مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها با اشاره به ضرورت تدوین سه برنامه در سه بازه زمانی برای مهار بحران ریزگرد‌ها گفت: برای اجرای برنامه‌های بلند مدت مقابله با بحران ریزگرد همچون نهال کاری و مالچ پاشی هنوز اقدام کاملی صورت نگرفته است.

سلامت نیوز: مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها با اشاره به ضرورت تدوین سه برنامه در سه بازه زمانی برای مهار بحران ریزگرد‌ها گفت: برای اجرای برنامه‌های بلند مدت مقابله با بحران ریزگرد همچون نهال کاری و مالچ پاشی هنوز اقدام کاملی صورت نگرفته است.

علیرضا زراسوندی در گفت‌وگو با ایلنا؛ درمورد وضیت ریزگرد‌ها در استان خوزستان گفت: براساس تحقیقاتی که در سال ۸۷ انجام شد، محققان در ارتباط با بروز بحران‌های زیست محیطی در آینده ازجمله مساله گرد و غبار هشدار‌های لازم را دادند، آن روز‌ها شاید این پدیده ماهی یک بار در خوزستان رخ می‌داد اما ما می‌دانستیم در چنین روزهایی که با چالش کمبود آب روبرو می‌شویم، خشکسالی و کم‌بارشی، این گرد خاک را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه محققان حتی در مورد روزهایی با وضعیت بد‌تر از امروز نیز هشدار داده‌اند، افزود: اکنون ازنظر شناسایی منشا گرد و غبار هیچ مشکلی وجود ندارد، کامل‌ترین مطالعه خاورمیانه در زمینه گرد و غبار در ایران انجام شده است و منشاهای داخلی و خارجی ریزگرد‌ها نیز کاملا شناسایی شده‌اند. بنابراین مسولین باید همه تلاش خود را در زمینه کنترل و مدیریت این کانون‌ها به کار گیرند.

این استاد دانشگاه افزود: بیشترین منبع گرد و غبار و ریزگرد موجود در هوای کشور، در خارج از ایران قرار دارد اما منشا داخلی نیز بسیار موثر است به طوری که نمی‌توانیم منشا و کانون‌های ریزگرد در کشور به ویژه در استان خوزستان را نادیده بگیریم، حتی در این روز‌ها شاهدیم برخی از کانون‌های جدید ریزگرد در داخل کشور، در حال فعال شدن هستند.

زراسوندی تصریح کرد:. بنابراین بایستی که در تعاملات بین المللی درمورد منشا خارجی ریزگرد‌ها، فعالیت‌های لازم را انجام شود، باید بدانیم که حل این مساله تنها به اقدامات مسولان کشور ما بستگی ندارد بلکه اراده کشور‌های همسایه نیز بسیار در این مساله موثر است. اما کنترل منشا داخلی ریزگرد با مدیریت مناسب امکان پذیر است.

مدیر مرکز تحقیقات منطقه‌ای ریزگرد‌ها گفت: به‌طور کلی باید برای کنترل گردو غبار سه برنامه در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در نظر گرفته شود. در برنامه کوتاه مدت، پیش از هر چیز آموزش باید مدنظر باشد، بحث تعطیلی مدارس نیز بسیار اهمیت دارد که اکنون به استاندار این اختیار داده شده است، همچنین جلب رضایتمندی مردم به ویژه شاغلینی که در این شرایط کار می‌کنند و احساس می‌کنند که باید حق و حقوق اضافه‌تری دریافت کنند نیز بسیار اهمیت دارد، علاوه بر این موارد توزیع ماسک، شیر، تجهیز کردن مراکز درمانی و فرودگاه‌ها و ارائه خدمات بهتر شهری نیز باید مدنظر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در برنامه میان مدت حق آبه‌های داخلی تالاب‌ها و دریاچه‌ها بایدتامین شود، منشا بسیاری از ریزگرد‌ها بستر دریاچه‌ها و تالاب‌هایی است که اکنون خشک شده‌اند، بنابراین باید با انجام مدیریت آب، حقآبه‌های این تالاب‌ها تامین شود تا رطوبت زمین بالا رفته وگرد و غبار کاهش پیدا کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: و سرانجام در برنامه بلندمدت باید به سمت ایجاد کمربند‌ها و فضاهای سبز، درخت کاری، نهال کاری و در ‌‌نهایت مالچ پاشی حرکت کنیم اما اینکه برای هر منطقه، کدام یک از این موارد مناسب‌تر است باید به فیزیولوژی خاک شرایط آب وهوایی و مطالعاتی که در آن منطقه انجام شده مراجعه کنیم. البته مالچ پاشی همه جا قابل اجرا نیست و باید از دیگر تثبیت کننده‌ها نیز استفاده کرد.

زراسوندی در پاسخ به این سوال که این برنامه‌ها تا چه حد در کشور عملی شده‌اند، گفت: برنامه‌های کوتاه مدت اکنون در حال اجرا ست و حتی هلال احمر هم به این مساله ورود کرده است. در مورد برنامه میان مدت نیز باید توافقی با متولیان مدیریت آب صورت بگیرد تا تالاب‌ها داری آب شوند، این برنامه نیز آغاز شده و درحال سپری کردن مراحل خود است اما در مورد برنامه‌های بلندمدت هنوز کاری به‌طور کامل انجام نشده است.

وی ادامه داد: نباید خوشبین باشیم که شرایط آب و هوایی تغییر کند، ما در کمربند خشکسالی قرار گرفته‌ایم و باید برای آن برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهیم تا بتوانیم از بحران‌های این چنینی خارج شویم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha