سلامت نیوز:بک فوق تخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به روش های کم تهاجمی جراحی سینوس گفت: بیماران باید پس از جراحی، سینوس‌های خود را از سرمازدگی، آلودگی هوا و گرد و غبار حفظ کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس بیماران مبتلا به سینوزیت پس از جراحی از هوای آلوده و گرد و غبار دوری کنندنظام‌الدین قهاری فوق‌ تخصص گوش، حق و بینی  در رابطه با درمان سینوزیت و روش های جدید جراحی اظهار کرد: در قدیم روش جراحی به شکلی بود که اطراف فک و بالای دندان‌ها، سینوس‌ها را باز می‌کردند ولی امروز با دستگاه‌های میکروسکوپی و آندوسکوپیک بسیار ظریف اطراف بینی وارد سینوس می‌شوند و سینوس‌ها را باز می‌کنند و اگر مخاط آلوده‌ای وجود داشته باشد باید آن را خارج کرد.
وی افزود:‌ البته مراقبت‌های پس از عمل نیز بسیار اهمیت دارد فرد باید خود را سرما، آلودگی هوا، گرد و غبار و آلرژی مصون بدارد.
قهاری خاطرنشان کرد: عفونت بین بخش‌های مختلف مخاط سرایت می‌کند یعنی از یک بخش به بخش دیگر منتقل می‌شود چرا که دفاع مخاط بسیار ضعیف است.
این فوق تخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: مخاط سینوس‌ها ادامه مخاط بینی است به همین دلیل مخاط بینی به تمام سینوس‌ها مرتبط است و زمانی که در این سینوس ترشحی وجود داشته باشد این ترشحات از بینی خارج می‌شود.
وی گفت: حال اگر این راه‌ها بسته شوند و ترشحات امکان خارج شدن از سینوس‌ها را نداشته باشند سینوزیت دردناک می‌شود و بیماری از سنگینی سر و درد پیشانی شکایت می‌کند.
قهاری تأکید کرد: مننژیت از مهم‌ترین عوارض درمان نشدن سینوس‌ها است یعنی اگر سینوس پیشانی دچار عفونت شدیدی شده باشد به استخوان نفوذ می‌کند و ممکن است جمجمه را درگیر کند و بیمار دچار آنسفالیت و مننژیت شود که در بین بیماران نادر است ولی دیده می‌شود.
هر گونه التهاب یا تجمع چرکی داخل سینوس‌ها را سینوزیت می‌گویند و به سه نوع سینوزیت حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha