شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 138541

درباره گرد و غبار این روزهای خوزستان، بحث های سطحی در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها در جریان است؛ به ویژه بخشی از رسانه های مخالف دولت هم به این بحث های سطحی دامن می زنند؛ حالا واکنش مصطفی همت، فرزند شهید همت در فیسبوک در این باره توجه ها را به خود جلب کرده است.

ارتباط هوالعظیم و آریزونا!

سلامت نیوز: درباره گرد و غبار این روزهای خوزستان، بحث های سطحی در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها در جریان است؛ به ویژه بخشی از رسانه های مخالف دولت هم به این بحث های سطحی دامن می زنند؛ حالا واکنش مصطفی همت، فرزند شهید همت در فیسبوک در این باره توجه ها را به خود جلب کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انصاف نیوز، مصطفی همت ضمن این که به بخشی از بحث های سطحی درباره ی وضعیت خوزستان اشاره کرده، نظر یک کارشناس را نیز درباره ی جهانی بودن پدیده ی گرد و غبارهای سالهای اخیر بازنشر کرده است و به بحث های شکل گرفته در شبکه های اجتماعی کنایه زده است.

متن نوشته ی مصطفی همت در پی می آید:

دوستان، دیگر شورش را در آوردند. بحث گرد و غبار اهواز و خوزستان را به سمتی بردند که انگار خوزستان تحت استعمار سایر مناطق ایران قرار گرفته است. خدا را شکر، این گفته که تمام امکانات متعلق به تهران است هم از دهن‌ها نمی‌افتد.

تنها جهت اطلاع برخی دوستان دو مورد را عرض می‌کنم:
1 - بیشترین شهدای کشور طی جنگ تحمیلی و بیرون راندن دشمن اشغالگر از مناطق جنوبی کشور برای آزادی خرمشهر و سونگرد و... را همان تهران که غرق امکانات است داده است، نه مردم آن مناطق از کشورمان که تحت اشغال صدامیان بود. بعد از تهران هم اهالی اصفهان بیشترین شهید را تقدیم کرده‌اند.
استان تهران به تنهایی حدود چهل هزار شهید داشته است. یعنی بیش از ۱۷ درصد شهدای کشور تنها از استان تهران بودند.
بعد از استان تهران، استان اصفهان قرار دارد که معادل 10.34 درصد شهدای ایران، متعلق به این استان است.
بعد از اصفهان هم خراسان رضوی با 7.57 درصد شهدا قرار دارد.
و بعد از این سه استان، خوزستان قرار دارد با تقدیم 6.7 درصد شهدای جنگ تحمیلی.
استان فارس هم با 6.63 درصد شهدا، تقریبا با خوزستان برابری می‌کند.
و پس از اینها آذربایجان شرقی و غربی قرار دارند که به ترتیب 4.28 درصد و 4.21 درصد شهدای ایران را تقدیم کرده‌اند. یعنی هم‌وطنان ساکن آذربایجان شرقی و غربی، در مجموع 8.49 درصد شهدا را در راه دفاع از ایران و مناطق جنوبی ایران، تقدیم کرده‌اند.

نتیجه اینکه بحث‌ها را منطقه‌ای و قومیتی نکنید و اگر چنین کردید و حرف از امکانات تهران و ... زدید، اینها را هم بگویید...

۲- این وضعیت آب و هوایی که در اهواز و خوزستان وجود دارد، سال‌هاست عراقی‌ها در چندین استانشان با آن مواجهند. اما آنقدر مشکلات دارند که حتی درباره‌اش حرف هم نمی‌زنند. (و تنها برای اطلاع، تولید و صادرات نفت عراق چندین سال است که بسیار بیشتر از ایران است!)


مسوولین بی‌کفایت آمریکا!

مصطفی همت در یک کامنت در کنار عکسی از طوفانی از شن و خاک در ایالت آریزونا در آمریکا، به کنایه نوشت:

«آریزونا جان ندارد، از بس نفس ندارد! نیویورکی‌ها نفت را می‌برند و خاکش را به آریزونا می‌خورانند! مسوولین بی‌کفایت آمریکا چرا کاری نمی‌کنند؟!


یک کارشناس: جهانی است

او سپس با این کنایه که «بیشتر بخوانید تا کمتر از عالم و آدم طلب‌کار باشید»، یادداشتی از «محمود باقری» را به این شرح به اشتراک گذاشت:

به عنوان کسی که تجربه‌ی فعالیت کمپینی در سر موضوع آلودگی هوای تهران داشته است، چند توصیه به رفقا و فعالین خوزستانی علاقه‌مند به موضوع:
1- اینقدر داستان نفت را بر سر سایر ملت ایران نزنید. اول که اگر بحث منت گذاشتن باشد باید مردم کهکیلویه و بویر احمد منت بگذارند که به ازای هر یک نفر روزی یک بشکه نفت استخراج می‌کنند تا خوزستانی‌ها (هر 2.5 نفر روزی یک بشکه نفت)، تازه این وسط شهرهایی مثل ممسنی فارس و دشتستان بوشهر هم می‌ماند، نفت فلات قاره (نفت در دریا) هم ایضا. دوم بخش زیادی از منافع را خودشان برده‌اند، تقریبا 70% کارکنان شرکت نفت جنوبی هستند. سوم هم اگر اینطور باشد مردم دو استان چهارمحال و و کهکیلویه باید مدعی آبی باشند که از استان آنها سرازیر می‌شود به خوزستان (رود دز و کارون) که باعث شده است خوزستان با 15% مصرف بیشترین سرانه‌ی آب کشور را داشته باشد (و البته با حدود 9% تولید قطب اول محصولات کشاورزی ایران باشد). چهارم هم این دولت برای همه مادر نیست برای شما نامادری، خوب و بد همینی است که بیخ ریش همه‌ی ماست. پس اینکه هر مطلبی می‌نویسید و داستان نفت را پیش می‌کشید و غر الکی می‌زنید غیر از عدم همدردی بقیه‌ی ملت و جدا کردن خودتان و مظلوم‌سازی کاری از پیش نمی‌برید.

2- البته نظرات کارشناسی مختلف است اما گویا اجماع کارشناسان بحث تغییر اقلیم است، موضوعی که بحث جهانی است و از ژاپن گرفته تا آمریکا - بیش از یک چهارم کشورهای دنیا را درگیر کرده است، طبعا بخش اعظم این پدیده‌ها در وضعیت فعلی غیر قابل کنترل هستند، وضعیت عراق، سوریه و اردن هم به قدری نابسامان است که هیچ انتظاری از آنها نمی‌توان داشت.

در این مواقع تنها کاری که می‌شود کرد اطلاع‌رسانی، آموزش و آگاهی‌سازی مردمی است: اول اینکه مردم یاد بگیرند آسیب‌های ناشی از پدیده‌ی ریزگرد را کاهش دهند (کنترل آسیب‌ها)، دوم آموزش نحوه‌ی وفق دادن شرایط زندگی‌شان با پدیده‌ی ریزگرد و مشابه (تطبیق‌پذیری) و سوم چگونگی همکاری مردم در کاهش اثرات پدیده ریزگرد است (مشارکت مردمی). طبعا خوب است فعالان و علاقه‌مندان زیست محیطی شروع به آموزش و آگاهی‌سازی مردمی بکنند.

3- پدیده‌های زیست محیطی یک شبه خلق نشده‌اند و یک شبه اصلاح نمی‌شوند، حاکمیت و دولت ایران که سهلست، بان کی مون و احمد شهید هم کاری نمی‌توانند بکنند، به ویژه که الان وضعیت آب و خزانه، بحرانی است. طبعا انتظار واکنش‌های فوری و احساسی از مسوولین و همدردی‌های پوپولیستی کاری از پیش نمی‌برد وگرنه اگر احمدی‌نژاد بود شاید الان در خوزستان با سر و وضع خاکی، هزار تا قول و وعده می‌داد و برایش سوت و کف می‌زدند.

وظیفه‌ی دولتمردان تدبیر صحیح است هر چند زمان‌بر باشد به ویژه اینکه دولت قبل از اصلاح چنین پدیده‌هایی (که به نظر بسیار دشوار و ناشدنی می‌آید) باید سعی در متوقف کردن روند پیشرفت و همه‌گیر شدن چنین پدیده‌های مخربی را داشته باشد.

4- بخش عمده‌ی پروژه‌های تحقق یافته مثل پروژه‌ی نیشکر، یا سد‌سازی‌ها یا پروژه‌های نفتی مطالعه‌ی زیست محیطی دارد، بخش عمده‌ای از آن نیز توسط مشاوران خارجی انجام پذیرفته است. اینکه به بخشی از آن عمل نشده است درست و قطعا یک بخش عمده‌ای از آن مطالعه به علت کمبود دانش جهانی دارای اشکال بوده است.

علت اینکه چنین پدیده‌ای در مقیاس جهانی اتفاق می‌افتد مربوط است به نبود دانش کافی برای تحلیل چنین پدیده‌هایی در جهان. طبعا در این وضعیت باید با دانش بیشتر، مستدل‌تر و صحیح‌تر و با نگاه همه‌جانبه صحبت کنیم، در یک فضای واقعی و منطقی است که می‌توان امید به اصلاح اثرات چنین پدیده‌هایی داشت. نه اینکه همه چیز را به هم ربط دهیم و هرکس یک مطلب بی‌ارتباطی بگوید و فضا مهیا شود برای سودجویانی که از هر کدام از این نمد به دنبال بافتن کلاه خویش هستند.


ارتباط هوالعظیم و آریزونا!

استاتوس بعدی مصطفی همت که با عکس‌هایی از توفان‌های شن در نقاطی در دنیا همراه شده، باز هم به طنز در پی می‌آید:

همانطور که می‌بینید، بی‌کفایتی مسوولین ایرانی و خشک شدن تالاب هورالعظیم، باعث ایجاد توفان ریزگرد در سرتاسر دنیا شده است. از شرق عالم تا غرب عالم. از صحراهای سودان در آفریقا بگیرید تا صحرای آریزونا در آمریکا. همگی به دلیل بی‌کفایتی مسوولین ایران دچار توفان ریزگرد شده‌اند از نقش پلید اصفهان و تهران در این موضوع نباید به سادگی عبور کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهيد جهان آراست ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    6 0
    پسر شهيد همت سلام عليكم!اولا بر روح پدر شهيدت سلام و درود.ثانيا من خرمشهري هستم ثالثا آيه لاتبطلوا صدقاتكم بالمن و الأذي را يادت باشه رابعا هر استان به نسبت جمعيت و امكاناتش مرد توليد كرده و فرستاده جبهه و اگر نسبت را به جمعيت بسنجي مي بيني كه تهران و اصفهان كمترين مردان را توليد كرده اند خامسا جلگه سرسبز و حاصلخيز سابق خوزستان را با صحراي آريزونا مقايسه نكن تا به سواد جنابعالي شك نكنيم سادسا به خاطر رفاه حال سوسولهاي تهران و اصفهان آب كارون و سرچشمه هاي آنرا خائنانه به تهران و اصفهان بردند هفتم: نفت خوزستان را غارت كردند و مردم بومي خوزستان مظلومانه فقط دود و حسرت خوردند حالا هم زبون شما دراز شده هشتم: هفتاد درصد پرسنل شركت نفت و پتروشيمي مهاجران غيربومي هستند و جوانان و اهالي خوزستان كمترين و پايين ترين رده ها را در مشاغل نفت دارند نهم:اگر اين همه اعتقاد داري كه همه چيز براي خوزستانيهاست پس چرا به خوزستان نمي آيي و جهت سكونت دائم و پيدا كردن كار اقدام نميكني؟البته چون اسمت همته حتما كار گيرت مياد خونه و ماشينت هم رديفه اما براي ديدن حقيقت خوزستان بد نيست كه يك مدت اينجا مزاحم ماباشي!!! در نهايت اي كاش پدرت زنده بود و كمي بيشتر تجربه به تو ياد ميداد
    • دکتر خادم ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
      0 0
      با نظر شهيد جهان آراست موافقم.....
  • سعید ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    1 0
    این بچه در حدی نیست من بخواهم جوابش را بدهم