رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در کافه خبر درباره کنترل زیرمیزی در در بیمارستانهای دولتی توضیح داد.

قبلا اگر پزشکی زیرمیزی نمی‌گرفت، مردم می‌گفتند حتما کارش را بلد نیست!

سلامت نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در کافه خبر درباره کنترل زیرمیزی در در بیمارستانهای دولتی توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ دكتر علی جعفریان، درباره کنترل پدیده بیماردزدی و زیرمیزی گرفتن پزشکان گفت: در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران، یعنی در 16 بیمارستانهای دولتی در پایتخت، اخذ تعرفه خارج از مجاری رسمی از بیمار، نزدیک به صفر یا صفر شده، درباره این آمار اغراق نکرده ایم. زیرا میزان این تخلفات بسیار ناچیز است، ولی در بخش خصوصی درمان از گذشته این اتفاقات می افتاده چون تعرفه گذاری درستی وجود نداشت و مردم و پزشک ترجیح می دادند با هم کنار بیایند. شخصا هرگز پول گرفتن پزشک از بیمار، خارج از مجاری رسمی را نداشتم. گاهی وقتها وقتی به بیمار می گفتیم که حق العمل پزشکی ما همان است که در فاکتور رسمی از بیمارستان می گیرید، باور نمی کردند و بعضا می گفتند شما کارتان را بلد نیستید. مورد داشتیم بیمار پس از اینکه تعرفه واقعی درمان به او اعلام می شد حاضر به درمان نمی شود و می گفت در کار شما اشکالی هست. شخصا خیلی از بیماران به من گفتند تو اشکالی در کارت داری که بعد از 10 سال طبابت در بیمارستان دولتی، مطب شخصی باز نمی کنی.

او درباره وضعیت فعلی اخذ تعرفه های خارج از قانون توسط پزشکان گفت: در سیستم دولتی، دریافت وجه خارج از تعرفه نزدیک به صفر بوده و هست. این از قبل بوده و موضوع تازه ای نیست. اگر هم باشد مسئله بسیار نادری است. شخصا یک مورد را طی 10 سال گذشته دیدم و می دانم که به شدت با او برخورد شد. برخوردی که شد بسیار شدید بود. به همین نسبت بیمار بردن و خواباندن بیماران دیگران در بیمارستان های دولتی معنی ندارد. یعنی حجم زیادی از بیماران را پشت در و منتظر داریم که اصلا پرشکی بدون بیمار نمی ماند. باز هم تاکید می کنم در بخش خصوصی بعضا این مسایل بوده که البته باز هم نمی شود گفت این مسئله ای شایع است. یعنی مشکل عمده بخش خصوصی هم این مسایل نیست. زیرا مردم در بخش خصوصی، به غیر از موارد درمان اورژانسی، بسیار دقیق محل بستری و درمان خود را انتخاب می کنند. مردم قبل از بستری شدن در بخش خصوصی همه چیز را می پرسند و بعد می روند بستری می شوند. در موقعیت درمان اورژانس شاید این مسایل باشد، ولی در موارد غیراورژانس مردم با دقت می روند و از چند نفر بیمار و پزشک می پرسند وضعیت چگونه است.

جعفریان درباره اجرای مرحله سوم طرح تحول در نظام درمانی و تاثیر آن در کاهش دریافت زیرمیزی توسط پزشکان گفت: بعد از اجرای مرحله سوم طرح تحول درمان که میزان تعرفه های درمانی نیز اصلاح شد، روی مسئله مبارزه با زیرمیزی تاکید شد که همه باید رعایت کنند و باید هر تعرفه ای اخذ می شود در صورتجلسات بیاید و ستاد اجرای تحول نیز با حضور مسئولان بیمه ها و وزارتخانه و بیمارستانها تهران هم می آیند و گزارش انجام این کارها را به دقت مرور و بررسی می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره میزان تخلفات زیرمیزی در ماه های اخیر گفت: نظام پزشکی در این باره آمار دقیقی دارد. در سه ماهه اول اجرای طرح یعنی از مهر تا آذر فقط 4 پزشک و 7 بیمارستان متخلف داشتیم که تخلف آنها ثابت شد و مشخص شد که دریافت خارج از تعرفه داشتند که با آنها برخورد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    4 1
    اقای دکتراگر پرستاری دربیمارستان بجز حقوقی که میگیرد ازبیمار طلب پول کند چه برسراو میاورند ایا حقوقش را افزایش میدهند(دربرخورد با تخلف)یااخراجش میکنند؟ چرا برخورد باپزشک وپرستاردوگانه است. درخصوصی به پرسنل حقوق اداره کار میدهندماهی 700 وخود پزشکان درامد نجومی میبرند
  • پرستار ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    3 1
    چه خوب كارهاي خلافتون را توجيه ميكنيد
  • نادر ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    3 1
    پدیده زیرمیزی هنوز هم کماکان وجود دارد . بهتر است دروغ نگویید.جناب دکتر خودتان بهتر میدانید.