شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 138495

در زمستان چشم نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در این فصل سرما، دمای خشک، بادهای سنگین و اشعه مضر uv که از برف و یخ منعکس می شود، باعث آزار چشم ها می شود. در بیرون از منزل، میزان رطوبت کمتر است و در داخل منزل استفاده از سیستم گرمازا باعث خشکی چشم ها می شود.

سلامت نیوز:در زمستان چشم نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در این فصل سرما، دمای خشک، بادهای سنگین و اشعه مضر uv که از برف و یخ منعکس می شود، باعث آزار چشم ها می شود. در بیرون از منزل، میزان رطوبت کمتر است و در داخل منزل استفاده از سیستم گرمازا باعث خشکی چشم ها می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، از آن جا که در این فصل، خشکی و ناراحتی چشم شایع است، در این مطلب به چند سوال درباره بهداشت چشم ها و پاسخ آن از سوی متخصصان اشاره می کنیم.


آیا لنزها در این فصل یخ می زند؟خیر، هوای سرد و خشک این فصل شاید برای لنزها مشکل ایجاد کند اما نگران یخ زدن یا چسبیدن آن ها به چشم نباشید.
آیا احتمال آفتاب سوختگی چشم وجود دارد؟بله، کراتیتیز (Keratitis) زمانی رخ می دهد که قرنیه چشم در معرض اشعه شدید uv قرار می گیرد. قرنیه، سطح جلوی حساس چشم است همانند شیشه جلوی خودرو؛ سوختگی می تواند تاری دید و درد ایجاد کند.


یکی از علت های کراتیتیز، اسکی کردن بدون استفاده از عینک های مخصوص است و حتی روز ابری هم باید از عینک استفاده کرد زیرا اشعه مضر ماورای بنفش می تواند از ابرها نیز عبور کند. اشعه آفتاب در زمستان می تواند از فصل تابستان مضرتر باشد.


چرا در فصل سرما از چشم ها اشک می آید؟هرچه باعث آزار چشم ها شود، از جمله خشکی چشم باعث ایجاد اشک می شود. خشکی چشم که در فصل زمستان شایع است زمانی رخ می دهد که بادهای زمستان رطوبت لایه فوقانی قرنیه را تبخیر می کند. این امر باعث می شود غدد اشک بیش از حد فعال شود تا بتواند رطوبت را حفظ کند. برای رفع خشکی چشم راه های زیادی وجود دارد. ابتدا سعی کنید از عینک های محافظ استفاده کنید. قبل از ترک منزل می توانید از قطره چشم استفاده کنید. در داخل منزل نیز از دستگاه مرطوب کننده استفاده کنید. در صورت ادامه پیدا کردن مشکل خشکی چشم، به متخصص چشم مراجعه کنید. در موارد مزمن، درمان های مخصوص می تواند انسداد غدد چشم را باز کند و باعث تولید مجدد لیپیدها (روغن ها) شود که برای چشم سالم لازم است.


چرا پف زیر چشم در فصل زمستان بیشتر به نظر می آید؟تیرگی دور چشم با پف اغلب به دلیل نشت خون از مویرگ های ریز زیر سطح پوست به وجود می آید. زمانی که خون اکسیده می شود پوست آبی پررنگ می شود.


این حالت در زمستان بارزتر است زیرا پوست به علت کمتر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب کم رنگ تر می شود. خستگی مفرط و میزان پایین ویتامین D که از طریق نور خورشید تولید می شود، این مشکل را تشدید می کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha