پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 138331

لازم است درباره مواد شیمیایی که به غذاها افزوده می شود، اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا بتوانیم درباره مصرف کردن یا مصرف نکردن آن به خوبی تصمیم بگیریم.

افزودنی های غذایی را بیشتر بشناسیم

سلامت نیوز: لازم است درباره مواد شیمیایی که به غذاها افزوده می شود، اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا بتوانیم درباره مصرف کردن یا مصرف نکردن آن به خوبی تصمیم بگیریم.

تارترازین:

به گزارش روزنامه خراسان به نقل از سایت « MSN»، این ماده که یکی از شناخته شده ترین مواد شیمیایی است، نوعی رنگ خوراکی زرد است. رنگ های خوراکی با بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیش فعالی و سرطان ارتباط داده شده است. با این حال از این مواد در تهیه شکلات، شیرینی و غذاهای آماده، به طور وسیع استفاده می شود. نوشیدنی ها نیز ممکن است حاوی این رنگ باشد، از جمله نوشیدنی های تیره رنگ.

بیوتیلاتد هیدروکسی انیسول (BHA):

BHA، نوعی نگه دارنده است که برای حفظ کربوهیدرات ها مانند برشتوک و نان از آن استفاده می شود. علاوه بر آن در آدامس و لاستیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با این که BHA نوعی ماده سرطان زاست اما به طور وسیع از آن استفاده می شود.

سدیم نیتریت:

از سدیم نیتریت اغلب برای نگهداری گوشت و رنگ دهی به هات داگ ها، ماهی دودی و ... استفاده می شود. گوشت در حالت طبیعی ترکیبی از رنگ های خاکستری و قرمز است و این امر می تواند روی میزان فروش آن تأثیر منفی بگذارد.

سدیم نیتریت به طور طبیعی در بعضی از سبزیجات موجود است؛ اما معمولا با اسیداسکوربیک همراه است و این امر مانع از جذب ماده شیمیایی در بدن می شود.

پروپیل گلایت:

این ماده شیمیایی که در کنار «BHA» یا بیوتیلاتد هیدروکسی تولوان یا «BHT» به وجود می آید، نوعی آنتی اکسیدان است. این ماده از محصولات حاوی چربی در برابر اکسیداسیون محافظت می کند.

این ماده شیمیایی در محصولاتی مانند گوشت خشک شده، سوپ مرغ، آدامس، سس مایونز و محصولات زیبایی مانند سرم مو موجود است. گفته می شود که این ماده شیمیایی نوعی مختل کننده غدد درون ریز است. مصرف این ماده شیمیایی به زنان باردار توصیه نمی شود.

سیلیکا:

این عنصر طبیعی از تک سلول های ریز جلبک مانند به وجود می آید. این ماده به عنوان حشره کش لایه روغنی را که از حشرات محافظت می کند از بین می برد و باعث خشک شدن و در نهایت مرگ حشرات می شود.

تریاستین (Triacetin):

این ماده، گلی کرول تریا ستین نیز نامیده می شود. از این ماده که اف دی ای آمریکا آن را ماده افزودنی امن می داند، به طور کلی در تهیه آب نبات و آدامس به عنوان ماده چسبنده استفاده می شود.

همچنین برای جلوگیری از خشک شدن مواد غذایی و بهبود ظاهر شیرینی به کار می رود. کاربردهای دیگر آن در تهیه عطر، لوازم آرایش و سیگار است.

ترت بوتیل هیدروکونیون (TBHQ):

این نوع ماده شیمیایی نگه دارنده به شکل ترتیب بوتانی است که اغلب در چیپس های سیب زمینی، کراکرها و فست فود یافت می شود. البته این ماده در رنگ های خانگی نیز یافت می شود. شایع ترین علت افزودن آن به مواد غذایی، افزایش طول عمر است.

مصرف این ماده ممکن است حالت تهوع، وزوز گوش، حالت خفگی و ... ایجاد کند. این ماده باعث بی قراری و بروز برخی مشکلات چشمی نیز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha