سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 138229

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: ۳۰ درصد مرگ و میر تمام سرطان‌ها به‌علت كشیدن سیگار است.

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: ۳۰ درصد مرگ و میر تمام سرطان‌ها به‌علت كشیدن سیگار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛دکتر مریم دلاوری با بیان اینکه سرطان با خود مراقبتی قابل پیشگیری است، راه‌های پیشگیری از سرطان را رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی، عدم مصرف سیگار، عدم تماس زیاد با نور خورشید، ورزش منظم و عدم مصرف الكل نام برد.

وی با بیان اینکه با یافتن بعضی از علایم در بدن باید به پزشک مراجعه کرد، اظهار کرد: در صورت وجود توده در هر جایی از بدن، تغییر در یك خال پوستی، زخمی كه بهبود نمی‌یابد، سرفه یا گرفتگی صدا به‌طور مداوم، سوء هاضمه یا اختلال در بلع به‌طور مداوم، تهوع یا سرفه خون‌آلود، تغییر در عادات طبیعی روده مانند اسهال یا یبوست به‌طور دایم، وجود هرگونه خون در ادرار یا مدفوع و هر خونریزی غیر طبیعی واژینال، كاهش وزن غیر قابل توجیه و بی‌اشتهایی غیر قابل توجیه باید به پزشک مراجعه کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه 35 درصد سرطان‌ها مانند سیستم گوارش، پستان و پروستات با رژیم غذایی در ارتباط هستند، عنوان کرد: باید در رژیم‌های غذایی مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای حاوی فیبر بگنجانیم و از مصرف غذاهای پرچربی خودداری کنیم.

دکتر دلاوری با بیان اینکه مقدار زیاد نور خورشید می‌تواند منجر به سرطان پوست شود، عنوان کرد: ورزش منظم سبب تنظیم وزن و فعالیت‌های بدنی می‌شود و از ایجاد بسیاری بیماری‌ها از جمله سرطان پیشگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه مصرف الكل و دخانیات احتمال ایجاد سرطان را به‌شدت افزایش می‌دهد، گفت: مصرف الكل در ایجاد بسیاری از سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، مری، كبد و لوزالمعده نقش دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: مهمترین عوامل جلوگیری از ابتلا به سرطان روده، رژیم غذایی پرفیبر و انجام تمرینات ورزشی است و می‌شود روزانه با چند دقیقه بالا و پایین پریدن یا هفته‌ای 3 بار پیاده‌روی به سلامتی روده‌های خود کمک کنید .

دکتر دلاوری عنوان کرد: باید از مصرف گوشت‌های صنعتی و فرآوری شده بپرهیزیم زیرا حاوی نیترات بوده و تأثیر منفی در بدن ایجاد می‌کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha