سلامت نیوز:در شمار زیادی از تصادفات ضعف ترمز‌ها و امكانات همچون فرسودگی لاستیك‌ها منجر به كشته شدن شهروندان می‌شود. یعنی عوامل مهمی كه با اعمال قانون معاینه فنی خودروها قابل پیشگیری است.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک راهور تهران بزرگ با تاكید بر اینكه در سوانح رانندگی بارها دیده شده كه رانندگان اتوبوس‌های درون و برون شهری به آئین‌نامه‌ها و قانون راهنمایی و رانندگی عمل نمی‌كنند، گفت: عوامل انسانی زمینه‌ساز بروز حجم زیادی از تصادفات جاده‌ای است، به طوری كه در حوادث جاده‌ای اتوبوس‌ها با دو نوع راننده مواجه‌ایم؛ نخست رانندگان بی‌احتیاط و سپس رانندگان بی مبالات.


سرهنگ عین‌الله جهانی در گفت‌وگو با ایلنا با تاكید بر اینكه رانندگان بی‌احتیاطی كه خود عامل بروز تصادفات می‌شوند، در اكثر مواقع در بین خطوط رانندگی نمی‌كنند، تصریح كرد: این گروه از رانندگان علاوه بر رعایت نكردن حریم خطوط، فاصله طولی و گردش غیرمجاز به طرفین را نیز مهم‌ تلقی نمی‌كنند و با همین بی‌احتیاطی‌ها در وهله اول جان خود و سپس سلامت و ایمنی مسافران اتوبوس‌ و دیگر خودروهای عبوری را به خطر می‌اندازند.


وی رانندگان بی مبالات را رانندگانی دانست كه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بی‌توجهی می‌كنند و ممنوعات را زیرپا گذاشته و آگاهانه تخلف می‌كنند.
وی افزود: سبقت‌های غیرمجاز، تخطی از سرعت قانونی و مجاز و عبور از چراغ‌های هشداردهنده از جمله اعمال قانون‌گریزی این گروه از رانندگان اتوبوس است كه ایمنی جاده‌ها را به خطر می‌اندازند و منجر به بروز تصادفات ناخواسته می‌شوند.


به گفته جهانی هر دو گروه رانندگان متخلف، چه بی‌مبالات و چه بی احتیاط شاخص‌های كیفی سفر ایمن را به خطر می‌اندازند و نیاز به نظارت‌های لحظه به لحظه و اعمال قوانین سختگیرانه دارند و یادآور شد: بر اساس آمارهای جهانی حدود 70 درصد تصادفات را رانندگانی رقم می‌زنند كه از مهارت كافی برخوردار نیستند, به ویژه در وسایل حمل و نقل عمومی انبوه‌بر كه با بروز هر حادثه، جان شمار زیادی از شهروندان به خطر می‌افتد.


معاون آموزش و فرهنگ ترافیک راهور تهران بزرگ سهم نقایص فنی اتوبوس‌ها از آمار تصادفات جاده‌ای را نیز در كنار عوامل انسانی حائز اهمیت برشمرد و متذكر شد: درست است كه عوامل انسانی زمینه‌ساز 70 درصد تصادفات جاده‌ای است، اما نباید فراموش كنیم كه در شمار زیادی از تصادفات ضعف ترمز‌ها و امكانات همچون فرسودگی لاستیك‌ها منجر به كشته شدن شهروندان می‌شود. یعنی عوامل مهمی كه با اعمال قانون معاینه فنی خودروها قابل پیشگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha