باشد تا بدین وسیله ترافیك سلولی در بدن موجود زنده مورد ارزیابی قرار گیرد.

گفتنی است، این پژوهش به راهنمایی دكتر حسین مزدارانی در دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha