یک استاد دانشگاه بابیان اینکه معترضان ابتکار در مورد سفر به اهواز همانهایی هستندکه نامه احداث جاده ابر و انحلال سازمان محیط زیست را امضا کردند گفت: با این حال سفر رییس این سازمان به اهواز ضروری بود.

نمایندگان منتقد ابتکار همان امضاکنندگان نامه احداث جنگل ابر هستند

سلامت نیوز: یک استاد دانشگاه بابیان اینکه معترضان ابتکار در مورد سفر به اهواز همانهایی هستندکه نامه احداث جاده ابر و انحلال سازمان محیط زیست را امضا کردند گفت: با این حال سفر رییس این سازمان به اهواز ضروری بود.

دکتر اسماعیل کهرم در گفتگو با مهر با بیان اینکه ای کاش به جای وزیر بهداشت، رییس سازمان محیط زیست به همراه تعدادی از کارشناسان به اهواز سفر می کرد افزود: البته اینگونه سفر ها در چنین مواقعی در رفع مشکل تأثیری زیادی ندارد و تنها جنبه دلگرم کننده دارد.

به اعتقاد وی،خوب بود در روزهایی که میزان ریزگردها در اهواز چندین برابر حد مجاز بود رییس سازمان محیط زیست به همراه کارشناسان در این استان حضور داشت و از نزدیک با مردم این شهر ابراز همدردی می کرد.

کهرم در واکنش به اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس به عملکرد سازمان محیط زیست در رابطه با موضوع گرد و غبار در اهواز تصریح کرد: بسیاری از این نمایندگان عضو همان ۱۷۰ تنی هستند که نامه برای احداث جاده در جنگل ابر را امضا کرده بودند و برخی از آنها کسانی هستند که در نامه ای به رییس جمهور به دلیل درک نادرست از محیط زیست کشور خواستار انحلال سازمان محیط زیست شده بودند بنابراین این جبهه همواره به دنبال بهانه ای برای انتقاد به جا و نابجا از سازمان محیط زیست هستند که متأسفانه در بسیاری از موارد این انتقاد ها منصفانه نیست.

دولت یازدهم یک شبه نمی تواند معضلات ۸ سال گذشته را حل کند

وی در پاسخ به اینکه اما بسیاری از معترضان در این مورد مردم خوزستان هستند که لغو سفر رییس مهمترین سازمان مسئول در مورد ریزگردها را نوعی بی توجهی تلقی کرده اند یادآور شد: البته همانطور که گفتم اعتقاد شخصی ام این است که با وجود اینکه در این روزها کاری از دست دکتر ابتکار هم بر نمی آمد اما خوب بود که برای همدردی با مردم در آنجا حضور می یافت اما در حقیقت علت دلسردی واقعی مردم در چنینی مواقعی این است که با تصوراتی که به هیچ عنوان واقع بینانه نیست انتظار دارند تمام افت ها، کاستی ها و مشکلاتی که در گذشته پیش آمده را دولت یازدهم در مدت کوتاهی برطرف کند که چون امکان پذیر نیست خیلی زود مأیوس و نا امید می شوند.

کهرم گفت: واقعیت این است که در مورد معضلات زیست محیطی نمی توان معجزه کرد و یک شبه تمام آنها را برطرف کرد.

سلب اطمینان مردم از ابتکار به خاطر موضع گیری درباره آشوراده

مشاور رییس سازمان محیط زیست تأکید کرد:  البته موضع گیری رییس سازمان محیط در مورد پروژه آشوراده نیز به بسیاری از اقدامات مثبت وی در این مدت لطمه بزرگی وارد کرد و  تا حدودی موجب سلب اطمینان مردم از وی شد.

نقش تحریمها در آلودگی هوای اهواز

وی یکی از مهمترین عوامل موثر در تشدید مشکلات زیست محیطی را تحریم ها عنوان کرد و افزود: در مورد مسائل زیست محیطی تحریمها طوفانی است که به راحتی نمی توان با آن مقابله کرد.

به گفته کهرم، به عنوان مثال یکی از مهمترین مسائل در تشدید آلودگی هوای اهواز فیلتر نداشتن بسیاری از کارخانه هاست که به دلیل اینکه فیلترها معمولا از کشور های اروپایی وارد می شود در شرایط تحریم خرید آنها غیر ممکن و یا بسیار دشوار است و یا در مورد دیگری تأسیسات کشتیرانی در بندر ماهشهر برای جمع آوری لکه های نفتی با قیمتی چندین برار قیمت قیمت اصلی که در کشور هلند وجود دارد پس از چندین دور چرخیدن از آفریقای جنوبی و دوبی خریداری می شود که البته در نهایت بازهم به دلیل ناقص بودن به درستی عمل نمی کند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: همچنین در روزهای اخیر برای اندازه گیری میزان ذرات معلق به دلیل نداشتن دستگاههای مناسب گاهی از حدی بیشتر قابل اندازه گیری نبود همچنین سازمان هواشناسی هم گاهی در پیش بینی ها که اتفاقا در مقابله با شرایط بحران بسیار مهم است به دلیل ضعف تجهیزان با مشکل مواجه است.

منشأ اصلی ریزگردها تالاب های خشک داخلی است

مشاور رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه حدود ۱۰ سال است که مشخص شده فشار منشاء های داخلی در تولید ریزگردها در کشور بسیار بیشتر از منابع خارجی است، گفت: اما متأسفانه کسی توجه نمی کند و بدون توجه به خشکیدگی شادگان و هورالعظیم و ارومیه و ارژن و پریشان گویی مدام دم از ریزگردهای عربی می زنند.

وی در پاسخ به اینکه تنها یک پنجم از تالاب هورالعظیم که مهمترین منشاء ریزگردها شناخته شده در کشور ایران است اظهار داشت: مابقی آن هم در کشور عراق زمان جنگ ایران و عراق از طریق ایجاد کانال هایی و هدایت آب به دجله و فرات خشکانده شد. اما در حال حاضر در بخش های ایرانی هورالعظیم چاه کنده شده و  نفت استخراج می شود که باید ساماندهی شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه جهت باد غالب منطقه بر روی اهواز است یادآور شد: با وزیدن بادی که کمی سرعتش بالا باشد در صورتی که حقابه تالابها و کانون های ریزگرده رعایت نشود در این شهر گرد و غبار بحرانی می شود.

مالچ پاشی به سادگی امکان پذیر نیست

کهرم با بیان اینکه مرطوب نگه داشتن کانون ها با رعایت حقابه های زیست محیطی و ایجاد فضای سبز راهکار مقابله با این مشکل است، مالچ پاشی برای مقابله با ریزگردها در خوزستان را که این روزها همه از آن دم می زنند را، راهکاری بسیار تخصصی عنوان کرد و افزود : مالچ ترکیبی از شن و ماسه و نفت و بنزین ارزان قیمت مانند مازوت است که اگر به صورت مداوم و گسترده پاشیده نشود در آفتاب خوزستان پس از یکی دو سال به صورت ریزگرد های آغشته به مواد نفتی خطرناک در هوا منتشر می شود و به عبارتی باری بر معضلات مردم افزوده می شود.

آغشتگی ریزگردها به اورانیوم صحت ندارد

مشاور رییس سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه برخی احتمال آغشته بودن ریزگردها به اورانیوم و فلزات سنگین را تهدیدی جدی برای سلامت مردم عنوان می کنند تأکید کرد: ریزگردها بدون اینکه به این عناصر آغشته باشند برای سلامت مردم مضر هستند اما تا کنون به هیچ عنوان کسی این ذرات را که قطر آنها ۲.۵ هزارم میلیمتر است را تجزیه تحلیل نکرده  تا صحت این موضوع را بررسی کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کسانی که این فرضیه را مطرح می کنند گویا اصلا نمی دانند که اورانیوم چیست، اظهار داشت: در جنگ عراق و آمریکا آمریکا بمب های آغشته به اورانیوم ضعیف شده استفاده می کرد و شایعه آغشته بودن ریزگرد ها به اورانیوم از اینجا نشأت می گیرد اما اورانیوم عنصری بسیار سنگین است که تعداد پروتون های آن حدود ۲۶۰ است بنابریان به این راحتی با باد حرکت نمی کند که بخواهد ریزگردها را آغشته کند.

ضرورت آنالیز ریزگردها در مورد فلزات سنگین

کهرم یادآور شد: البته ذرات اورانیوم با وزن مخصوص بالا در طول زمان تجزیه می شوند اما برای تجزیه یک گرم اورانیم به نیم گرم از این عنصر چیزی حدود ۵ هزار سال زمان نیاز است بنابراین بهتر است پیش از ارائه چنین فرضیاتی کمی مطالعه شود و کارشناسان محبت کنند موجب تشویش اذهان عمومی نشوند.

به گفته وی، احتمال آغشته بودن ریزگردها به فلزات سنگین نیز باز هم به دلیل همین خاصیت وزن مخصوص بالا بعید است اما برای نتیجه قطعی باید آزمایش های لازم انجام شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha