رییس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گفت: لیزر تاکنون به عنوان روشی برای درمان قطعی سرطان پروستات شناخته نشده است.

سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گفت: لیزر تاکنون به عنوان روشی برای درمان قطعی سرطان پروستات شناخته نشده است.

دکتر محمدرضا رزاقی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه لیزر در درمان سرطان پروستات جایگاهی ندارد، افزود: هنوز روشی با استفاده لیزر برای سرطان پروستات تایید نشده است.

وی با اشاره به اینکه جسته و گریخته به این موضوع پرداخته شده اما تاکنون نتایج خوبی در این زمینه به دست نیامده است، اظهارکرد: استفاده از لیزر برای درمان سرطان پروستات به صورت آمادمیک تایید نشده است و روش جدید درمان این عارضه با لیزر معمولا پس از تایید در مجلات معتبر و کتاب های مطرح ارایه می شود.



** حدود 15 درصد مردان به سرطان پروستات مبتلا می شوند

رزاقی با اشاره به اینکه بزرگی پروستات به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم شده که نوع بدخیم آن سرطان پروستات می باشد، گفت: 10 تا 15 درصد مردان به نوع بدخیم بزرگی پروستات مبتلا می شوند.

رییس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی بیان کرد: رشد اول پروستات در دوران بلوغ و رشد دوم آن در سنین حدود 40 سالگی رخ می دهد و از 55 تا 60 سالگی علائم این عارضه معمولا بروز می کند.

رزاقی ادرار باریک، تخلیه نشدن کامل آن، بندآمدن ادرار، بی قرار شدن فرد در هنگام ادرار را از جمله مشخصات این بیماری اعلام کرد و گفت: پزشکان براساس اطلاعاتی که از طریق سونوگرافی، آزمایش، اطلاعلات بالینی و آندوسکوپی بدست می آورند روش مناسب و کم عوارض را انتخاب می کنند.

وی روش درمان بزرگی خوش خیم پروستات را عمل جراجی باز، تراشیدن پروستات از داخل مجرای (به روش آندوسکوپی) و لیزر اعلام کرد و گفت: 90 درصد مردان تا سن حدود 85 سالگی به یکی از سه روش فوق نیاز پیدا می کنند.

فوق تخصص اورولوژی اظهار کرد: هیچ عامل خارجی در بزرگی خوش خیم پروستات دخیل نیست و بزرگی پروستات تحت تاثیر هرمون های داخلی مردان است و علائم آن معمولا از سن 55 سالگی به بالاتر علائم در مردان بروز می کند.

رزاقی اظهار کرد: عارضه بزرگی و خوش خیمی پروستات از سال 72 در بیمارستان شهدای تجریش از طریق لیزر درمان می شود و در این مدت تجهیزات پیشرفته تری برای ارایه خدمات بهتر به بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در میان مردان در سراسر جهان است . این بیماری در ایران نیز از شیوع بالایی برخوردار است اما مرگ و میر آن به دلیل تشخیص و درمان به موقع چندان بالا نیست.

براساس برخی آمار ایران همچون کشورهای غرب آسیا 14 مبتلا در هر 100 هزار نفر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha