تنظیم حرارت بدن چند مکانیسم دارد که اغلب با ورود سرما، آدرنالین در بدن فعال می‌شود و با افزایش ضربان قلب و جریان خون، گرمایش فعال می‌شود.

دکتر کیوان الچیان متخصص بیماری‌های داخلی در گفت وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب افزود: دو حالت اورژانس سرمازدگی داریم که شامل هایپوترمی موضعی و دیگری هایپوترمی سراسری یا عمومی بدن است.

وی افزود: حالت کاهش دمای عمومی، معمولا با افزایش از دست دادن حرارت بدن همراه است و گرما نیز تولید نمی‌شود که این حالت خطر آسیب سرمایی و مرگ و میر را بالا خواهد برد.

وی با بیان این که کسانی که در معرض آب سرد و باد خنک می‌باشند مانند کوهنوردان، همچنین کودکان بیش از دیگران در خطر سرمازدگی قرار دارند؛ ادامه داد: گاه این مشکل در کسانی که عفونت‌هایی خاص و کم کاری تیروئید دارند نیز دیده می‌شود كه بسیار مرگ آفرین است.

وی در رابطه با سرمازدگی (هایپوترمی) موضعی نیز گفت: این حالت اغلب در نوک بینی و گوش و در کسانی که با تعریق زیاد در معرض سرما قرار می‌گیرند، دیده می‌شود.

دکتر الچیان در رابطه با کمک به افرادی که دچار سرمازدگی شده‌اند، گفت: باید این افراد را به آرامی گرم کرد و از در معرض حرارت مستقیم قرار دادن آنها خودداری نمود؛ چرا که موجب سوختگی‌های شدید در آنها می‌شود. همچنین باید سعی شود لباس‌های خیس و عوامل سرما زا را از آنها جدا کرده و لباس گرم به آنها پوشانید.

وی در پایان از عوارض سرمازدگی به کاهش حس و فراموشی و سرگیجه و تغییرات نبض اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha