چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1383

احداث جاده بلده نور به گرمابدر لواسان از وسط رودخانه لار و جاجرود سبب آلودگی آب پشت سدهای لار و لتیان خواهد شد.

آب شرب تهران در خطر آلودگی


به گزارش سلامت نیوز به نقل از شبكه خبر ، بزرگیان رئیس محیط زیست استان تهران با اعلام این مطلب گفت : احداث جاده از داخل پارك ملی لار این منطقه را دو نیم خواهد كرد و با ایجاد پدیده قطعه قطعه شدن و جدایی زیستگاه‌ها ، منجر به انقراض نسل بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود.

بزرگیان افزود : از 250 هزار گونه گیاهان آوندی شناخته شده در جهان ، حدود 7 هزار و 300 گونه گیاهی در ایران رویش دارند كه طبق تحقیقات انجام شده؛ 25 درصد آنها انحصاری (اندمیك) این مرز و بوم هستند.

با توجه به آنكه دو سوم ایران از آب و هوای خشك و بسیارخشك برخوردار است ، بخش عمده این تنوع در دو رشته كوه البرز و زاگرس و شمال خراسان متمركز شده است.

وی گفت: در این میان ، كوهستان البرز از مهمترین رویشگاه‌های كشور ، با تنوع زیستی بالا بوده و یك منبع طبیعی ارزشمند و انكار ناپذیر محسوب می‌شود ، اما متاسفانه به علت فشارهای انسانی ، ساخت و سازهای متعدد و غلظت بی‌نظیر عملیات تخریبی در آن ، اینك در شمار شكننده‌ترین و آسیب‌ پذیرترین مناطق ایران قرار گرفته است.

رییس محیط زیست استان تهران افزود: متاسفانه سیمای طبیعی البرز به شدت تخریب شده و گونه‌های زیادی از گیاهان و جانوران در معرض خطر انقراض قرار گرفته یا نابود شده‌اند.

وی با اشاره به عبور جاده بلده نور به گرمابدر لواسان از رودخانه های لار و جاجرود گفت: عبور جاده از وسط این دو رودخانه می تواند سبب آلودگی سدهای لار و لتیان كه سهم مهمی در تامین آب شرب تهران دارند ، شود.

بزرگیان افزود : باور ما این است كه با وجود دست‌ كم پنج جاده كه در عرض حدود 200 كیلومتری و به موازات هم، البرز را قطع كرده‌اند ، نیاز به احداث جاده‌ای جدید و قطعه ‌قطعه شدن بیشتر منطقه حفاظت ‌شده البرز مركزی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha