کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی روز سه شنبه در رعایت نکات بهداشتی از هنگام ذبح تا مصرف گوشت‌های قربانی به زنان باردار هشدار داد.

رییس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی در گفت و گو با ایرنا با بیان این مطلب افزود: سلامت زنان باردار درهنگام تمیز کردن گوشت بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری است.
دکتر "آراسب دباغ مقدم" اظهار داشت: زنان باردار برای تمیز کردن گوشت گوسفند باید حتما از دستکش استفاده کنند زیرا امکان انتقال بیماری "توکسوپلاسموز" و ایجاد سقط و یا ناهنجاری های جنینی همچون کوری، آب آوردگی مغز، کوچک شدن مغز و عقب افتادگی ذهنی در اثر ابتلای مادر باردار به این بیماری وجود دارد.
وی افزود: "توکسوپلاسموز" یک بیماری انگلی تک یاخته ای است که بین انسان، گربه ها و گوسفندان مشترک است.
وی گفت: تماس با گوشت خام گوسفند یا مصرف گوشت نیم پز می تواند سبب آلودگی انسان به این بیماری شود.
دباغ مقدم تاکید کرد: براین اساس رعایت نکات بهداشتی از هنگام ذبح گوشت تا مصرف آن به منظور حفظ سلامت و بهداشت جامعه از اهمیت ویژه ای برخواردار است.
وی، با بیان اینکه گوسفندهای قربانی از مراکز مجاز و اعلام شده از سوی دامپزشکی باید تهیه شود، افزود: در این مراکز، بازرسی توسط دامپزشک در سه مرحله معاینه قبل، حین و پس از کشتار انجام می شود.
وی اظهار داشت: در صورتی که سلامت گوشت توسط دامپزشک تایید نشود ممکن است که بیماری های مشترک بین انسان و دام به علت تماس با گوشت و یا مصرف گوشت آلوده به انسان منتقل شود.
دباغ مقدم یادآور شد: 16 نوع باکتری همچون سیاه زخم، 30 نوع ویروس همچون تب کریمه و کنگو، 22 نوع انگل کرمی و پنج نوع انگل تک یاخته ای همچون کرم کدو "تنیا" از طریق مواد غذایی آلوده بخصوص گوشت به انسان منتقل می شود.
وی خاطرنشان کرد: از نظر بهداشتی و کیفیت غذایی بهتر است که گوشت پس از ذبح دام 24 ساعت در یخچال نگهداری شود تا "PH" آن اسیدی شده و عوامل بیماری زای احتمالی در آن تا حد زیادی از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha