یک متخصص تغذیه گفت: رژیم غذایی گیاهی اگر شامل انواع مختلف غلات و حبوبات باشد می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف موثر باشد.

دکتر کورش جعفریان استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا گفت: طبق مطالعاتی که در سال 1999 در انگلیس انجام شد شانس به دنیا آمدن دختر در مادرانی که از رژیم گیاهی استفاده می‌کنند بیشتر از سایرین است. یعنی در این جمعیت به نسبت هر 85 پسر 100 دختر به دنیا می‌آید.

دکتر جعفریان با اشاره به این که اگر رژیم غذایی گیاه‌ خواران صحیح و کامل باشد، نیازهای تغذیه‌ای را برای تمام دوران‌های زندگی تأمین می‌کند، تصریح کرد: به طور مثال اگر رژیم غذایی صرفا حاوی غلات باشد افراد با کمبود اسید آمینه لیزین مواجه می‌شوند و یا اگر رژیم غذایی تنها شامل حبوبات باشد کمبود در مورد اسید آمینه‌های دیگری ایجاد خواهد شد. پس بهتر است افراد مخلوطی از غلات و حبوبات را در رژیم غذائیشان در نظر داشته باشند.

دکتر جعفریان در ادامه با اشاره به این نکته که میزان مرگ و میر در افراد گیاه‌ خوار 24 درصد کمتر از سایرین است، افزود: گیاه خواری فواید زیادی دارد، از جمله این فواید می توان افزایش طول عمر، کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان، کمک به تعادل وزن بدن، کاهش احتمال بروز سرطان، تاثیر در کاهش کلسترول و فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نام برد.

این متخصص تغذیه در خصوص مضرات احتمالی گیاه خواری گفت: کمبود آهن، ویتامین B12 (که تنها در محصولات حیوانی یافت می‌شود) و ویتامین D از جمله مشکلاتی است که به علت استفاده از رژیم‌های گیاهی نامناسب امکان بروز دارند و البته افراد می‌توانند با تصحیح رژیم گیاهی این کمبودها را تا حدی جبران نمایند.

وی در پایان توصیه کرد: افراد برای انتخاب رژیم غذایی خود حتماً با یک متخصص تغذیه مشورت کنند و بطور خود سرانه گیاه خواری را انتخاب نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha