عضو گروه مهندسی بافت دانشکده نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برنامه راهبردی مهندسی بافت هنوز نوشته نشده و درجایی مصوب نشده است.

احمد خوش زبان درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز، اظهار داشت: درحال حاضر در اكثردانشگاه ها تحقیقات گسترده ای برروی سلول های بینادی و مهندسی بافت انجام می شود كه به صورت مخفیانه است.

وی  افزود: هم اكنون سلول های بنیادی ازكلیه،‌ كبد،‌ سلول استخوانی،‌ غضروف،‌عضله قلبی  جداكردیم واین درحالی كه در زمینه سلول های بنیادی مغز و استخوان همراه با داربست به پیشرفت های قابل ملاحظه ای رسیدیم.

عضو گروه مهندسی بافت دانشکده نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح كرد: امریكائیان درسال 2012،‌ امهندسی بافت  را جزء روش درمانی خود تعریف كرده اند و این درحالی كه دركشور هنوزدرمرحله تحقیقاتی آن قرار گرفتیم.

وی اظهارداشت: هم اكنون در برخی بیمارستان ها از جمله شریعتی و ولی عصر، سلول های بنیادی مغزو استخوان را بعد از تمایزبه فرد بیمار تزریق می كنند كه این كار به صورت روتین انجام می شود اما جزء مهندسی بافت محسوب نمی شود.

خوش زبان ادامه داد:‌ درمهندسی بافت سلول های گیاهی،‌جانوری و سلول های انسان را از بدن موجود زنده جدا و داخل محیط آزمایشگاهی برروی داربست های تخریب پذیر و غیرقابل تخریب پذیر قرار می دهند.

وی گفت: درحال حاضر سه نوع داربست پلیمری،‌استخوان طبیعی بدن و كامپوزیت ها داریم كه بعد ازقرار گرفتن سلول در محیط آزمایشگاهی كشت داده می شوند.

عضو گروه مهندسی بافت دانشکده نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود:‌ با توجه به اینكه امروزه افراد زیادی نیازمند پیوند اعضاء هستند و به خاطر این عمل در معرض خطر انتقال ویروس و عفونت های قرارمی گیرند بنابراین مهندسی بافت جایگزین آن شد.

وی با اعلام اینكه در مهندسی بافت از منبع خود انسان استفاده می كنند و همین مسئله نتایج درمان را موفقتر كرده است، گفت:‌ در تمام دنیا برروی دو بعد و سه بعد مهندسی بافت كه باعث رشد سطحی و رشد بافت می شود كارمی كنند كه هنوز در سه بعدی آن پیشرفتی مشاهده نشده است.

 خوش زبان خاطر نشان کرد:درایران هم اکنون برروی دو بعد و سه بعد مهندسی بافت کارهای زیادی انجام شده است که در صورت رسیدن به نتایج قطعی و تاثیر آن بر درمان به صورت واضح در مراکز درمانی از آن استفاده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha