كارشناسان بهداشتی بین‌المللی هشدار دادند: در صورتی كه اپیدمی چاقی در جهان با روند رشد كنونی كنترل نشود، افزایش شمار مبتلایان به بیماری دیابت با سرعت ادامه خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز، به گفته متخصصان؛ افزایش نرخ چاقی در دنیا هر روز بیش از قبل به رشد دیابت دامن می‌زند.

بروز دیابت در افراد بالغ با فاكتورهای خطرزایی چون بالا رفتن سن، الگوی زندگی بی تحرك و فاقد فعالیت بدنی، رژیم‌های غذایی ناسالم و نامناسب، سیگار، مصرف الكل و چاقی ارتباط مستقیم دارد.

دیابت بیماری خاموش و مزمنی است كه به قلب، رگهای خونی، چشم‌ها، كلیه‌ها و حتی اعصاب آسیب می‌رساند و طبق آمار بین‌المللی مسوول مرگ 8/3 میلیون نفر در سراسر جهان تنها در سال 2007 بوده است.

طبق محاسبات اخیر انجمن بین المللی دیابت، در حال حاضر 246 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می‌شود كه با ادامه روند رشد فعلی این رقم تا سال 2025 به 380 میلیون نفر برسد.

این در حالی است كه برخی از كارشناسان هشدار داده‌اند؛ آمار مذكور خیلی كمتر از آمار و ارقام واقعی است چون بسیاری از موارد ابتلا در آمارهای رسمی و دولتی به ثبت نمی‌رسند و از چشم مسوولان و متخصصان پنهان می‌مانند.

پیش بینی كارشناسان در مورد شمار مبتلایان به دیابت در سالهای آتی تنها محدود به افراد سالمند و كسانی می‌شود كه زندگی شهرنشینی دارند، در حالی كه در این پیش‌بینی‌های افراد چاق در نظر گرفته نمی‌شوند. در صورتی كه اگر جلوی بحران چاقی گرفته نشود، رقم پیش بینی شده مربوط به نرخ رشد دیابت به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا خواهد كرد.

این آمار در كنفرانس منطقه‌ای دیابت و با هماهنگی سازمان جهانی بهداشت در جنوب هند ارائه شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha