یک روانشناس بالینی با بیان اینکه شادی مداوم و غیر عادی و عصبانیت زودرس از علائم اصلی ابتلا به بیماری اختلال دو قطبی است، بر جدی گرفتن آن تاکید کرد.

دکتر مسعود محمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: اختلال دو قطبی یکی از انواع اختلال های خلقی و عاطفی است که طی آن فرد حداقل در طول یک هفته به طورغیرعادی و مداوم خیلی شاد بوده و یا خیلی زود عصبانی می شود.
وی اظهار داشت: اعتماد به نفس زیاد، احساس خود بزرگ بینی، کم شدن نیاز به خواب، پرحرفی بیش از حد، پرش افکار، حواس پرتی و ولخرجی زیاد، کارکردهای شغلی و فعالیت های اجتماعی مبتلایان به این نوع اختلال را مختل می کند.
وی افزود: برخی ناراحتی ها و بیماری ها همچون اختلال های خلقی، از شایع ترین نوع بیماری های روانی در سطح جامعه هستند که در تمام رده های سنی اعم از نوجوانی، جوانی و میانسالی دیده می شوند.
محمدی، با اشاره به راه های پیشگیری از ابتلا به اختلال دو قطبی گفت: تربیت درست فرزندان، آموختن مهارت های زندگی به آنها از جمله توانایی حل مساله و استفاده به موقع از مشاوره در پیشگیری از ابتلا به این نوع اختلال خلقی نقش موثری دارند.
وی یادآور شد: ایجاد روحیه امیدواری در جوانان، ایجاد تفریحات جامع و ابتکاری برای شهروندان، کاهش تنش در محیط خانواده، اشتغال زایی، امید به آینده، داشتن اهداف کوتاه و بلند مدت و تلاش برای تحقق بخشیدن به آنها نیز از دیگر عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به اختلال دو قطبی می باشند.
وی در خصوص راه های درمان این نوع اختلال خلقی افزود: درمان اختلال دو قطبی، از دو طریق درمان دارویی و غیر دارویی (شناخت درمانی)، امکان پذیر است.
محمدی، با بیان اینکه درمان دارویی باید تحت نظر روانپزشک معالج انجام شود، خاطر نشان کرد: در صورت احساس بهبودی توسط خود فرد و بدون تجویز پزشک نباید اقدام به قطع دارو کرد چرا که امکان عود بیماری را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha