چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 13840
بعضی از افراد فکر می کنند که شنا کردن در استخر و یا استفاده از حوله مشترک باعث انتقال ویروس می شود.در حالیکه تا کنون هیچ شاهد و مدرکی مبنی بر این روش انتقال مشاهده نشده است.سایر روشهایی که به صورت شایعه در بین مردم رواج یافته و گمان می شود که در انتقال ویروس موثر هستند ، عبارتند از:
1-    بوسیدن
2-    استفاده از ظرف غذای مشترک
3-    بستر خواب مشترک
4-    محل نشیمنگاه در توالت
5-    تلفن
6-    نیش پشه و یا سایر حشرات
باید گفت که تاکنون راجع به انتقال ویروس از این طرق هیچ مدرکی یافت نشده است. تماس های اتفاقی در محل کار، منزل و یا مکان های عمومی باعث انتقال ویروس ایدز نمی شود.
ویروس HIV از طریق روش های زیر ممکن است در افراد انتقال یابد.
1-    آمیزش جنسی بدون محافظ (آمیزش دو جنسی و یا تک جنسی، آمیزش مقعدی، واژنی و یا دهانی)
2-    انتقال خون آلوده
3-    استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق داروی مخدر و یا هر دارویی که نیاز به تزریق داخل وریدی دارد(در صورتی که یک نفر آلوده باشد).
4-    موقعیت کاری و احتمال قرار گرفتن در معرض ویروس(کارمندان و کلیه پرسنل مراکز پزشکی و درمانی)
5-    تلقین کردن(آبستن کردن) مصنوعی با منی آلوده
6-    پیوند اعضا از اهدا کننده آلوده به ویروس
7-    زنان باردار و آلوده می توانند باعث انتقال ویروس به جنین در دوران باردای و یا طی شیردهی شوند.

روش های پیشگیری موثر
هم اکنون هیچ نوع واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به ایدز وجود ندارد. بنابر این تنها روش پیشگیری ، اجتناب از انجام رفتارهای پر خطر است. کلا رعایت موارد زیر می تواند شانس ابتلا به بیماری را در حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد.
1-    داشتن تنها یک شریک جنسی از جانب هر دو طرف و انجام تست HIV قبل از هر نوع آمیزش
2-    استفاده از کاندوم برای هر نوع آمیزش
3-     عدم استفاده از آمپول یا سرنگ مشترک برای تزریق هر نوع دارو
4-    در صورت داشتن شغل مرتبط با پزشکی و بیمارستان رعایت احتیاط همگانی لازم است.مثلا رعایت نکاتی برای جلوگیری از تماس با مایعات بدنی
5-    زنان لازم است قبل از بارداری تست HIV  بدهند. زنان باردار و مبتلا به ویروس نیازمند مراقبت های خاص قبل از زایمان هستند، تا به این ترتیب احتمال انتقال ویروس به جنین به حداقل برسد.
6-    اگر معتقد هستید که ممکن است به طرق مختلف و یا بر اساس شرایط خاص در معرض آلودگی قرار بگیرید، استفاده از داروهای خاص برای پیشگیری از انتقال عفونت مفید است. این داروها باید به سرعت و نه بیشتر از 72 ساعت (3 روز) بعد از قرار گرفتن در معرض عفونت استفاده شود.اگر تصور می کنید که ویروس به شما انتقال یافته سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha