شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 138536

هر جایی را که نگاه می‌کنید، روی لباس‌ها، کاناپه و روی زمین موهایتان ریخته است؟ ریزش مو گاهی دلایلی دارد که شاید اصلاً به آن‌ها فکر هم نمی‌کنید.

سلامت نیوز: هر جایی را که نگاه می‌کنید، روی لباس‌ها، کاناپه و روی زمین موهایتان ریخته است؟ ریزش مو گاهی دلایلی دارد که شاید اصلاً به آن‌ها فکر هم نمی‌کنید.


دکتر مجتبی امیری در گفتگو با سلامانه به دلایلی از ریزش مو اشاره کردند که شاید کمتر مورد توجه باشد.


وی در ابتدای به موضوع سوء تغذیه، آلرژی و عدم تحمل‌غذایی اشاره کرد که باعث به هم ریختن تعادل تغذیه‌ای بدن و کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌هایی می‌شود که نقش اساسی در ساختار، قوام و طول عمر مو دارند.


این متخصص پوست و مو در ادامه به اختلالات غده تیرویید اشاره کرد و توضیح داد: «ریزش مو می‌تواند از علایم نخستین کم کاری تیرویید باشد. وقتی میزان ترشح هورمون‌های تیروییدی کاهش می‌یابد، میزان چربی و ضایعات در ارگانیسم افزایش یافته و مسبب استرس اکسیداتیو است که سیکل رویش مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث طولانی شدن فاز تولوژن یا همان دوره مرگ مو و کوتاهی فاز آناژن یا دوره رشد مو می‌شود. نتیجه آنکه نه تنها موها سریع‌تر می‌ریزند بلکه رویش مجدد آن‌ها نیز با مشکل روبروست.»


 عضو هیئت‌علمی بیمارستان بقیه‌ا...دلیل دیگر ریزش مو را کمبود زینک دانست و گفت: «این ماده معدنی که در گوشت قرمز و ماهی و نان‌های کامل موجود است در تولید کراتین و کلاژن نقش دارد و از موها در برابر تهاجمات خارجی نظیر آفتاب و آلودگی‌ها محافظت می‌کند. ِ»


 دکتر امیری همچنان به دوره یائسگی در زنان اشاره داشت و تأکید کرد 45 درصد زنان با شروع این دوره دچار ریزش مو در ناحیه پشت سر می‌شوند. دلیل این موضوع نیز کاهش میزان استروژن و افزایش آندروژن در خون است که در پوست سر التهاب ایجاد کرده و عامل ریزش موست.


این متخصص کاشت مو استرس را هم از دیگر عوامل دخیل در ریزش مو دانست و گفت استرس باعث آزاد شدن هورمون‌هایی در خون می‌شود که عامل التهاب است و باعث سفیدی و ریزش مو می‌شود.


در پایان وی سیگار را قاتل ریشه موها خواند و خاطر نشان کرد: «سیگار استرس اکسیداتیو ایجاد می‌کند که تولید کننده هورمون سیتوکین است و به فولیکول مو آسیب می‌رساند و سبب سستی آن و ریزش سریع‌ترش می‌شود.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha