محققان انگلیسی روش جدیدی برای درآوردن لخته های خون از مغز قربانیان سکته مغزی ابداع کرده اند که شمار بهبودی کامل افراد را دو برابر می کند.

سلامت نیوز: محققان انگلیسی روش جدیدی برای درآوردن لخته های خون از مغز قربانیان سکته مغزی ابداع کرده اند که شمار بهبودی کامل افراد را دو برابر می کند.

به گزارش ایرنا از هلث، لخته های خونی که موجب مسدود کردن جریان خون به مغز می شوند شایع ترین علت سکته های مغزی هستند؛ و هر چه این لخته مدت زمان طولانی تر در مغز باشد خطر ابتلای مغز به آسیب غیر قابل بازگشت بیشتر می شود.

این روش درمانی جدید که توسط محققان «بیمارستان های دانشگاهی نورت میدلند» در انگلیس ابداع شده است، شامل وارد کردن یک «استنت» کوچک در رگ برای بازیابی لخته خون می شود.

در این رویه جدید یک استنت از طریق شکافی که در ناحیه کشاله ران ایجاد می شود توسط یک لوله ظریف یا کاتر وارد رگ می شود.

سپس پزشک با استفاده از فناوری تصویربرداری اشعه ایکس این استنت را به سمت لخته خونی در مغز هدایت می کند و استنت لخته خونی را گیر انداخته و از مغز خارج می کند.

اگر این رویه در عرض شش ساعت پس از سکته مغزی انجام شود جریان کامل خون از سر گرفته می شود و خطر بروز آسیب کاهش می یابد.

مطالعه بر روی 500 بیمار که این روش درمانی را دریافت کرده بودند نشان داد که ناتوانی در افراد به اندازه زیادی کاهش یافته بود.

بطوریکه از هر سه نفری که این درمان دریافت کرده بودند یک نفر به حالت تحرک کامل بازگشت این در حالی است که معمولا از هر پنج نفری که پس از سکته مغزی درمان های موجود را دریافت می کند، یک نفر به حالت تحرک کامل باز می گردد.

نتایج این مطالعه در مجله پزشکی New England منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha