وزیر بهداشت با بیان این که حل معضل ریزگردها در کوتاه مدت اثربخش نیست، گفت: ریزگردها درعراق یا ایران در نتیجه خشکسالی و کم آبی است و برای کنترل و رفع بخشی از این موضوع که قابل پیشگیری است باید اقدامات جدی از سوی دستگاه های مرتبط انجام گیرد.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با بیان این که حل معضل ریزگردها در کوتاه مدت اثربخش نیست، گفت: ریزگردها درعراق یا ایران در نتیجه خشکسالی و کم آبی است و برای کنترل و رفع بخشی از این موضوع که قابل پیشگیری است باید اقدامات جدی از سوی دستگاه های مرتبط انجام گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،  دکتر قاضی زاده هاشمی در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: متاسفانه موضوعی که بخشی از واقعیت زندگی ما ایرانی ها شده ،خشکسالی است و بعید هم به نظر می رسد که از ایران رخت بربندد مگر این که معجزه ای شود . وی که همزمان با روز 22 بهمن و سالروز پیروزی انقلاب به خوزستان سفر کرده بود با اشاره به بازدید از هورالعظیم ، کوشک ، طلاییه و فجیر افزود: بروز ریزگردها درعراق یا ایران در نتیجه خشکسالی و کم آبی است. هور العظیم که در گذشته به عنوان کولر آبی اهواز به حساب می آمده اکنون به منشاء گرد وغبار برای اهواز تبدیل شده است. وی اضافه کرد: البته بخشی از این رخداد دست ساز بشر است. به عنوان مثال سدهای متعددی در ترکیه زده شده که کاهش آب عراق را به دنبال داشته، ضمن آن که ممکن است ما هم در ایران سدهایی را ساخته باشیم که اگر چه در جایی اثر بخش بوده اند ولی در جایی دیگر به اکو سیستم آسیب زده است.


وزیر بهداشت با بیان این که اکنون وقت آن است که ما به سمت پیشگیری حرکت کنیم، تصریح کرد: وقت آن است که اگر کار خطایی انجام شده، بدون توجه به این که کدام دولت خطا کرده است از مردم نه به صورت شفاهی بلکه به صورت عملی عذرخواهی کنیم. وی خاطرنشان کرد: نباید آن خطا دوباره تکرار شود؛ سد بیشتری بزنیم و یا حوزه های آبگیری را تغییر دهیم . وی تاکید کرد: اگر خدا نکرده اطلاعات ناصحیحی به مردم داده ایم آن را ادامه ندهیم و آن چه را که واقعیت دارد اعلام کنیم از سوی دیگر افرادی که مطلع هستند و می دانند این اقدامات در کوتاه مدت خیلی اثر بخش نیست مردم را تحریک نکنند و به خاطر دنیای خود، آرامش مردم را به هم نزنند، شایعه نسازند، اطلاعات دروغ به مردم ندهند و توقع بیجا در مردم ایجاد نکنند.


وزیر بهداشت همچنین با بیان این که تعداد افرادی که امسال در نتیجه پدیده ریزگردها و مشکلات تنفسی به مراکز اورژانس بیمارستانی مراجعه کردند درکل استان خوزستان کمتر از 500 نفر بوده است گفت: در مقایسه با اتفاق مهر سال گذشته در اهواز و مشکل تنفسی ناشی از باران تعداد افرادی که امسال در نتیجه هجوم ریزگردها روانه بیمارستان ها شدند بسیار کمتر است به نحوی که تعداد افرادی که در اوج گرد وغبارها به مراکز اورژانس ما مراجعه کرده بودند در کل استان در یک روز زیر 500 نفر بود، اما در سال گذشته نزدیک به 10 هزار نفر به مراکز ما مراجعه کرده بودند. قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: بخشی از کاهش تعداد مراجعه افراد به بیمارستان ها به دلیل آموزش مردم است. مردم خودشان می دانند که با وجود این گرد وغبار نباید بیرون بیایند به همین دلیل از نظر کمی آمار قابل توجهی از مراجعه مردم به بیمارستان ها وجود ندارد البته این پدیده از نظر آسیبی که به مردم وارد می کند قابل توجه است. وی همچنین با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن اظهار داشت: مردم خوزستان امسال نیز دوباره نشان دادند که خوزستان مظهر غیرت و شرف و مردانگی است و درعین حال که گرد و غبار زیادی با غلظت و سرعت بالا وجود داشت و همه کسانی که آمده بودند تمام بدنشان پر از خاک بود ولی به خاطر انقلاب آمده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha