سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 138261

در حدود سنین 50 تا 60 سال به این‌گونه افراد پیشنهاد می‌شود که سنگینی پلک‌های خود را به وسیله یک عمل جراحی ساده و سرپایی برطرف کنند.

سلامت نیوز:در حدود سنین 50 تا 60 سال به این‌گونه افراد پیشنهاد می‌شود که سنگینی پلک‌های خود را به وسیله یک عمل جراحی ساده و سرپایی برطرف کنند.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، جراح چشم پزشک و فوق تخصص جراحی پلک در روزنامه ایران نوشت: پلک‌ها به طور طبیعی در جوانی و میانسالی، عملکرد طبیعی خود را داشته و از شرایط کششی مناسبی برخوردارند؛ اما با افزایش سن بر مقدار اضافه طبیعی پلک، افزوده می‌شود از این رو شل‌تر و نرم‌تر می‌شوند و افتادگی عارض می‌شود.
بالا رفتن سن این وضعیت را در نقاطی مثل زیر بازوها، غب‌غب و چانه یا گونه‌ها نیز ایجاد می‌کند اما در ناحیه چشم، افتادگی پلک افراد را دچار مشکلات مختلف کرده تا آنجا که آنها مجبور به بالا نگهداشتن پیشانی خود شوند بنابراین ابروها را خم می‌کنند و پیوسته احساس سنگینی روی پلک بالا خواهند داشت. گاهی این افتادگی پلک موجب ‌درد چشم‌ها، سردرد و خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود، بدین ترتیب عملکرد طبیعی روزانه فرد مختل می‌شود؛ در چنین شرایطی پیشنهاد جراحی پلک است.
ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که این جراحی فقط نقش زیبایی دارد و تصور کنند که اقدامی نادرست است اما در اصل این اقدام برای بهبود زندگی، آسایش و راحتی است.
پلکی که تا روی مژه‌های فرد افتاده و مانند سایبان جلوی دید وی را گرفته است باید جراحی شود. گاهی در اواسط دیدن یک فیلم احساس خواب بروز می‌کند. در حدود سنین 50 تا 60 سال به این‌گونه افراد پیشنهاد می‌شود که سنگینی پلک‌های خود را به وسیله یک عمل جراحی ساده و سرپایی برطرف کنند.
جلوگیری از افزایش چین و چروک و خطوط پیشانی، احساس راحتی، آسایش و آرامش مهم ترین پیامدهای مفید این درمان است.


تقریباً می‌توان گفت، اغلب سالمندان در ایران و دنیا در دهه پنجم و ششم زندگی با درجه‌های مختلف با این مشکل مواجه‌اند. با گذشت زمان وضعیت فرد بیمارگونه شده و روند زندگی او دستخوش رخوت و دشواری می‌شود. درخصوص پف چشم که بیشتر در پلک پایین رخ می‌دهد نیز می‌توان گفت، در پایین هر پلک چشم سه کیسه چربی وجود دارد که بر اثر مرور زمان می‌تواند شل شده و به شکل یک کیسه دیده شود. اگر این کیسه‌های چربی زیبایی فرد را مختل کند، می‌توان با جراحی از داخل پلک پایین، کیسه‌های اضافی چربی را تخلیه و شرایط مناسبی به بیمار هدیه کرد. پلک پایین اگر از محل طبیعی خود خارج شود موجب افتادگی شدید، خستگی، قرمزی و جاری شدن اشک چشم شده و باید حتماً جراحی شود.


افراد دارای افتادگی یا پف زیر چشم و پلک بالا باید قبل از جراحی، بررسی اولیه آزمایشگاهی و پاراکلینیکی شوند. بررسی عملکرد تیروئید، کلیه‌ها و قلب از مهم ترین اقدام‌های ابتدایی است. چرا که بخشی از شل‌شدگی پوست ناحیه اطراف چشم مربوط به عوامل وراثتی و ژنتیکی فرد در خانواده است و بخشی مربوط به آفتاب و اشعه زیانبار خورشید و عوامل محیطی است. در این بین تغذیه، چاقی و لاغری نقشی در بروز این عارضه ندارد. همچنین الزاماً چاقی موجب بروز افتادگی پلک نمی‌شود و برخی اوقات شاهد افتادگی پلک در افراد لاغر نیز هستیم.

عمل جراحی رفع افتادگی پلک حدود یک ساعت تا یک ساعت و 20 دقیقه طول می‌کشد و باید کمپرس یخ در مدت 24 ساعت پس ازجراحی استفاده شود تا اطراف چشم کبود نشود. پس از یک هفته بخیه‌ها خارج شده البته شاید مختصری کبودی در ناحیه عمل وجود داشته باشد که رفع خواهد شد. شاید حدود یک تا دو روز به استراحت نیاز باشد و فرد می‌تواند با چهره‌ای جوان‌تر به زندگی عادی ادامه دهد.





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منیر رحیمی ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    lمطالب خوب بود اما اختصاصی نبود با تشکر