دولت ژاپن در اقدامی سخاوتمندانه مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه به برنامه توسعه ملل متحد اهدا کرد. این دومین کمک مالی دولت ژاپن به دفتر توسعه ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران است .سال گذشته نیز این کشور مبلغ یک میلیون دلار برای احیای این دریاچه به برنامه توسعه ملل متحد اهدا کرده بود.

دومین کمک یک میلیون دلاری ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

سلامت نیوز: دولت ژاپن در اقدامی سخاوتمندانه مبلغ یک میلیون دلار  برای احیای دریاچه ارومیه به برنامه توسعه ملل متحد اهدا کرد. این دومین کمک مالی دولت ژاپن به دفتر توسعه ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران است .سال گذشته نیز این کشور مبلغ  یک میلیون دلار برای احیای این دریاچه به برنامه توسعه ملل متحد اهدا کرده بود.

این کمک مالی در قالب برنامه جدیدی به طرح حفاظت از تالاب های ایران که با همکاری برنامه توسعه ی ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست ایران در حال اجرا است، اضافه گردید.کمک مالی مزبور، امکان توسعه ی بیشتر طرحی با نام "مشارکت در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در انجام فعالیت های کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی گونه های در معرض خطر" را فراهم خواهد ساخت.

این ابتکار ویژه، ابتدا با کمک مالی دولت ژاپن به برنامه توسعه ی ملل متحد در سال 2014 میسر شد و هم راستا با اولویت های دولت و کمیته ی ملی احیای دریاچه ی ارومیه پیش رفت.هدف کلی از این طرح، احیای دریاچه ی ارومیه است که در طی سال های اخیر حدود 90 درصد از آب خود را از دست داده است.

احیای دریاچه ارومیه از طریق ارتقای کشاورزی پایدار و کاهش میران مصرف آب توسط کشاورزان حاشیه دریاچه و جوامع محلی به کمک روشی به نام "مدیریت جامع مشارکتی محصول" انجام خواهد شد.

این روش باعث کاهش 35 درصدی در مصرف آب کشاورزی خواهد شد که این مقدار آب صرفه جویی شده به دریاچه ارومیه بازگشته و به احیای آن کمک خواهد نمود. در عین حال این طرح به کاهش میزان مصرف کودهای شیمیایی کمک کرده و پایداری زیست محیطی را بیش از پیش تضمین خواهد نمود.این طرح در ابتدا در 41 روستای حاشیه دریاچه ارومیه با  مجموع مساحتی برابر با 30 هزار هکتار آغاز گردید. کمک مالی جدید 32 روستای دیگر را با مساحتی معادل 24 هزار هکتار تحت پوشش قرار می دهد.

این طرح طی سال نخست اجرا با استقبال خوبی از سوی جامعه محلی مواجه شد. سازمان حفاظت از محیط زیست، استانداری های آذربایجان شرقی و غربی و وزارت جهاد کشاورزی نیز نقشی کامل در اجرای موفقیت آمیز این طرح ایفا نمودند.فاز دوم این طرح در 34 روستای جدید آغاز خواهد شد، در حالیکه 41 روستای قبلی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

در نتیجه در سال دوم 53 هزار و 800 هکتار زمین کشاورزی تحت پوشش قرار خواهند گرفت. همزمان، بخش دیگری از طرح که به بسیج اجتماعی می پردازد نیز درراستای حمایت از  اقدامات مشابهی که با هدف تحت پوشش قراردادن سه هزار روستا در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تضمین مشارکت مردمی برای احیای دریاچه و حفاظت از تنوع زیستی انجام می شوند، آغاز به کار خواهد نمود.

***برنامه توسعه ملل متحد شبکه توسعه جهانی سازمان ملل متحد به شمار می رود که حامی تحول و معرفی دانش، تجربیات و منابع به کشورها، به منظور ساخت زندگی بهتر است.  این برنامه در 166 کشور دنیا فعال بوده و به این کشورها برای حل چالش های توسعه ی ملی و جهانی یاری می رسانیم. این کشورها همزمان با ارتقاء  ظرفیت محلی خود ، از حمایت طیف گسترده  خانواده برنامه توسعه ملل متحد و همکاران آن بهره مند می شوند.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha