دانشمندان اعلام كردند كه با استفاده از پدیده «رقص اتم‌ها» می‌توان كیفیت سیستم تصویربرداری «ام آر آی» را بهبود بخشید.

به گزارش سلامت نیوز، این دانشمندان در واقع به یك پیشرفت تئوریك جدید در زمینه رفتارهای اتمی دست یافته‌اند كه می‌تواند به تولید تصاویر «ام آر آی» بسیار دقیق‌تر و با كیفیت بالاتر منجر شود.

دانشمندان اظهار داشتند كه با بهره‌گیری از این كشف جدید در آینده می‌توان دستگاه‌های كوچكتر و پرتابل «ام آر آی» را طراحی كرد و حتی به مرحله تولید تجاری رساند.

وجود چنین دستگاهی، سطح كیفی آزمایشگاه علمی و پزشكی را ارتقاء خواهد داد.

دانشمندان در گزارش تازه‌ای كه در این زمینه منتشر شده، تشریح كردند كه چرا نمی‌توانند به طور كامل رفتار هسته اتمیك را در طول برخی از آزمایشات مغناطیسی هسته‌یی كنترل كنند.

كنون كه پروفسور فیلیپ گراندنیتی، استاد شیمی در دانشگاه اوهایو و دستیاران وی به یك تشریح ریاضیاتی از رفتار عجیب اتمها دست یافته‌اند، خاطر نشان كردند كه برخی از موارد فقدان این كنترل نه تنها نتیجه بدی ندارد، بلكه حتی می‌تواند سودمند باشد، به طوری كه دانشمندان می‌توانند از این ویژگی‌ برای افزایش دقت سیستمهای ام آر آی استفاده كنند. با كمك این كشف تازه دانشمندان می‌توانند در آینده داخل اشیاء یا درون بدن انسان را با دستگاههای پرتاب ام آر آی و بدون نیاز به این كه بیماران در میدانهای مغناطیسی قوی و در برابر اشعه خطرناك قرار بگیرند، مشاهده كنند.

در این دستگاه‌های پیشرفته با شناسایی اتمهایی كه مانند مغناطیسهای ظریف رفتار می‌كنند، ‌داخل اجسام دیده می‌شود. دستگاه NMR و همتای پزشكی آن ام آر آی از این سیستم استفاده می‌كنند.

دستگاه NMR می‌تواند ساختار مولكول‌های منفرد را نشان دهد، اما جزئیات تصاویر ساختارهای بسیار پیچیده مانند مغز انسان با این سیستم قابل مشاهده و تشخیص نیست. سیستم جدید می‌تواند این ناتوانی را جبران كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha