شرایط نامساعد آب و هوایی اهواز موجب شده تا وضعیت اقتصادی مناطق جنوبی کشور با خطر جدی مواجه شود.

سلامت نیوز:شرایط نامساعد آب و هوایی اهواز موجب شده تا وضعیت اقتصادی مناطق جنوبی کشور با خطر جدی مواجه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، مدارس و ادارات 11 شهر خوزستان طی یک هفته گذشته تعطیل بوده اند. از سوی دیگر بنادر و کارخانه های صنعتی یا فعالیت های خود را متوقف کرده اند یا به صورت نیمه وقت به کار می‌پردازند. همین جریان نگرانی های زیادی را در ادامه این وضیعت و خسارت های مالی ناشی از آن برای اقتصاد ایران به وجود آورده است. توقف فعالیت های فرودگاه اهواز نیز موجب شده تا انتقال کالا و محموله های پستی از این استان با مخاطره جدی مواجه شود.به گفته جاسم حزباوی، سخنگوی نظام صنفی کشاورزی اهواز و کارون، گرد و غبارهای اخیر خسارات هنگفتی به مزارع کشاورزی استان وارد کرده است.

او گفته است: گرد و غبارهای روزهای اخیر بخش زیادی از مزارع را در معرض نابودی قرار داده و اگر تدبیری اندیشیده نشود باید شاهد خسارت میلیاردی به مزارع کشاورزی باشیم. این روزها اگر مزارع را آبیاری کنیم باز هم فایده‌ای ندارد چرا که گرد و غبار مستقیما روی برگ و ساقه گیاه قرار می‌گیرد و با اختلال در سیستم تنفسی گیاه، تاثیر بسیار مخربی روی گیاه دارد.

براساس صحبت های حزباوی، اگر چه مزارع کشاورزی زیرپوشش بیمه هستند اما گرد و غبار جزو تعهدات بیمه نیست.البته محمد قاسمی نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در مصاحبه ای با کابان نیوز گفته است: گردوغبارهای اخیر 15 درصد از محصولات کشاورزی خوزستان را از بین برده است و عمده‌ترین کانون‌های کشاورزی خسارت وارد شده در شهرستان‌های اهواز، کارون و ماهشهر بوده است. عمده‌ترین محصولاتی کشاورزی که در شهرستان‌های مذکور خسارت دیدند شامل غلات، نخیلات، سبزی جات، صیفی‌جات، مرکبات، علوفه بوده‌اند. به گفته او، گردوغبار در دیگر شهرستان‌های استان مانند خرمشهر، آبادان، دشت آزادگان، هویزه، و شادگان نیز خسارت وارد کرده و این تأثیر منفی در محصولات مختلف کشاورزی متفاوت است.با توجه به اینکه غلظت گردوغبارهای اخیر 60 برابر حد استاندارد بود لذا هیچ جای استان فارغ از تأثیرات منفی این ریز گردها نبوده است؛ چراکه ریز گردها بر فرایند فتوسنتز و رشد گیاهان اثر منفی بر جای خواهند گذاشت.

سایت صدای اقتصاد گزارشی در مورد میزان خسارت های ناشی از شرایط جوی اهواز منتشر کرده که براساس این گزارش تنها خسارت وارد بر فعالیت های زراعی 5 هزار میلیارد تومان زیان مالی به همراه دارد.همچنین براساس صحبت های علی خادمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر، پدیده ریزگرد ها و شدت بارش های روزهای اخیر با توجه به سطح سبز زیاد مزارع 30 میلیارد ریال خسارت به مراتع و مزارع این شهرستان وارد کرد. شدت گرد و غبار و بالا رفتن غلظت این پدیده باعث شده علاوه بر آلودگی هوای شهرستان، تشدید کننده پدیده خشکسالی و کم بارانی شود.

همچنین فرامرزاحمدی نژاد، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز طی گفتگویی که با سایت صدای اقتصاد انجام داده اعلام کرده که وضعیت اقتصادی استان به دلیل ریزگردها بسیار وخیم شده است. او اشاره کرده است:« متاسفانه شرایط پیش آمده در استان و تداوم گرد و غبارها، تاثیر بسیار منفی ای بر ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی داشته است. این پدیده نه تنها به لحاظ عملی که از نظر روانی هم تاثیر و تبعات منفی به همراه داشته است. این شرایط به طور مستقیم فعالیتهای اقتصادی را مختل کرده و به صنایع مختلف، ماشین آلات و نیروی انسانی آسیب جدی وارد ساخته است. این مسئله بر راندمان تولید تاثیر مستقیم داشته و این شاخص را حتی در کوتاه مدت به شدت کاهش داده است. اما این تنها تاثیر کوتاه مدت آن است در حالی که همین اتفاق تبعات منفی اجتماعی و اقتصادی بلندمدتی هم به همراه خواهد داشت. متاسفانه به تبع تداوم پدیده گرد و غبار و بی توجهی و کم توجهی مسئولان، بسیاری از مردم استان به فکر آن افتاده اند که از این استان بروند و در جای دیگری ساکن شوند. به طور مشخص پیامهایی که این روزها در فضاهای مجازی استان حاکم است، متاسفانه حاکی از آن است که مردمی که با جان و دل به استان و شهر خود علاقمندند و حتی در روزهای سخت جنگ، شهرشان را رها نکردند، امروز انگیزه ماندن در اینجا را از دست داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha